Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEdvin Øverland Endret for 9 år siden
1
INN I FREMTIDEN Hvor er vi om 10 år? Satsningsområde Troms Best på Fagopplæring 22.mars 2006 Marianne Telle Bedriftskompetanse
2
2 Forretnings- utvikling Nærings- utvikling Organisasjons- utvikling Strategisk kjerne: Verdiskapning for kunden Utviklingsfokus Resultatfokus Tilpassede løsninger Nettverk Bedriftskompetanse as MURMANSK-HAMMERFEST-TROMSØ-BODØ-MO I RANA-TRONDHEIM-BERGEN-OSLO
3
FREMTIDSFOKUS Et suksesskriterium både for oss og kundene våre
4
ENDRING SKJER KONTINUERLIG… ”Forandringene kommende to år blir vesentlig mindre enn vi tror, mens de for de kommende ti år vil bli desto større” Bill Gates i ”Ledelse med t@nkens hastighet”
5
SÅ: HVOR ER VI OM 10 ÅR? Satsningsområde Troms
6
TROMS HAR GÅTT INN I HISTORIEBØKENE Spådom 1:
7
7 Fylkeskommunene er erstattet av andre former for regional organisering Dette har ført til nye måter å tenke og samarbeide på tvers av de tidligere fylkesgrensene Vesentlig fordi:
8
8 Vi befinner oss midt i grøtfatet!
9
MEN EVNER VI Å GRIPE GRØTSJEEN?
10
10
11
FREMTIDEN LIGGER IVÅRE PERSPEKTIVER! Evner vi å tenke nytt?
12
12 3 avgjørende spørsmål mot 2016: Er vi utsultede og apatiske? Er vi velfødde og makelige? Eller er sultne og ”på hugget”?
13
VI HAR NATURRESSURSENE
14
SJØMATNÆRINGEN VIL BLI YTTERLIGERE SPESIALISERT Spådom 2: Fra ensidig fokus på kostnader til økt fokus på kvalitet
15
15 Sjømatnæringen mot 2016: Nord-Norge som Europas gourmetsjømathage Fokus på egne konkurransefortrinn Markedsbaserte høstingsstrategier Rettighetssystem som stimulerer til langsiktig tenkning Genuine produkter Oppdrett av nye arter Økt fokus på matsikkerhet Miljøfokus, RENT HAV.
16
Sameksistens Foto: Fjord Norge/Statoil/Opplysningskontoret for fisk
17
REISELIVSNÆRINGEN ER PROFESJONALISERT Spådom 3: Fordi vi er krevende reiselivskunder
18
18 Reiseliv mot 2016: De eldste av oss reiser enda mer enn tidligere. Cruisemarkedet vokser Stor vekst innenfor spa- og velværeindustrien, vi vil nyte! Fokus på natur- og kulturbaserte opplevelser Krav om skreddersøm og tilrettelegging av aktiviteter og opplevelser Profesjonalisering innen salg og markedsføring
19
EN ”ENERGISK” LANDSDEL Spådom 4:.
20
20
21
21 Energisektoren mot 2016: Petroleumssektoren er utviklet som en ny basisnæring i landsdelen Sysselsettingen øker
22
22 Regional andel anleggspersonell – direkte sysselsatte
23
23 Regional andel drifts- og vedlikeholdspersonell – direkte sysselsatte
24
24 Energisektoren mot 2016: Ringvirkninger på mange områder Nye regionale tyngdepunkt Ny spisskompetanse utvikles, Nord-Norge i front innen ny kunnskap Petroleumssektoren er utviklet som en ny basisnæring i landsdelen Sysselsettingen øker
25
FOR KUNNSKAP ER EN AV HOVEDNØKLENE TIL FREMTIDEN!
26
KUNNSKAPSARBEIDERNE REGJERER i 2016 Spådom 5:.
27
27 Kunnskapsnæringen mot 2016: Flere kompetansearbeidsplasser Kunnskapsbedriftene vil etableres der de dyktigste medarbeiderne vil bo Kunnskapsbedrifter er koblingsbokser for nytenkning Samarbeid på tvers av tradisjonelle næringer Kunnskapsarbeidere er katalysatorer for vekst Åpne og tolerante hoder
28
Perspektivet utvides – vi er Nordområdebeboere! Spådom 6:.
29
29 Nordområdene mot 2016: Vi vil se mer til naboene våre Arena for politikkområder som fiskeriforvaltning, ressursspørsmål, industri- og energipolitikk, regionalpolitikk, miljøvern, utenriks- og sikkerhetspolitikk, folkerett og sivil beredskap Nye konstellasjoner Konkurransen øker, flere aktører, flere kompetente aktører Kulturforståelse får økt betydning Nettverk står sentralt
30
30 SUKSESSFAKTORER: NATURRESSURSER NABOSKAP KUNNSKAP HOLDNINGER
31
For til syvende og sist handler det om holdninger… OG HANDLINGER!
32
32 Sameksistens Foto: Fjord Norge/Statoil/Opplysningskontoret for fisk Et attraktivt Nord-Norge i 2016: Vi har et felles framtidsbilde som får oss til å løfte i lag! Vi har attraktive lokalsamfunn med høy grad av ”bolyst” Vi samarbeider og ønsker å skape noe i fellesskap Vi ser hva vi får til og er stolte av det vi skaper Vi tenker de store tankene Vi applauderer de som skaper noe!
33
Foto: The Image Bank/Getty Images
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.