Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMarta Borge Endret for 9 år siden
1
Bø hotell, 24.9.2014 Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Kommunikasjon i krise Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver I politiet i Telemark siden 2006, PMs ledergruppe, P5 i politimesterens stab POD KOMUT, ref. brannene Flatanger og Frøya PHS, stabskurs, arbeidsgruppe stabs- og lederutviklingsprogram Kommunikasjon i krise vs krisekommunikasjon Hvordan vi i politiet tenker rundt dette – håper det kan være til litt nytte. ”Nytt” fag (i politiet) og et fag i utvikling. Føler oss ikke spesielt flinke, men jobber med saken.
2
Krise = kommunikasjonsutfordring
Kommer overraskende – eller snikende Mangel på kontroll Vitale interesser står på spill Mange aktører Tidspress Beslutningsprosesser bryter sammen Fokus på kortsiktige løsninger Usikkerhet Mangel på informasjon Stor interesse og pågang
3
Kommunikasjonen kan ikke vente …
Involverte og berørte Pårørende og etterlatte Samfunnet og mediene Egne mannskaper Øvrige aktører Krisekommunikasjon er mye mer enn mediehåndtering
4
Mål for politiets kommunikasjon
Oppdraget: redde liv og helse begrense skadevirkninger forebygge unødig frykt hjelpe innbyggerne til rette Kommunikasjonen er et verktøy og virkemiddel i politiets oppgaveløsning
5
Kommunikasjonens verdigrunnlag
Befolkningen har høyeste prioritet Befolkningen og samfunnet har til enhver tid rett til å få oppdatert informasjon for å kunne ta informerte valg om egen og andres sikkerhet Denne retten styrkes vesentlig i krisetider, når folks velferd og helse er truet Målet med kommunikasjon i krise er den offentlige velferd, ikke å fremme organisasjonens omdømme eller tilfredsstille mediene
6
Staben - ledelsen Grunnlaget for ekstern og intern kommunikasjon:
Hva skjer? Felles situasjonsbevissthet Hva gjøres? Plan, tiltak og prosessinformasjon Beslutninger, notoritet og tiltaksbehandling Legge strategi og rammer for kommunikasjon Ad beslutninger, notoritet og tiltaksbehandling -> Minne om at også kommunikasjonstiltak, og de valgene man tar på dette feltet må være tydelige beslutninger, som nedtegnes og også undergis en stabsmessig behandling og oppfølging, f eks gjennom tiltaksbehandling.
7
Strategi og rammer for kommunikasjon
Åpen/lukket? Reaktiv/proaktiv? Tilgjengelighet/nivå/front – PM/talsperson etc Overordnet budskap – ønsket etterlatt inntrykk Prioriterte målgrupper Mål for kommunikasjonen Hvilke kommunikasjons- og informasjonsbehov har politiet? Rammer/føringer/forutsetninger Situasjon vs. Mediebilde Lokal/regional/nasjonal/internasjonal – håndtering og mediedekning
8
Hvem har et kommunikasjonsbehov?
Interessenter og målgrupper Kartlegge og analysere På forhånd –og– underveis Hvem er viktigst? Hvordan nå fram? Politiet Involverte Pårørende Berørte Kriseeier Samarbeids- partnere Befolk-ningen Egne ansatte Politi-distrikt POD Sær-organ Mediene Myndigheter Offentlighet Hvem har et kommunikasjonsbehov når det oppstår en ekstraordinær hendelse som må håndteres av norsk politi?
9
På hæla eller på tuppa? Framoverlent: På eget initiativ
Kriseerkjennelse Beredskap Mobilisere Organisere På eget initiativ Foregripe spørsmål og behov Kapasitet til å se framover Utarbeide langsiktig strategi Et hav av forskjell mellom hæla og tuppa. Gjelder også til hverdags. OVERKILL er modellen. Eksempel 1) drapssak – tømme saken for aktuell informasjon. Eksempel 2) drapssak – ”blottlegge” for å imøtekomme kritikk
10
Utnytte fagressurser i politi-Norge
Samarbeid på tvers av distriktsgrenser Nabohjelp på besøk Fjernhjelp bistår fra sitt eget distrikt Kommunikasjonsfaglig utrykningsgruppe (KOMUT) via POD
11
Standardisering av planverk og tiltakskort
P5 LEDELSE VARSLING OG UMIDDELBARE TILTAK ORGANISERING AV P5-ENHETEN STRATEGI OG PLANLEGGING BUDSKAP OG PRESSEMELDING PRESSETELEFON KOORDINERING ANDRE AKTØRER PÅRØRENDEKOMMUNIKASJON PRESSEKONFERANSE OG -SENTER MEDIEOVERVÅKING PUBLISERING OG DISTRIBUSJON Implementere planverk i PO og PBS Web Skalerbarhet – fra en mann til en større organisasjon Prosess med tiltakskortene for å etablere nasjonal standard
12
Samvirke og samhandling
Fritt fram på twitter i sektorene? Etablere kontakt Felles pressekonferanse ofte ikke aktuelt for politiet Endres i topp-/bunntekst
13
Endres i topp-/bunntekst
14
Takk for oppmerksomheten
15
Endres i topp-/bunntekst
16
Endres i topp-/bunntekst
17
Endres i topp-/bunntekst
18
Endres i topp-/bunntekst
19
Endres i topp-/bunntekst
20
Endres i topp-/bunntekst
21
Endres i topp-/bunntekst
22
Endres i topp-/bunntekst
23
Endres i topp-/bunntekst
24
Endres i topp-/bunntekst
25
Endres i topp-/bunntekst
26
Endres i topp-/bunntekst
27
Endres i topp-/bunntekst
28
Endres i topp-/bunntekst
29
Endres i topp-/bunntekst
30
Endres i topp-/bunntekst
31
Endres i topp-/bunntekst
32
Endres i topp-/bunntekst
33
Endres i topp-/bunntekst
34
Endres i topp-/bunntekst
35
Endres i topp-/bunntekst
36
Endres i topp-/bunntekst
37
Endres i topp-/bunntekst
38
Endres i topp-/bunntekst
39
Endres i topp-/bunntekst
40
Endres i topp-/bunntekst
41
Endres i topp-/bunntekst
42
Endres i topp-/bunntekst
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.