Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

10/18/11 Fagblogg Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "10/18/11 Fagblogg Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter."— Utskrift av presentasjonen:

1 10/18/11 Fagblogg Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter

2 Presentasjonens tittel10/18/11 Definer din side ved å spørre… Hvem skriver jeg for (primært & sekundært) skrev først og fremst for leger, men oppdaget at nesten like mange besøkende var pasienter eller pårørende. Blogg.Tidsskriftet.no kunne i større grad fungere som kanal for dem. Hva skriver jeg om; hva er fokus/ budskapet for siden Hvorfor skriver jeg om dette Folkeopplysning, Merkevarebygging, For diskusjon. Hvordan skal jeg formidle En personlig tone eller et mer upersonlig uttrykk

3 Presentasjonens tittel10/18/11 Hvem skriver — Mange/ alle kan i prinsippet skrive inn, men redaktør(er) styrer hvilke innlegg som kommer ut? (WP: “ Bidragsyter ” + “ Redaktør ” ) (Masterbloggen.no, PracticalEthics.ox.ac.uk) — En redaktør og en gruppe skribenter? (Blogg.Tidsskriftet.no) (WP: “ Forfatter ” + “ Redaktør ” ) — Sameie hvor alle har samme eierskap? (Studcomhio.Blogspot.com) — Enkeltmannsforetak? (GJamissen.Wordpress.com)

4 Presentasjonens tittel10/18/11 Et eksempel på samarbeid — Gruppe ved HiOA på 20 personer. 12 aktive. 8 mindre aktive. De 12 får i oppgave å skrive en liten tekst, ca 300–400 ord, hver. Noe enkelt: “ Hos oss... ” Alle får sin egen frist, men kan levere før. Innleggene publiseres 2 per uke. Det vil si at hvis de første kommer neste uke, holder vi på til nesten Jul. Så ny runde i januar. De “ passive ” får i oppdrag å kommentere.

5 Presentasjonens tittel10/18/11 Definer din side gjennom stil — Skal jeg skrive med referanser? — Skal jeg bruke fagtermer? — Snevert om et emne eller skal jeg favne bredt? — Hvor personlig tone kan jeg ha? — Spontan, eller etter en timeplan? — Og så spør deg selv, er dette noe jeg kan gjøre aleine, eller bør jeg samarbeide?

6 Presentasjonens tittel10/18/11 To arketyper: — Den personlige Egne erfaringer Uferdige tekster Bredde ★ MariasMetode.wordpress.com Lege, “ ME ” -syk, helseaktivist Den etterettelige Fagfeltet Kvalitetskontroll Avgrenset ★ Masterbloggen.no Nettsted for å fremme populærvitenskapelig spredning av masteroppgaver.

7 Presentasjonens tittel10/18/11 Ulemper — Den personlige blir vanskelig å bruke i en akademisk diskurs. — Den etterettelige blir ofte “ komplett ” slik at den ikke innbyr til debatt.

8 Presentasjonens tittel10/18/11 Alle skumleser — Myte: De unge skumleser. — Fakta: Alle aldersgrupper, studenter og professorer, skumleser vitenskapelige tekster på nett. Utgangspunkt: Alle som ser din side vil raskt bestemme seg for å gå videre, eller lese.

9 Presentasjonens tittel10/18/11 Innholdsstruktur — Omvendt trekant Artikkel Sammendrag [ S ] Introduksjon [ i ] Problemstilling [ p ] Metode [ m ] Funn [ f ] Konklusjon [ k ] Innledning [ I ] Problemstilling [ P ] Metode [ M ] Funn [ F ] Konklusjon [ K ] Nett Ingress/ Introduksjon = Konklusjon [ k ] Konklusjon [ K ] Introduksjon [ i ] Problemstilling [ P ]

10 Presentasjonens tittel10/18/11 Sideoppsett — Talende overskrift Google kobler søk mot overskrift først. Virker det relevant for leseren? — Gjerne et toppbilde Mange av oss husker bilder bedre enn tekst. Et bilde lar oss finne tilbake. — Mange selvforklarende underoverskrifter Vi skummer ofte deloverskrifter først.

11 Presentasjonens tittel10/18/11 Lesemønster — F–formen — Vi “ titter ” vanligvis i en F-form. — Et bilde kan lett bli fokuspunkt 1. — Overskrift blir oftest fokus 1 eller

12 Presentasjonens tittel10/18/11 Lesbarhet og lengde — Innlegg kan være lange — Finn din stil, men bruk 300 ord som et utgangspunkt. Blogg-verktøyen lar deg brekke siden slik at første to avsnitt kommer på førstesiden, resten bak en “ Les mer ”. — Avsnitt må ikke være lange — Dersom siden er godt strukturert, leser vi gjerne lange sekvenser på nett.

13 Presentasjonens tittel10/18/11 Lesbarhet og språk — Aktive ord og setninger virker best —“ Det er ønskelig at fagmiljøene selv kan gjøre avtale om å rekruttere studenter og kolleger fra samarbeidende institusjoner. Fagmiljøet bak et kurs stiller seg da også som garantist for at man får kvalifiserte og “ riktige ” studenter. ” —“ Fagmiljøene bør selv gjøre avtale om å rekruttere studenter og kolleger fra samarbeidende institusjoner. Fagmiljøet garanterer da at kurset får kvalifiserte og “ riktige ” studenter. ”

14 — Denne samlingen sluttet med en runde blant publikum med eksempler på problemstillinger. — Taxonomy vs Folksonomy kom opp. Førstnevnte er de vitenskapelige termene som klassifiserer nøyaktig og gjensidig utelukkende, slik som planteriket. Folksonomy er ”lekfolkets” begreper. Tenk ”Kronisk utmattelsessyndrom” vs ”ME”. Media bruker ”ME”, selv om begrepet ME er forkortelse for (myalgic encephalomyelitis) er galt. — Flere hadde ulike ”liv” som skulle skilles. Vi så mulighet for å bruke blogger for samtaler, for innspill fra arbeidsliv og praksis, mens nettsider, artikler osv fortsetter å prege formidling fra akademia til en avgrenset gruppe.


Laste ned ppt "10/18/11 Fagblogg Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google