Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier Preben Pettersen Uthus Storkurs Utdanningsforbundet Nord- Trøndelag Scandic Hell, 26. Februar 2015 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier Preben Pettersen Uthus Storkurs Utdanningsforbundet Nord- Trøndelag Scandic Hell, 26. Februar 2015 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier Preben Pettersen Uthus Storkurs Utdanningsforbundet Nord- Trøndelag Scandic Hell, 26. Februar

2 Engasjement Hvis ikke nå - Når? Hvis ikke du – Hvem? 2

3 Grunnmuren: Styrk fagforeningen! Høy organisasjons- grad Mobiliserbare medlemmer Fagforeningen styrkes 3

4 Rolleforståelsen Tillit Valgt Tillitsvalgt 4

5 Tillitsvalgtrollen når man ytrer seg Kommunenivå kontra fylkesnivå Overholde fredsplikten Overholde forpliktelsene i forhold til avtaleverket Ikke unødvendig tilskynde konflikter Å sette agenda og samtidig stå for forbundets politikk. Skape medlemsengasjement som er positivt for fagforeningen Ivareta egen fagforening kontra andre Hva er hensiktsmessige virkemidler Hva tjener saken? «Hvis det ikke tjener saken er det ikke sikkert du skal gjøre det» 5

6 Rollemodell bak tastaturet? 6

7 Det er en tid for alt… 7

8 Klar seier – eller hårfin balanse? 8

9 Menge bekker små… 9

10 Ytringsfriheten Kan alle si hva de vil Hvor de vil Når de vil? 10

11 Massemediene Muligheter og begrensninger Virkeligheten Medieskapt virkelighet 11

12 Sosiale medier som verktøy Vi lever i en verden som oversvømmes av informasjon. Utfordringen: Hjelp meg å orientere meg i informasjonsjungelen før alle de viktige budskapene drukner! Sosiale medier gjør at du kan motta nyheter om det som interesserer deg eller fra de du har tillit til og som du kjenner. Sosiale medier gir mennesker med andres tillit gjennomslagskraft og maktpotensiale. Ensidig informasjon kan skape en uheldig slagside. Konklusjon: Opptre slik at det skaper tillit og bruk påvirkningskraften fornuftig. 12

13 Den nye medievirkeligheten 13

14 Den nye medievirkeligheten 14

15 Medievirkeligheten Lokalavisene står fremdeles sterkt i Norge. Flere leser nyheter digitalt. Etermediene er mindre viktige Flest treff på nyheter for mobil Relevans er viktig Betydningsfullt Nærhet (Personer eller miljø du kjenner) Redaksjonene bygges ned (ferdigskrevet stoff slipper enklere til?) Digitalisering endrer måten sakene dekkes på. Sanntidsdekning. Nyheter NÅ! Viktig å være PÅ! Det første inntrykket er det som fester seg! 15

16 En fragmentert debatt? 16

17 Organisasjonsbygging på Face? Potensiale for å Nå ut til medlemmene der de er (i sofaen?) Nå ut med informasjon som er til vår fordel Spre argumentasjon Aktivisere medlemmene Inkludere hele organisasjonen Suksessfaktorer: Opinionen er «der ute» Politisk uavhengig for å favne bredt Profesjonsargumentasjon Etterrettelighet og saklighet Viktig å opprettholde troverdighet over lang tid. Vær uangripelig i forhold til mediene. 17

18 Back to basic – men digitalt? Fordeler Levende diskusjon. Medlemsnært – favner mange Stor aktualitet - sanntidsdekning Premissene kommer fra grasrota Krever få ferdigheter. Ulemper Ingen forpliktelser Lettere usaklig Ikke demokrati Ikke alltid de som sitter med kunnskapen som legger premissene Detaljfokus, ikke helhet. Lettere å plukke fra hverandre enn å skape? 18

19 Ødeleggende eller styrkende? Det er en tid for alt. Alle ytringer i en organisasjon kan ikke skje gjennom åpne kanaler. En fagforening trenger Forpliktelse Lojalitet Kompetanse Kontinuitet Tillit Kommunikasjon Brukt riktig kan sosiale medier styrke fagforeningene Brukt feil kan de gjøre stor skade. 19

20 Takk for oppmerksomheten! «Sosiale medier er fint for de som bruker det.» «Som å løpe en firehundremeter hvor motstanderen hadde 100 meters forsprang.» «Gjennom å bruke sosiale medier klarte vi å skape vår egen medievirkelighet» 20


Laste ned ppt "Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier Preben Pettersen Uthus Storkurs Utdanningsforbundet Nord- Trøndelag Scandic Hell, 26. Februar 2015 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google