Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Studieweb, 13.11.14 Elisabeth Josefine Lackner Studentrekruttering til UiO.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Studieweb, 13.11.14 Elisabeth Josefine Lackner Studentrekruttering til UiO."— Utskrift av presentasjonen:

1 Studieweb, Elisabeth Josefine Lackner Studentrekruttering til UiO

2 «UiO skal tilby utdanninger som tiltrekker seg studenter som har forutsetninger for, og som engasjeres av studier ved et fremragende forskningsuniversitet. « «… skal sikre en god rekruttering av unge med minoritetsbakgrunn og møte utfordringene knyttet til studier med unormalt skjev kjønnsfordeling.» «… skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag.» UiOs Strategi 2020

3 Mål med med studentrekruttering Gi et riktig og godt bilde av UiO –# 1 i Norge, grensesprengende, solid, inkluderende, mangfoldig, bredde & spiss –Informerte studievalg > gjennomstrømning Øke andel førstevalgssøkere pr. studieplass (nasjonalt) Rekruttere enda flere søkere rett fra videregående Sikre rekruttering fra minoritetsbakgrunn Bidra til god kjønnsbalanse Økt rekruttering til realfag og lærerutdanning > Fremstå som beste alternativ > Helhetlig og koordinert rekrutteringsinnsats

4 Førstevalgssøkere til UiO, antall 2014: søkere til UiO Kilde: Samordna opptak 2014

5 Nasjonale søkerandeler, kval søkere/studplass Kilde: Samordna opptak 2014

6 Førstevalgssøkere/plass, UiO Kilde: Samordna opptak 2014

7 < 1 søkere/studpl = 14 studieprogrammer mellom 1 og 2 søkere/studpl = 47 studieprogrammer mellom 2 og 3 søkere/studpl = 17 studieprogrammer mellom 3 og 10 søkere/studpl= 15 studieprogrammer > 10 søkere/studpl= 1 studieprogram Kvalifiserte 1. valgssøkere/studieplass Kilde: Samordna opptak 2014

8 Hva påvirker (UiOs) potensielle studenter? Upåvirkbare faktorer sosio-økonomisk bakgrunn, bosted, arbeidsmarked, (media), lærere, venner, stakeholders UiOs rekrutteringstiltak web, messer, skolebesøk, sosiale medier, studiekatalog, Åpen dag, muntlig kommunikasjon, reklame

9 Kontakt med skolen og elever –270 sentrale skolebesøk i regi av Universitetsturneene –Titalls skoleklasser som besøker UiO årlig –Oslo-skolen: Mangfold i Fokus i Akademia (MiFA), Hersleb & Blindern Utdanningsmesser –13 utdanningsmesser gjennom Ta utdanning årlig –Mindre messer på skoler Muntlig kommunikasjon og veiledning –Knutepunktet, infosentrene, institutt. Omvisning Åpen dag: (2000 elever besøker UiO 2. torsdagen i mars) Studiekatalogen (opplag ) Reklamekampanje Synlighet på uio.no januar til april! Studentrekrutteringstiltak sentralt ALT leder til programsidene!

10 Web er viktigst! Kilde: Søkerundersøkelsen for UiO, OpinionPerduco 2013 Spørsmål: Hvilken informasjonskilde var den viktigste for deg da du bestemte deg for hvor du helst vil studere?

11 1.januar-15.april Hvert 7. besøk på uio.no er på program- sidene (2 av 14 mill besøk totalt)uio.no : besøk på program- sidene! Nett er den viktigste informasjon skanalen!

12 Hvordan få til gode programsider? 1. Forbedre kjerneinnholdet –For eksempel: Pedagogikk/Teach 1st/elektronikk & data)PedagogikkTeach 1stelektronikk & data 2. Utvikle sidene –Film (viking and medieval studies)viking and medieval studies –Karriereintervjuer (psykologi/elektronikk&data)psykologielektronikk&data –Nyheter fra fagfeltet (ex. klinisk ernæring)klinisk ernæring –Blogg (ex. estetiske studier og musikkvitenskap)estetiske studier og musikkvitenskap –Utveksling (spesialpedagogikk)spesialpedagogikk –Dytt alt godt innhold opp på programsidene! –Forebygg potensielle feilvalg! –Bruk AF som fagstøtte!

13 Kampanjeplan Kampanjetrykk uke MediaBudskap Facebook Storby Webtraffic Google Display MSN Utendørs Kontekstuell annonsering Bli kjent med UIO Hovedbudskap Nytt i Ikke Google Adwords -Også tekst som hovedbudskap -Kontekstuell annonsering

14 Utendørs Oslo, digitale boards, 2014

15 Annonsenettverk, for bredde -Dagbladet -Nettavisen -Sol.no -Startsiden -ABC Nyheter -Lokale nettaviser -Utvalgte nisjenettsteder -VG -Aftenposten -Bergens Tidende -Adressa -Fædrelandsvennen -Stavanger Aftenblad -Finn.no -Dn.no -E24 -Etc

16 Skisser annonser, Google og Webtraffic, To løp; bilder og tekst

17 Nytt i 2015: Storby kontekstuell annonsering

18 Eksempel, kontekstuell annonsering

19 2.Automatisk indeksering av resten av nettstedet 1. Velg innholdselementer som skal med i annonsen 3.Ubegrenset antall ferdige annonser med et «fingeravtrykk» etter 1-2 dager Annonsemal (kan A/B-testes)

20 Annonsebudskap indekseres fortløpende Systemet velger ut annonsen med best match (og effekt) Innholdet avgjør annonseutvelgelsen Nyhetsartikler indekseres fortløpende

21 Oppsummering Rekrutteringssesongen i anmarsj! Nett er viktigste infokanal Annonsekampanje 2015; noen nye budskap og kontekstuell annonsering


Laste ned ppt "Studieweb, 13.11.14 Elisabeth Josefine Lackner Studentrekruttering til UiO."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google