Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Erfaringer med samhandlingsreformen
Avtaler/retningslinjer er de tilpasset rus/psykiatri? Samhandlingsforum
2
Retningslinjene Flere av retningslinje er tilpasset samhandling i psykisk helse og rusfeltet psykisk helse og rus er ikke direkte nevnt, derfor er det diskutert om disse gjelder for oss?? Vi er på vei…
3
Hva måtte/må til for å ta i bruk retningslinjene
Kjennskap til retningslinjene/avtalene Omforent om hva disse betyr og hvordan omstiller vi de i praksis Informasjon og Implementering Finne forbedringsområdene og finne felles tiltak Forutsigbarhet i prosessene Evaluering
4
Samhandling Samhandling internt i psykisk helsevern og rus
Samhandling internt i kommunene Samhandling i mellom oss
5
Samhandling Avhenger av Ansattes holdninger
Kunnskap om hverandres rammebetingelser og faglige tilnærming Utveksling av informasjon om hjelpetilbudet til enkeltbrukere Gjensidig informasjon om strukturelle forhold som for eksempel endring i organisering av tjenester etc
6
Samhandling Hva gjør DPS felles med Fredrikstad kommune Ansvarsgrupper
DROPS møte – direkte pasientrettet møte hver 3 uke Dialogmøter på tvers – når behovet er der Deltar i aktiviteter i Friskliv og mestring Deltar i prosjekter bolig, arbeid, elektronisk samhandling Samhandlingsmøte – tidligere operativt forum Uformell dialog Veiledning Inviterer kommunene til kurs og konferanser vi har Emnekurs for fastleger Flere planer fremover…..
7
Utfordringer Samtidig kontakt – ikke hver for seg Kapasitet
De tjenestene som skal settes inn bør også delta i planleggingen Hvem bestemmer hvilke tjenester vi skal sette inn – pasienten/brukeren eller vi andre… Ikke love noe på andres vegne Å være tidlig ute med kontakt til kommunene Oversikt over felles pasienter og det tjenestetilbudet vi gir/kan gi Informere og etterspørre hva hverandre mener om nye tiltak før det settes igang Styrt og ledelseforankret aktivitet Astrid Rødseth
8
Utfordringer Definere arenaer vi kan samhandle på
Definere oppgaver og tiltak som vi gjør/skal gjøre hver for oss Bruke avviksmeldingssystemet, ikke for å klage men for å gjøre ting bedre Unngå generalisering Informasjon Ha pasienten/pårørende i fokus
9
Vi samhandler godt, men har fortsatt mye å gå på
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.