Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Punktlighet på Jærbanen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Punktlighet på Jærbanen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Punktlighet på Jærbanen
Presentert av Jærpendlerne i møte torsdag

2 Punktlighet på Jærbanen
Jærpendlerne er en forening av pendlere som benytter tog og buss til daglig arbeidsreis. De fleste medlemmene arbeider på Forus. Viktigst for Jærpendlerne i forhold til NSB er: Punktlighet p.g.a. korrespondanse tog / buss Frekvens

3 Hva er punktlighet ? At toget holder ruteplan.
P.t. problemer med nordgående morgentog etter kl Forårsakes av tog som kommer for sent til kryssing på Bryne. Skyldes dette arbeid med dobbelsporet? For sene (morgen)tog = manglende busskorrespondanse Manglende korrespondanse = ½ times ventetid på neste buss. At informasjon om forsinkelser gis via gode høyttaleranlegg.

4 Nødvendige tiltak Punktlighetsgaranti
Plakater som viser punktlighet fra måned til måned, ref. slik det var for noen få år siden. NB! Punktlighet ved endestasjon kan kamuflere forsinkelser underveis, for eksempel v/Sandnes stasjon. Varsling til busser ved forsinkelser slik at korrespondanse opprettholdes Innenfor en rimelig tidsmargin. Langdistansetogene må hensynta Jærbanen Ref. tidligere utfordringer med kryssing Nærbø

5 Ny stasjon Gausel - Forus
God busskorrespondanse (kollektivfelt) kan gi Foruspendlerne inntil ½ time kortere daglig reisetid. Må samarbeide med Kolumbus om dette. Eksempel: tog ankomst Gausel 07.05, på arbeid Avgang arbeid 15.15, togavgang Fra togstasjon: buss, sykkel eller til fots. Slik busskorrespondanse samt økning av antall avganger kan gi stor økning av antall arbeidsreiser fra Jæren. Bilkøene blir lenger og lenger.

6 Ny stasjon Gausel - Forus
Suksessfaktorer som NSB/JBV kan påvirke Punktlighet Frekvens (så mange avganger som mulig) Krav om minimum en ny avgang fra Sandnes mot Egersund kl 16.58, helst også kl Ønske om ny avgang fra Egersund kl Låsbar og lukket sykkelparkering Togsykler må inngå i tilbudet.

7 Andre viktige punkt Utfordringer i byggeperiode og spesielt i stopp-perioden i 2009. Samordning av korttidsperiodepass mellom Kolumbus og NSB. Ryddige og rengjorte vogner.

8 Oppsummering av minimumskrav
Overvåking av punktlighet, ref. eksempel foran. Herunder gjeninnføring av plakat i henhold til punktlighetsgaranti. Spesiell oppmerksomhet i byggeperioden, og iverksetting av tiltak etter behov. Nye avganger, og minimum ny avgang kl fra Sandnes til Egersund. Låsbar og lukket sykkelparkering.


Laste ned ppt "Punktlighet på Jærbanen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google