Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket 12.12.13.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket 12.12.13."— Utskrift av presentasjonen:

1 SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket

2 Hvem er vi? Vi blir kalt Buskerudgeriljaen Håkon Knappen, Jannicke Røgler og Beate Ranheim Buskerud fylkesbibliotek

3 Mål for dagen: ›Inspirasjon ›Minske kasseringsangsten ›Lære om verktøy og metoder

4 Hva sier loven? § 1. Målsetting Det enkelte bibliotek skal i sine tilbud til barn og voksne legge vekt på kvalitet, allsidighet og aktualitet.

5

6 Samlingsutvikling – kassering ›Samlingsutvikling er dynamisk og endrer seg i takt med samfunnsutviklingen ›Samlingsutvikling inkluderer: Planlegging Evaluering Innkjøp Kassering Fjernlån Formidling

7

8 ›CREW – manual for kassering ›http://crewinorge.org/http://crewinorge.org/

9 Hvorfor kassere og hvorfor CREW? Seks fordeler ved kassering ›Du sparer plass ›Du sparer tid ›Du får en mer tiltalende samling ›Du er med på å styrke ditt biblioteks verdi ›Du vil holde deg oppdatert på samlingens behov ›Du får hele tiden informasjon om samlingens styrker og svakheter

10 MUSTIE – hentet fra CREW-manualen M = Misleading. Misvisende. Her inngår også faktafeil U = Ugly. Utslitte, stygge bøker som ikke lenger kan repareres S = Superseded. Avløst eller erstattet av annet utgave T = Trivial. Triviell litteratur som ikke lenger er populær I = Irrelevant. Ikke lenger relevant for brukerne E = Elsewhere. Materialet er enkelt å få tak i andre steder f. eks gjennom fjernån eller i elektronisk form

11 Dewey Hver Dewey-klasse har tre ulike formler: ›Siste utgave. Antall år siden sist utgave (sier noe om hvor gammelt innholdet i boka er) ›Brukerkategorien. Hvor lang tid har boka vært på biblioteket uten å ha vært i bruk (antall år siden siste gang boka ble lånt ut) ›MUSTIE For eksempel betyr 8/3/MUSTIE: Vurder kassering for bøker i denne klassen når siste utgave er eldre enn 8 år og/eller siste utlån var lenger enn tre år siden, og/eller boka oppfyller en eller flere faktorer etter MUSTIE.

12

13 Barnebøker – CREW Skjønnlitteratur Når det gjelder skjønnlitteratur for barn, kan du ta kraftig i. Selv om en del titler brukes i skolesammenheng, er størstedelen av bruken lystlesing. Faglitteratur Noen tror at noe er bedre enn ingenting. Som konsekvens står det derfor mye foreldet og ukurant litteratur på hyllene til stor irritasjon for brukerne. Å gi skoleelever informasjon som ikke lenger er korrekt, kan medføre lavere karakter på innleveringer og andre skoleoppgaver. Foreldet informasjon gir også et feil bildet av et tema, og kan resultere i mindre respekt for bibliotekets ekspertise. Foreldre, lærere og barn vil kunne stille spørsmål ved hele boksamlingen når de får slike erfaringer. Det er beder å mangle informasjon på et område, enn å ha feil informasjon i hyllene.

14 Sjekkliste ved kassering – faktorer å ta hensyn til Dato – når ble eksemplaret publisert? Når ble det innlemmet i samlingen? Forfatter – blir forfatteren fremdeles lest, eller er det trolig at han/hun vil bli lest i framtiden? Er dette et av forfatterens dårligere verk? Utgiver – ble boken utgitt på eget forlag eller utgitt av noen som har stilt mindre krav til editering og trykkekvalitet? Fysisk tilstand – finnes det faktorer som gjør eksemplaret lite attraktivt? Dubletter – finnes det andre eksemplarer som er i bedre stand? Finnes det andre bøker om emnet i samlingen – dersom denne boka kasseres, finnes det andre titler tilgjengelig? Kostnad ved å kjøpe inn nytt – er det mulig med nyinnkjøp as samme tittel? Vil det lønne seg å reparere det man har? Hylletid – hvor lenge har eksemplaret stått på hylla uten å være i sirkulasjon? Relevans i lokalsamfunnet – er materialet av interesse i lokalsamfunnet?

15 Hvor mye skal man kassere og når? Generell regel er å kassere omtrent det samme antall som du legger inn i løpet av et år 1 bok inn 1 bok ut Kassering bør være en del av daglig drift.

16 Biblioteksystemet rapporterer ›Ikke utlånt tre siste år ›Ikke på plass ›Omløpshastighet ›Samlingens totale alder fordelt på Dewey-klasser

17

18

19

20

21

22 Takk for oss! Spør oss gjerne om mer :-D buskerud.fylkesbibl.no/prosjekter/buskerudgeriljaen


Laste ned ppt "SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket 12.12.13."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google