Laste ned presentasjonen
PublisertEinar Gjertsen Endret for 9 år siden
1
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
CP-konferansen 2015 Torhild Berntsen
2
Kjenne……. Betyr å bli seg bevisst – kan gi innsikt
Våre sterke og svake sider er der, de blir ikke borte fordi om vi ikke kjenner til dem selv Er det alltid riktig å «finne seg sjøl»? Å vite om – øker følelsen av kontroll, stimulerer muligheter for å gjøre egne valg At andre velger – kan være i riktig….. Men valget bør skje på informert grunnlag Torhild Berntsen, Barneavdeling for nevrofag
3
Kjenne sine sterke sider……
Noe du er god i Noe du mestrer At du tar utfordringer At du tåler å ikke vite At du klarer å endre mål At du klarer å komme deg etter nederlag At du vet hva du ikke får til Torhild Berntsen, Barneavdeling for nevrofag
4
Kjenne sine svake sider…….
Noe du ikke er god i Noe du ikke mestrer Ferdigheter du ikke vil bli spurt om: unngåelse Ikke komme opp av grøfta du har falt i: bli sittende fast i feil løsning Ikke overskue alternative muligheter Bli utsatt for at andre velger for deg Torhild Berntsen, Barneavdeling for nevrofag
5
Informert grunnlag Må kjenne til hva som er vanlig, ”normalt”
Må kjenne utviklingsperspektivet – barn er ikke små voksne På hvilket alderstrinn kan vi forvente at barn har den bestemte ferdigheten Kjennskap til når skade inntraff – for barn med CP: før fødsel, under fødsel, rett etter fødsel
6
Når barnet ikke snakker
Er det talevansker? Motoriske vansker? Dyspraksi? Eksekutive vansker? Er det forståelses-vansker? Perseptuelle/avkoding? Kompleksitet? Oppmerksomhet? Viktig å vite: fordi tiltakene må legges forskjellig opp avhengig av bakgrunn for vanskene For den enkelte: å vite hvorfor kan være bestemmende for valg Språk ofte styrke hos barn med CP
7
Et barn som roter og ikke har oversikt
Visuospatiale vansker Rom-retning – d/b Større-mindre – mengde Sette opp mattestykker Sekvens – tallrekke Eksekutive vansker Dirigenten ikke på jobb Monitorering Planlegging Fleksibilitet Hva skal jeg bli? Tiltak avhengig av bakgrunn for vanske Pc – kalkulator, skrivehjelp, lesehjelp? Timeplan – dagsplan? Personlig assistent?
8
Kognisjon og sosial deltakelse (Bottcher, 2010
Kognisjon og sosial deltakelse (Bottcher, Children with spastic cerbral palsy, their cognitive functioning, and soscial participation, a review. Child neuropsychology, 16, 3) Hos barn med spastisk CP: signifikante oppmerksomhets og eksekutivfunksjons-vansker Fokusert og vedvarende oppmerksomhet Arbeidsminne, inhibisjon av impulser, metakognisjon Visuoperseptuelle og visuokonstruktive vansker Forårsaker lærevansker og sosiale vansker
9
Sosiale og emosjonelle vansker
Sammenheng med kognitiv fungering Prosessering – tempo: å henge med når praten går Oppmerksomhet: å få med seg det viktige, ignorere det uviktige, eks. le på rett sted! Initiativ: foreslå ting, sette i gang aktivitet, våge noe Visuell persepsjon: forstå uttrykk, gester, kompleks lek Kan ha annen bakgrunn – mobbing, utestengelse, avvisning
10
Kloke valg: utnytte ressurser, unngå feilvalg
Noen barn med cerebral parese utsattes for forventninger som stadig fører til følelse av nederlag eller avmakt – de passer ikke de forutsetningene akkurat dette barnet har Vi må bli bedre til å finne og ivareta de barna som har gode kognitive ressurser slik at de kan hjelpes fram i utdannings-systemet (de undervurderte) Like viktig: De som ikke har forutsetninger for skole/ akademisk utdanning/teori, må slippe å få forventninger mot seg om at de «forstår alt» og kan lære som alle andre (de overvurderte) Å bli møtt riktig gir grunnlag for mestring, utvikling og følelse av egenverd – det gir bedre livskvalitet Torhild Berntsen, Barneavdeling for nevrofag
11
Hvordan vi møter barna påvirker utviklingen…….
……….. av identitet og selvbilde Den vi opplever at vi er (= identitet, selvbilde), skapes gjennom de erfaringene vi gjør og de opplevelsene vi har i møte med andre mennesker Å bekrefte barnets erfaring, legitimerer opplevelsene Gjør det lettere å akseptere seg selv Egenaksept gir sunt selvbilde/selvfølelse Bidrar til et godt ”psykososialt immunforsvar” Det er voksnes ansvar at barn får et sunt selvbilde
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.