Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Språk- og leseveileder Forelesning 16.02.07. UTFORDRINGER I VEILEDNING 1.Rammer for veiledning 2.Forventninger til veilederrollen 3.Systemperspektivet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Språk- og leseveileder Forelesning 16.02.07. UTFORDRINGER I VEILEDNING 1.Rammer for veiledning 2.Forventninger til veilederrollen 3.Systemperspektivet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Språk- og leseveileder Forelesning

2 UTFORDRINGER I VEILEDNING 1.Rammer for veiledning 2.Forventninger til veilederrollen 3.Systemperspektivet på veiledningen 4.Motivasjon 5.Likeverdighet 6.Trygghet i egen rolle 7.Veiledning vs rådgiving 8.Annet

3 Positiv effekt av veiledningssamtaler er avhengig av: 1.Relasjonelle faktorer 2.Refleksjon hos veisøker 3.Begrunnelse og konkretisering av råd og informasjon

4 Relasjonen og de grunnleggende holdninger  Respekt  Ydmykhet  Være ekte  Empati  Dempet entusiasme  Oppmerksomhet Lauvås & Handal (2000)

5 KOMMUNIKASJONSKOMPETANSE UBEVISST INKOMPETANSE BEVISST INKOMPETANSE BEVISST KOMPETANSE UBEVISST KOMPETANSE

6 Kommunikasjonsferdigheter Øyekontakt Matche tempo og tone-leie Minimale responser Bruk av pauser Speiling Stille spørsmål åpne / lukkete Oppsummering

7 Kunnskap om enkeltmenneske; - når går vi i forsvar? Når noen vil gjøre noe med oss, uten at vi får medvirke Når vår posisjon og vår trygghet er truet – når vi står foran et mulig tap (sosialt, økonomisk, statusmessig) Når vi føler oss utsatt for ”skjulte strategier” eller ”fordekte motiver” Når vi møter skråsikkerhet og ovenfra- og nedholdning Når det blir stilt urimelige krav til oss Når vi ikke blir behandlet med respekt og verdighet


Laste ned ppt "Språk- og leseveileder Forelesning 16.02.07. UTFORDRINGER I VEILEDNING 1.Rammer for veiledning 2.Forventninger til veilederrollen 3.Systemperspektivet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google