Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lydforhold i barnehager og skoler Einar Laukli Fagnettverk 2014.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lydforhold i barnehager og skoler Einar Laukli Fagnettverk 2014."— Utskrift av presentasjonen:

1 Lydforhold i barnehager og skoler Einar Laukli Fagnettverk 2014

2

3 NS 8175 (2012) Lydforhold i bygninger Revidert med tanke på universell utforming Revidert med tanke på universell utforming En rekke bygningstyper og publikumsareal En rekke bygningstyper og publikumsareal Grenseverdier for: Grenseverdier for: Lydisolering, luftlyd og trinnlyd (ikke endret) Lydisolering, luftlyd og trinnlyd (ikke endret) Støynivå fra tekniske installasjoner og utendørs aktivitet Støynivå fra tekniske installasjoner og utendørs aktivitet Etterklangstid Etterklangstid Absorpsjonsfaktor (bundet til etterklangstid) Absorpsjonsfaktor (bundet til etterklangstid) Andre faktorer, for eksempel STI (taleoverføringsindeks) Andre faktorer, for eksempel STI (taleoverføringsindeks)

4 BSc-oppgave 2012 HiST Målt støynivå og etterklangstid i 12 klasserom (12 skoler) i Vestfold Målt støynivå og etterklangstid i 12 klasserom (12 skoler) i Vestfold Alle skolene bygget de siste 10 årene Alle skolene bygget de siste 10 årene Resultat: Resultat: 2 av 12 tilfredsstilte NS 8175 (forrige utg.) både når det gjaldt støynivå og etterklangstid 2 av 12 tilfredsstilte NS 8175 (forrige utg.) både når det gjaldt støynivå og etterklangstid

5

6 Houtgast et.al. 1981

7

8

9 Skoler, støynivå klasse C Innendørs lydnivå fra tekniske installasjoner Innendørs lydnivå fra tekniske installasjoner L pAT = 28 dB L pAT = 28 dB L pAFmax = 30 dB L pAFmax = 30 dB Innendørs lydnivå fra utendørs lydkilder Innendørs lydnivå fra utendørs lydkilder L pAT = 30 dB L pAT = 30 dB

10

11 Barnehager, støynivå klasse C Innendørs lydnivå fra tekniske installasjoner Innendørs lydnivå fra tekniske installasjoner L pAT = 30 dB L pAT = 30 dB L pAFmax = 32 dB L pAFmax = 32 dB Innendørs lydnivå fra utendørs lydkilder Innendørs lydnivå fra utendørs lydkilder L pAT = 32 dB L pAT = 32 dB

12 For normalthørende voksne gjelder: L pAT Talenivå L pAT 60 dB Minimum signal-støy forhold15 dB L pAT Maks. støynivå L pAT 45 dB

13 Støynivå klasserom (21 studier), 2001 (med elever i stille aktivitet) Tradisjonelle klasserom: L pAT 42 – 65 dB Åpent areal: L pAT  73 dB

14 Barnehager Søk på Google ’noise AND kindergarten’ Søk på Google ’noise AND kindergarten’ treff ! treff ! Stasjonær lydmåling: L pAT 70 – 80 dB Stasjonær lydmåling: L pAT 70 – 80 dB Dosemeter (på barn): L pAT 80 – 90 dB Dosemeter (på barn): L pAT 80 – 90 dB Dominerende lydkilde: barnas egen aktivitet (latter, rop og skrik) Dominerende lydkilde: barnas egen aktivitet (latter, rop og skrik) Tiltak: knotter på møbler, filtbelagte møbelflater, ’myke’ gulv, ’akustikkbord’, ’myke’ leker og bestikk Tiltak: knotter på møbler, filtbelagte møbelflater, ’myke’ gulv, ’akustikkbord’, ’myke’ leker og bestikk Sound Ear – bra pedagogisk hjelpemiddel? Sound Ear – bra pedagogisk hjelpemiddel?

15 Problemområder (gjelder for både elever/førskolebarn og lærere) Hørselstap - skaderisiko L pAT > 70 dB Hørselstap - skaderisiko L pAT > 70 dB 50 % av kvinner henvist for støy i arbeidslivet (yrkessykdom) kom fra skoler og førskoler (SE) 50 % av kvinner henvist for støy i arbeidslivet (yrkessykdom) kom fra skoler og førskoler (SE) Tinnitus Tinnitus Hyperacusis Hyperacusis

16 Yngre elever - Dårligere taleoppfattelse (utnytter talesignalets kontekst dårligere) (utnytter talesignalets kontekst dårligere) - Dessuten oftest høyere støynivå

17 Talediskriminasjon med gitt talemateriale (S/N +6 dB) 7-8 år53 % 8-12 år80 %

18

19 2007: Svenske prosjektsøknader til programmet ’Buller i arbetslivet’ (AFA försäkring) Av 35 søknader var 13 innen området skoler/førskoler (de fleste innen førskoler) 2 søknader gjaldt støyproblematikken i kontorlandskap

20

21

22

23

24

25 Spesielle løsninger Diagonalabsorbenter (eldre løsning fra Sverige) Diagonalabsorbenter (eldre løsning fra Sverige) effektiv utnyttelse av absorpsjonsflater effektiv utnyttelse av absorpsjonsflater Lydutjevningsanlegg (nyere metode) Lydutjevningsanlegg (nyere metode) kompensere for avstandsdempningen kompensere for avstandsdempningen

26 Konklusjon Er det skjedd noe på år? Er det skjedd noe på år? Byggeforskriftene må følges! Byggeforskriftene må følges! romakustikk og materiale romakustikk og materiale Læreres og elevers holdning til lydforhold må bearbeides Læreres og elevers holdning til lydforhold må bearbeides pedagogikk og arbeidsmetoder pedagogikk og arbeidsmetoder


Laste ned ppt "Lydforhold i barnehager og skoler Einar Laukli Fagnettverk 2014."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google