Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEmil Børresen Endret for 9 år siden
1
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
2
Copyright © 2010 TotalConsult Hvordan spiller vi rollen som bønder? Hvilket inntrykk etterlater vi oss? Hvordan spiller vi rollen som bønder? Hvilket inntrykk etterlater vi oss?
3
Copyright © 2010 TotalConsult ”Det mentale fingeravtrykket”: En unik og forenklet oppfatning av noe eller noen.
4
Copyright © 2010 TotalConsult Det finnes to måter å påvirke det mentale fingeravtrykket på: Gjennom det du sier……og det du gjør
5
Copyright © 2010 TotalConsult
7
Noen omdømmedefinisjoner Det du velger å framheve for at andre skal velge deg. Hvordan du forvalter ditt lodd i livet Det andre sier og tenker om om deg Summen av de inntrykk og reaksjoner en virksomhets interaksjon med omverdenen skaper
8
Copyright © 2010 TotalConsult Hvem eier omdømmet ditt? Svar: Alle andre!
9
Copyright © 2010 TotalConsult Hvilken jobb kan omdømmet gjøre for oss? Påvirke det omgivelsene føler, tenker sier og gjør i forhold til oss – i en bestemt retning!
10
Massemedia som omdømmebygger
11
Copyright © 2010 TotalConsult ”Medienes troverdighet er avhengig av et klart skille mellom redaksjonelt stoff og reklame/sponsing. Publikum skal være trygg på at det redaksjonelle stoffet springer ut av en selvstendig og uavhengig journalistisk vurdering, og at innhold og presentasjon er uten bindinger til utenforstående interesser.”
12
Copyright © 2010 TotalConsult PR-arbeidets ÆØÅ Ærlig: Ingen skal lures. Vær ærlig med hvem jeg er, og hva du vil. Øvd: Du vet hvilke budskap du skal få fram, og hvordan. Åpen: Du er tilgjengelig, også når media vil. Søker du oppmerksomhet, må du regne med å få det. Setter du søkelyset på deg selv, skal du tåle at det lyser overalt
13
Copyright © 2010 TotalConsult Det som kommer ut……trenger ikke å ligne det du puttet inn
14
Copyright © 2010 TotalConsult Vinkel – hvilken historie ønsker vi skal fortelles? Vinklingen du velger kan være avgjørende for om journalisten blir interessert i saken. Overskriften og ingressen betyr alt for om journalisten blir interessert, og hva han/hun blir interessert i. En god vinkel øker sjansen for at vår historie når gjennom slik vi ønsker.
15
Copyright © 2010 TotalConsult Din sak må gjennom to barrierer før den kommer på trykk/går på lufta: 1) Den må ha journalistisk interesse 2) Den må være gjennomførbar med realistisk tids- og ressursbruk. …men ha respekt for journalistens avgjørelser – journalisten er ikke ditt mikrofonstativ. Gjør et stykke journalistisk jobb!
16
Copyright © 2010 TotalConsult Gjør det enkelt for omgivelsene å sette den merkelappen dere ønsker på landbruket:
17
Copyright © 2010 TotalConsult Landbrukets omdømmeparadoks ”Ei næring i krise””Blomstrende og framtidsrettet” ”Det er forbausende mye som spirer og gror i landbruket, til at det er en næring i krise”
18
Copyright © 2010 TotalConsult Landbrukets omdømmeparadoks Hvordan kurere landbrukets omdømmeschizofreni? ”Syte smart””Skryte smalt”
19
Copyright © 2010 TotalConsult Alle er enige om at vi skal ha et bærekraftig landbruk. Men hva er det egentlig landbruket skal bære? Kultur Historie Tradisjon Økonomisk vekst Bosetting Sysselsetting Nyskaping
20
Copyright © 2010 TotalConsult Gjøre Snakke Skape Velge Lytte Omdømmediamanten
21
Copyright © 2010 TotalConsult Definisjonen på galskap: Å gjøre det du alltid har gjort, og forvente at noe nytt skal skje.
22
Copyright © 2010 TotalConsult Landbruksnæringa, det er deg!Du har makt, bruk den!
23
Copyright © 2010 TotalConsult Einar Klomsten, TotalConsult AS Tlf: 906 48 624 E-post: ek@totalconsult.no Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.