Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRoy Paulsen Endret for 9 år siden
1
Hovedpunkter i.... SITUASJONSSAMTALEN (LIFE-SPACE INTERVIEW) Mål: krise-mestring, affektiv bearbeiding - spontan og undersøkende kommunikasjon - kreativ og individualisert kommunikasjon - to eller flere personer som tar del i en problemløsende situasjon
2
Betingelser: * finne fram til fellesskap (felles interesser) * skape samspill * gjensidig identifisering
3
barnets oppfatning fordreininger? plan oppklaring implementering aktuell situasjon realistisk urealistisk
4
*få tak i barnets oppfatning av problemet *barnets forsvar forteller oss noe om barnet *taust barn: monolog fra miljøterapeut *dialog mellom to miljøterapeuter ? ?
5
hvordan oppklare fordreininger?: * ta en kronologisk gjennomgang * skaffe til veie tilleggsinformasjon om situasjonen - sider som barnet ikke har klart for seg - eller som det "glemmer"
6
* gjøre rede for hvordan det så ut for den voksne eller for andre "utenforstående" * oppfordre barnet til å analysere hvordan det kan ha blitt opplevd av andre involverte i konflikten * gjøre en konkret rekonstruksjon
7
Barns defensive manøvrer: 1 fysisk uro 2 bråk 3 banning 4 spille verdensmester
8
5 manipulering - forandrer tema - forførende sjarm-anger - rolle-bytte - projeksjon - "tjue spørsmål", "du gjetter" - problemflom
9
6 redsel, tilbaketrekking 7 forlegenhet, skam
10
Planlegging framover *barnet må være delaktig i planen *det må gjøres helt klart - hvilke valgmuligheter og hva valget innebærer *"back to normal" - utfordringer *forenklede prosedyrer for umodne barn
11
Advarsler og begrensninger: - upassende episode/situasjon - upassende rolle - upassende humør - upassende omstendigheter
12
Pass opp hvis... - oppmerksomheten forsterker negativ atferd - den voksne "liker" konflikter og utagerende atferd - det er den voksne som har behov for samtalen
13
-det kommer i konflikt med den ordinære virksomheten - situasjonssamtalen blir en teknikk framfor en tilnærming/filosofi -situasjonssamtalen blir et mål (og ikke en metode / et middel)
14
- vi ikke er klar over "tvangs"-aspektet som knyttes til samtalen - situasjonssamtalen "skyver" annen aktivitet i bakgrunnen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.