Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Trinnvise mål mot langsiktige visjoner
3. Scenario analyser -tidsspenn 4. Visjon og løsnings- strategier for Faktor 4/10 -2025 5. Løsningsutvikling gjennom backcasting 1. Miljøanalyser 2. Trendanalyser
2
Sammenheng mellom scenario-bygging og designprosess
(1+2+3) A. Strategisk problemorientering -tema -områder for info behov -info innsamling (3+4) B. Skisse av en bærekraftig framtid -”out of the box” -drivkrefter -bedriftsscenarion (5) C. Backcasting -trender som må brytes for å oppnå forandringer -nye mønster som må opprettes fra idag D. Fem løsninger utvelges og analyseres mht miljøforbedringspotensiale E. Videre utvikling av beste løsning(er) F. Implementering av første trinn Design Process Short term Long term : Visionary stage (A, B. C) -factor 4-20 design, scenario building -conceptual stage -innovation methods, creativity methods : Specification stage (D, E, F) -eco-design methods, general design methods -eco-design strategy wheel
3
Avkjøling av produkter Tine
Elopak EMBALLERING OG EMBALLASJE Produsenter Øl, Kaffe Lerum SAFT MINERALVANN JUICE LESKEDRIKK Avkjøling av produkter gjennom kretsløpet Tine MELKEPRODUKTER JUICE KAFFE/MELK Tilberedning Råstoff Jordbruk, Helse og ernæring Vann distribusjon Vannverk Transport Tomra RESIRKULERING AV EMBALLASJE/ MATERIALER
4
Design-orienterte scenario med bruker fokus
Produkt - Funksjon - Service Kunde primær sekundær tertiær Økonomi Forutsetninger Livsstil Påvirkning Behov Kontekst
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.