Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hjemmeoppgave 2 Forretningsidé og Markedsplanen At presenteres 03.03.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hjemmeoppgave 2 Forretningsidé og Markedsplanen At presenteres 03.03."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hjemmeoppgave 2 Forretningsidé og Markedsplanen At presenteres 03.03

2 Forretningsplanen Enligt ”Fra idé til ny virksomhet” bør forretnings- planen bestå av : –Sammendrag –Forretningsideen –Ledergruppen / medlemmer –Markedsplanen –Forretningssystem og organisasjon –Gjennomføringsplanen –Lønnsomhetsvurdering –Risiko

3 Forretningsidén og gruppen I spesifiseringen av forretningsidén bør ni beskrive: Forretningsidén Hvordan ni ska skydda idén Kompetansene som ni har i gruppen

4 Spesifisering av forretningsidé Ett måtte att beskriva forretningsidén på er att i enlighet med Dorf & Byers (s ) beskriva: Bakgrund – nuvarande situasjon og problem Utfordringer – utfordringer og konflikter til at løse problemet Resolution – beskriv løsningen til problemet I beskrivelse av forretningsidén bør det också stå at finne svaren på føljande spørsmål: Hvem er kunden / Hva er markedet? –F.eks, er det bedrifter og i så fall hva for bedrifter (e.g. størrelse, industri). Eller er det personer og i så fall hva for personer (e.g. ålder 30-55, hurtiga) –Husk at kunden behøver ikke vare brukeren! Hva er kundnyttan / hvilka problem løser du / hva er de unika fordelarna? Hvorfor vill kunden betala for produkten eller tjensten? Ska du salga en produkt, en tjenst, eller bægge?

5 Spesifisering av forretningsidé En kort summering av dessa spørsmålen kalles for en bedrifts ”value proposition”. Nøkkelverdi kan ofta kategoriseras enligt (Dorf & Byers): –Produkt: performance, kvalitet, features, merke, urvalg, anvændarvænlighet, sikkerhet –Pris: Fair, visible, consistent, reasonable –Tillgænglighet: Convenient, location, nearby, at-hand, easy to find, in a reasonable time –Service: Ordering, leverans, retur, check-out –Experience: Emotionell, respekt, atmosfær, kul, intimitet, relationer, social aktivitet Eksempel: The value proposition for Amazon.com could be described as: An easily accessible Internet site that is convenient all of the time to provide a wide selection of books, CDs, and videos at a fair price to the busy, computer-literate customer

6 Skydd og kompetanser Ni trænger också at beskriva: Hur ni ska skydda idén? –F.eks., har ni patent, copyrights, hemlighållande osv Hur viktigt er det med patent/skydd i erat området, hur lett er det at førsvare seg mot intrång? såvæl som Litt om teknologi Utviklingsfas for er tjenst/produkt og Kompetansena i teamet og ansvarsområden –Du og ev andre potentiella personer om idén er extern

7 Markedsplanen Marked, konkurranse, og kontext Valg av målmarked Markedstrategi –Produkt –Pris –Plass –Promotion

8 Markedsplanen Marked, konkurranse og kontext –Markedets størrelse F. eks. antall kunder, produserte enheter og total omsetning. –Markedets vekst (5 nærmeste åren) Reelle tall, trender –Konkurransesituasjon Industri Vad for andre bedrifter finns som gjør samme o liknende produkter som ni. Hvi mange konkurrenter finns det, hva ær deres størrelse, markedsandel, strategier … –Kontext (regleringar med mera)

9 Konkurransesituasjon Porters 5 force-model Dorf & Byers skriver lite om detta i kap. 4 (samt adderar en kraft)

10 Konkurransesituasjon Porters 5-kraftsmodell går i korthet ut på att se hur lönsamheten i en bransch är. Detta bestäms av hur de 5-krafterna ser ut: The bargaining power of customers – f.eks buyer concentration to firm concentration ratio; buyer volume; buyer switching costs The bargaining power of suppliers – f.eks supplier switching costs; presence of substitute inputs; threat of forward integration by suppliers relative to the threat of backward integration by firms; The threat of new entrants – f.eks the existence of barriers to entry; capital requirements; access to distribution; absolute cost advantages; learning curve advantages; expected retaliation The threat of substitute products – f.eksrelative price performance of substitutes; perceived level of product differentiation The intensity of competitive rivalry – f.eks number of competitors; rate of industry growth; exit barriers; brand equity Beroende av styrka och riktning (+/-) av krafterna så påverkas lönsamheten antingen positivt eller negativt i branschen

11 Industricykel Nyetablerad – artificiella organ, nanoteknologi, genomics Tillvæxt – medicinsk teknologi, mjukvara, elektronik Mognad - elektriska apparater, bilar, biografer Nedgång - Stål, bowlinghallar

12 Markedsplanen Valg av målmarked –Kundsegmentering Hva som kjennetegner dine kunder, e.g. ”early adopters”, geografiske faktorer, demografiske faktorer, etc. –Posisjonering i forhold til konkurrentene Markedsandel Porter’s generiska strategier

13 Adoptionskurvor Innovators Early adopters/ visionaries Early majority/ pragmatists Late majority/ conservatives Laggards Often a difficult gap to cross Källa: Geoffrey Moore ”Crossing the Chasm”

14 Crossing the chasm ”There is nothing more difficult to carry out, nor more doubtful of success, nor more dangerous to handle then to initiate a new order of things. For the reformer has enemies in all who profit by the old order, and only luke warm defenders in all those who profit by the new order. This luke warmness arises partly from the incredulity of mankind, who do not truly believe in anything new until they are actual experience of it.” Machiavelli, The Prince, 1513.

15 Markedsplanen Markedsstrategi –Produkt Spesifiser litt mer; 1 for alle segment eller flere … –Pris Prisstrategi (e.g. kostnads-, verdi-, markedsbasert; penetrerings- vs skimming; pusher (i.e. dela ut gratis forst å sen ta betalt ) –Plass (distribusjonskanaler) Veien til kund (selv eller via återførsæljare?) –Promotion (hvordan man bearbeter kunden)

16 Ex. Pris Pris Høgt Lågt Uppfattad kvalitet Lågt Høgt Motsægelse Premium / Upscale Undvik denna kvadrant De som vill ha det beste og betaler for det For de vurdere lågt pris mer æn kvalitet For de som leter etter det beste verdi for pengene FyndVerdi Finnes i Dorf & Byers


Laste ned ppt "Hjemmeoppgave 2 Forretningsidé og Markedsplanen At presenteres 03.03."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google