Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tjenestearkitektur Rammeverk Workshop – teknologisk infrastruktur 13.april 2005

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tjenestearkitektur Rammeverk Workshop – teknologisk infrastruktur 13.april 2005"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tjenestearkitektur Rammeverk Workshop – teknologisk infrastruktur 13.april 2005

2 Tradisjonell ”gammel” systemarkitektur oSystemer vært konstruert for å løse en bestemt oppgave innen et domene med en bestemt teknologi på en bestemt plattform oOne company – one standard (Microsoft, SAP, IBM,..) oData og funksjonalitet ikke tilgjengelig for andre systemer oGjenbruk av funksjonalitet umulig (vanskelig) oNyttige tjenester hardkodet inn i systemer og dermed utilgjengelige oUtvikling av lik funksjonalitet men på forskjellige plattformer

3 Behovet oHente og integrere data fra forskjellige systemer og leverandører oSentralt i for eksempel offentlig forvaltning oeffektivisere og forbedre det offentlige tjenestetilbudet oMorten Meyers borgerportal oOffentlige elektroniske tjenester samlet på ett sted oSkape interoperabilitet mellom it-systemer, både nye og gamle o Bruke gammel programvare om igjen (som tjeneste)

4 Tjenesteorientert arkitektur (SOA – Service Oriented Architecture) oArkitekturen defineres ved et sett komponenter som kan kalles, og hvor grensesnittene til komponentene kan tilgjengeliggjøres og oppdages oApplikasjoner lages av tilgjengelige tjenestebyggeklosser koblet sammen over et nettverk via kjente grensesnitt oTjenestebyggeklossene ligger der informasjonen blir generert eller lagret o”Marked” av tilgjengelige tjenester som kan oppdages og kalles oApplikasjoner kan slå opp og hente tjenesten de trenger oNøkkelordet er standardiserte teknologier oKonseptet tjenesteorientert er ikke nytt oStandardisert teknologi gjør arkitekturen mulig

5 Tilgjengelige og oppdagbare tjenester Tjeneste tilbyder Tjeneste bruker Tjeneste katalog Bruk PubliserOppdag

6 Web Service ”et stykke programvare laget for å støtte interoperabel maskin til maskin interaksjon over ett nettverk via standard nettkomponenter uavhengig av plattform” oHva er standard nettkomponenter oWSDL oSOAP oUDDI oXML og HTTP er også nøkkelkomponenter

7 Teknologi standarder oWSDL (Web Service Description Language) oBeskriver tjenesten i et maskinlesbart format (input, output, operasjoner og bindinger) oen generisk klient kan lese en WSDL-fil og automatisk konfigurere seg selv til å bruke tjenesten oSOAP oProtokoll for utveksling av strukturert informasjon (XML meldinger) oSOAP meldinger representer input og output fra en tjeneste oUDDI (Universal Description, Disovery and Integration) oInfrastruktur for å publisere og oppdage tjenester på en systematisk måte o tjenestekatalog

8 ”Standardiserte” Web Services oSelvbeskrivende applikasjoner som over nett kan oPubliseres oOppdages oLokaliseres oInvokeres (kalles, eksekveres) oSOAP, WSDL og UDDI gjør dette mulig

9 Tjenester på nett (eller ikke-standardiserte web services) oTjenester som ikke bruker standardene i SOA oHar gjerne standardiserte grensesnitt oEksempel er OGC Web Services oWMS, WFS, WCS og WRS obruker ikke WSDL for beskrivelse og SOAP som kommunikasjonsprotokoll oOGC jobber med å lage WSDL spesifikasjoner og SOAP bindinger for sine services oOGC Services tilgjengelige på lik linje som andre Web Services oOGC Services kan dermed også kjedes oProblemet ligger i håndtering av store mengder data

10 Bruk av tjenestearkitekturen oAlle tjenester bør i utgangspunktet være spesifisert i henhold til standarden oSpesielt viktig når: oKomponentene i systemet kjører på ulike plattformer og med ulik teknologi oTjenesten må kunne publiseres og være tilgjengelig over nett oSkal pakke inn eksisterende tjenester som Web Services oMan skal sette sammen tjenester for å lage nye tjenester oSOAP har noen ulemper oXML innpakkningen kan virke uhensiktsmessig (overkill) i noen tilfeller (transport av en enkel integer?) oSending av store binære filer

11 Tjenestekomposisjon – kjeding av tjenester oKjedet tjeneste oResultat fra en tjeneste er input til neste tjeneste i kjeden oSette tjenester sammen med andre tjenester til nye tjenester oØkt nytteverdi oEn tjeneste kan være med i mange tjenestekjeder oGjenbruk av programvarekomponenter (tjenester) oForutsetning at tjenestene følger gjeldende standarder

12 Eksempel – spesifikasjon av sammensatt tjeneste

13 Business Process Management oHvordan sørge for utføringen av tjenestekjeden oeksekveringsmotor som utfører en spesifikasjon av kjeden ospråk som beskriver sammensetningen av tjenester oBPEL, WSCI, BPMN, BPEL4WS, BPSS,.. oEksekverbare spesifikasjoner av tjeneste- sammensetninger gir store muligheter o Endres spesifikasjonen endres rekkefølgen på tjenestene oOutput/input ved kjeding er en utfordring oSemantisk interoperabilitet oontologier

14 Aggregerte eller koblede tjenester o Tjenester som ikke oppfyller definisjonen av en kjedet tjeneste men allikevel involverer mer enn tjeneste kan kalles en aggregert eller koblet tjeneste o Et eksempel er en Cascading WMS o tilbyr et kartlag som i virkeligheten ligger på en annen WMS- tjener enn den som aksesseres o Kartlaget fra den andre WMS-tjeneren hentes via den første

15 Noe utradisjonelt til slutt oWeb services kan brukes til så mangt oHer er et eksempel :) oAmazon.com har store mengder data om hva personer har handlet fra nettsiden oTjenester over dataene er tilgjengelige som web services!!


Laste ned ppt "Tjenestearkitektur Rammeverk Workshop – teknologisk infrastruktur 13.april 2005"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google