Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBjørn Dahlen Endret for 9 år siden
1
Nytt denne uken
2
Kampen om videoavspillere: Googles videotjeneste
3
Digitalt bakkenett gikk videre ikke alle er enige konkurransehemmende lite framtidsrettet kan bremse bredbåndsutbygging ingen returkanal
4
CD-salget går ned, iTunes ol. opp cd-salget ned 1.9% ($200 mill.) lovlige nedlastinger opp 259% ($220 mill.) fremdeles kun 6% av totalen platebransjen har vist dårlig dømmekraft
5
Apropos: bøker og Google: EU har startet motprosjekt internett vs vanlig telefoni: antall taleminutter synker, bredbåndstelefoni øker
6
Forrige gang Castells fire kulturer world wide web digitale dokumentstrukturer
7
Denne gang utviklingen av hypertekst par digitale genrer dataspill
8
Først: Hybridformer av digitale dokumentstrukturer visse typer dataspill digitale læremidler
9
Utviklingen av hypertekst - Reordering requires a new text; every reading thus becomes a new text – Hypertext narratives become virtual storytellers. Michael Joyce i bok om hypertekst, 1995
10
Idéfasen Memex Vannevar Bush ”As we may think” ikke digitalt, men basert bl.a. på mikrofilm avansert arkivsystem med mulighet for ekstern lenking og personlige stier Engelbarts Augement-system (NLS)NLS ”utvidelse av det menneskelige intellekt” jfr. protese-tankegangen betydningen av GUI samarbeid og hyperlinking mente å integrere det med kommende ARPANET staben ’rømte’ til Xerox med datamusen
11
Eksperimentfasen Xanadu - globalt Ted Nelson først ute med ’hypertext’/’hypermedia’ visjon om en ny Gutenberg-revolusjon basert på ikke-linearitet uenig i at web er en realisering av dette HyperCard – på desktop applikasjon for utvikling av multimedia/hypermedia som fulgte med MacIntosh Lee viser til HyperCard i prosjektforslaget for www Eastgate system for ikke-lineære fortellinger
12
Realiseringsfasen World Wide Web Tim Berners Lees snarveier ikke hypertekst-akademiker fulgte KISS-prinsippet (keep it simple stupid) baserte seg noenlunde på SGML (Standard Generalized Markup Language) 1960: maskinlesbart, men for trykk 1991: regnet som nisje-teknologi tok en enorm snarvei i forhold til lenking skar gjennom kompliserte debatter intern heller enn ekstern lenking
13
Intern og ekstern lenking 1) intern: lenken er en del av dokumentet ekstern: lenken er en egen ressurs, uavhengig av de lenkede dokumentene
14
Intern og ekstern lenking 2) forskjellen mindre praktisk betydning i dag funksjonalitet knyttet til ekstern lenking løses som regel av publiseringssystemer
15
Noen digitale genrer Det er ved å være et nytt medium, ikke bare en ny maskin, computeren kan forandre vår selvforståelse, våre tenkemønstre. Vi former våre verktøy, og deretter former våre verktøy oss. Jan Kjærstad i kronikk i 98
16
Digital kunst 1) digital kunst (og design): en femte kultur i tillegg til Castells fire?! påvirket og bidratt til multimediale uttrykk digital kunst likevel nisje i forhold til kunstverden og kommersiell utvikling av web teknologi som materiale er krevende http://anart.no http://anart.no
17
Digital kunst 2) ulike strategier: videreutvikling av f.eks. foto-/video-kunst gjerne som digital manipulering i prosessen, men trad. presentasjon remediering immediacy – ny estetisk umiddelbarhet hypermediacy – estetisering av (digitale) mediers virkemidler i kollasje også sammen med tradisjonelle materialer
18
Blog 1) weblog 97, blog 99 startet som kommentert lenkeliste datering gir det en logg-form en overordnet sekvensiell struktur jfr. datering men likevel en av de mest genuine hypertekstgenrene og kanskje mest ’rene’ digitale genre
19
Blog 2) realiserer på et vis Vannevar Bush’s sti jfr. blogging i forskning blogging også knyttet til virtuelle fellesskap kombinasjon av sosial og saksorientert lenking gjerne redaksjonelt uavhengig men også som del av publikasjon ofte motkultur i forhold til vanlig pressemakt bloggere får pressepass
20
