Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse, eierskap og mediepolitiske utfordringer Fagretninger: Medievitenskap, samfunnsøkonomi Prosjektperiode:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse, eierskap og mediepolitiske utfordringer Fagretninger: Medievitenskap, samfunnsøkonomi Prosjektperiode:"— Utskrift av presentasjonen:

1 Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse, eierskap og mediepolitiske utfordringer Fagretninger: Medievitenskap, samfunnsøkonomi Prosjektperiode: Samfunns- og næringslivsforskning (SNF), Bergen.

2 Mediebedriften og samspillet med andre aktører Kilde: Østbye MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere

3 MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere Media – annonser – publikum ( ) Hvorfor finansieres media for en stor del av reklame, og hva er konsekvensene? Bør og kan annonsevolum reguleres? Hvilken rolle bør offentlige TV-kanaler spille?

4 MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere Eiere – media – publikum ( ) Hvordan vil vi teoretisk forvente at ”avideologiseringen” påvirker mediemangfoldet, og hva forteller empirien oss? Hvordan har eierkonstellasjonene utviklet seg over tid? Vil annonsører få større incentiver til å tre inn på eiersiden?

5 MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere Media – distribusjon – publikum ( ) Konsekvenser for mediemangfold og kvalitet av at mediebedrifter eier distribusjonsselskaper (trykte medier) at telekommunikasjonsselskaper ”kontrollerer” distribusjon av elektroniske media allianser mellom telekom og media

6 MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere Kilde – media – publikum ( ) Hvordan påviker konkurranse om kjøp av program mediemangfoldet? Er det behov for statlig styring av redigering og bruk av kilder (eks. minimumskrav for mengden norskproduserte programmer)?

7 Iverksatte aktiviteter Internasjonal fagkonferanse for medieøkonomer (oktober) –presentasjon av foreløpige resultater fra én teoretisk og én empirisk studie Planlegging av tverrfaglig konferanse (februar/mars – 2004) - rettet mot interessenter i mediebransjen og offentlig sektor


Laste ned ppt "Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse, eierskap og mediepolitiske utfordringer Fagretninger: Medievitenskap, samfunnsøkonomi Prosjektperiode:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google