Dataspill - Their games were allowed to be 3D worlds only insofar as you were moving fast and killing stuff in them -- and you were allowed to be interactive in them only insofar as you were moving fast and killing stuff. fra anmeldelse av boken om Id Software, selskapet bak Wolfenstein 3D, Doom og Quake
21
Hot om dagen: ikke bare skytespill! Katamari Damacy Nintendogs, designet av Shigeru Miyamoto som i sin tid designet Donkey Kong
22
Spørsmål: Er kabal på Windows et dataspill? ofte regner man ikke spill med forelegg i den virkelige verden som ’ordentlige’ dataspill dessuten er kabal heller et slags puslespill (puzzle er en egen genre/variant av dataspill) Er The Sims et dataspill? the Sims karakteriseres ofte som ’software toy’ pga at det mangler egenskaper som ofte inngår i spill-definisjoner
23
To perspektiver den vide – dataspill er alt som ligner spill, puslespill og programvareleketøy tilsammen den smale – dataspill er det som faller inn under en avgrensende definisjon kun spill uten ’analoge’ forelegg
24
Hvordan forstå dataspill? 1) i forlengelsen av studier av andre genrer med vekt på narrativitet jfr Packer-artikler og innføringsbok 2) som noe helt nytt og som krever egen metodikk og begrepsapparat i starten var 1 dominerende, nå mest 2 (– men kan låne fra 1)
25
Hva sier bransjen selv? bransjen selv heller ofte mot en (ikke- akademisk) forståelse i forlengelse av film og fortelling jfr. debatt om ’Den lange reisen’ og spilliske vs narrative egenskaper fortellinger oppleves som viktige, men problematiske bedre fortellingsevne ses på som et modningspotensiale og en mulighet for ’cultural cred’?
26
Bakgrunn startet med Spacewar og Pong tredelt utvikling arkadespill pc-spill (inkludert mikrodatamaskiner) konsoll-spill store overlapp, men noen forskjeller i genrer og interaktivitet spilletid, målgrupper, læringskurve, kontroller og maskinvare
27
Noen hovdgenrer adventure – gammel og ikke aktiv genre action – i seng med filmindustrien plattformspill – 2d-spill som resirkuleres på mindre skjermer strategi – dominert av klassikere (civ. 4) sportssimuleringer – populært i alle kanaler (bil, fotball, golf, snowboard etc.) fly-simuleringer – tradisjonsrik stayer rpg (role playing games) – mer populært online mmorpg (massive multiplayer online role playing games) – hva det handler om for tiden
28
Hva er dette?
29
Onlinespill multiplayer-varianter av actionspill sportspill strategispill mm blitt egen sport (jfr. turneringer etc.) rollespill mer enn multiplayer andre spillere erstatter ikke NPC-er*, men er spillet røtter i MUDS/MOOS som igjen har røtter i adventuregames utvikling fra uavhengige tekstbaserte spill til store kommersielle satsninger med 3d- verdener * NPC-er er non-playing characters, dvs. karakterer styrt av datamaskinen etter en enkel form for kunstig intelligens.
30
Massive multiplayer online roleplaying games har brakt det hele til et nytt nivå enorme spillbare verdener basert på narrative tema (selv om de ikke er fortellinger i seg selv) store sosiale, økonomiske og etterhvert juridiske overlappinger med ’real life’ svart/grå økonomi med virtuelle gjenstander outsourcing av kvalifiserende spilling t.o.m tyveri av ’virtuelle identiteter’
31
Debatt om idétørke spill er blitt enorme investeringer sikrere med oppfølgere/lisenser enn nye, kreative spill "We need games with better stories, more interesting and complex characters; games that keep you up at night wrestling with whether you made the right ethical or moral choices" Doug Lowenstein, president of the Entertainment Software Association
32
Debatt om hvordan trekke kvinnelige spillere bransjen trenger flere kunder hvorfor spiller ikke flere jenter oftere? feil spill? fordi spillbransjen er en gutteklubb? lite, men noe forskning: jenter engasjerer seg mindre i spill, mer i sosiale situasjonen rundt men jenter spiller, og skyter, hvis de føler at det er lov/tillater seg det (gamer shame) her er det mye ugjort, både i bransjen og i akademia!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.