Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCarina Corneliussen Endret for 9 år siden
1
1 13.05.03 Fra forskning til forretning UoH-sektorens nye muligheter og ansvar for kommersialisering av forskningsresultater Eivind Hiis Hauge Rektor, NTNU Blindern, 13.mai, 2003
2
2 13.05.03 Fra forskning til forretning Hva sikrer vår velferd i 2030? Et kunnskapsbasert næringsliv! Kunnskapsintensiv videreutvikling av dagens næringer Nytt kunnskapsbasert næringsliv med fokus på det globale marked Statsministeren: Norge skal bli best på nyskaping! Da blir UoH-sektoren en viktig kilde, basert på Langsiktig forskning på internasjonalt nivå Næringsrettet forskning Samspill mellom akademia og næringsliv
3
3 13.05.03 Fra forskning til forretning Utdanningsinstitusjonenes bidrag Først og fremst kandidater som er Utdannet til et internasjonalt konkurransedyktig nivå Motiverte og innsatsvillige Kreative og initiativrike Det stiller krav til vår utdanning! Men også forskningsresultater Utdanningen skal være forskningsbasert Det er nivået på forskningssiden som bestemmer vårt internasjonale renommé Og nå, fokus på forskningsbasert innovasjon Entreprenørkunnskaper og holdninger Kommersialiserbare resultater
4
4 13.05.03 Fra forskning til forretning Den lineære utviklingsmodellen Hvor kommer idéene og impulsene fra her? Denne modellen svarer til en klassisk akademisk kultur med publisering og undervisning som hovedmål Den er ikke særlig orientert mot industriell nyskaping Grunn- forskning Anvendt forskning Nyskaping Produktutv. Industri- produksjon Målrettet strategisk forskning Markeds/ Samfunns -behov
5
5 13.05.03 Fra forskning til forretning Den alternative modellen: Samspill Vi inviterer til tettere samspill! Modellen er mindre ryddig, men mer fruktbar Grunn- forskning Anvendt forskning Nyskaping Produktutv. Industri- produksjon Målrettet strategisk forskning Markeds/ Samfunns- behov
6
6 13.05.03 Fra forskning til forretning Loven endret pr. 1. januar 2003 Universitetene kan ta EIERRETTIGHETER med en tilsvarende PLIKT til å bidra til kommersialisering av forskningsresultater Forskerne beholder den akademiske frihet med RETT til å publisere men med MELDEPLIKT for oppfinnelser Begge parter har rettigheter og plikter Mulige inntekter skal fordeles ”balansert”
7
7 13.05.03 Fra forskning til forretning Bakgrunn for endringen..bør gi høyere avkastning i næringsvirksomhet Samfunnets investeringer i forskning..
8
8 13.05.03 Fra forskning til forretning En måte å finansiere UoH? En mistanke i utgangspunktet?! Internasjonal erfaring: Inntektene meget sjelden over 1% av totalbudsjettet! Lang investeringsperiode fra oppstart Fokus derfor: En ny rolle for UoH! Partner i samfunnets arbeid for å skape næringsvekst Viktigste utbytte for UoH: Nettverk, tettere samspill med næringslivet
9
9 13.05.03 Fra forskning til forretning Verdikjede for næringsutvikling Kunnskap Nyskaping i eksisterende virksomheter UoH kandidater forskning Nettverk Ny kompetanse Nye holdninger Inntekter Patenter Lisenser Nye bedrifter
10
10 13.05.03 Fra forskning til forretning Innovasjon er intet nytt! For eksempel: Mange lisenser og nye bedrifter har sprunget ut av NTNU-Sintef miljøet! (De mest suksessrike har typisk endt opp med amerikansk eierskap!) Klar korrelasjon: Robuste innovasjonsbidrag fra internasjonalt sterke forskningsgrupper Våre beste forskere på innovasjonssiden er skeptiske til lovendringen. Tillit må bygges!
11
11 13.05.03 Fra forskning til forretning UoH nå: Oppfølging! Vi ønsker å bidra mer Vi antar at et betydelig potensial finnes Vi trenger virkemidler selv Vi trenger partnere Fra 1.januar er vår legale status mer lik andre aktører innen FoU
12
12 13.05.03 Fra forskning til forretning Med ansvar også for innovasjon Forskning: Kvaliteten helt avgjørende Sentre for fremragende forskning Tematiske forskningsfelt på tvers Partnerskap med randsonen Utdanning: Ferdigheter og holdninger Dagens utdanningstilbud må tilpasses Nye tilbud i tillegg til ”Gründerskolen” Formidling, innovasjon: Styrke bånd med næringslivet Etablere ”Technology Transfer Office”, etc.
13
13 13.05.03 Fra forskning til forretning Innovasjons-ingredienser Kompetent kapitalEkspanderende markeder Kunder MENNESKER, kompetente, motiverte Unik teknologi Endringer Støttefunksjoner Infrastruktur
14
14 13.05.03 Fra forskning til forretning Forskning: Tema og disipliner Disipliner Tema
15
15 13.05.03 Fra forskning til forretning Nødvendig støttefunksjon, TTO: Technology Transfer Office Universitetene: TTO, 100% eide aksjeselskap Støttefunksjon for forskerne og for U TTO: Forvalte, foredle, lisensere og selge U’s rettigheter Ryddighet, med Universitetet (100%) i førersetet!
16
16 13.05.03 Fra forskning til forretning Forskningsbasert nyskaping (Faser i prosessen) Forskning (idé) Pre- kvalifisering Utprøving Forretnings- planer Investering Etablering Forskning UtviklingForretning Utvikling og vekst Rettighetssikring (patentering) Forvalte, foredle og selge rettigheter Nettverk Utdanning i entreprenørskap (Gründerskolen) Utfordringen
17
17 13.05.03 Fra forskning til forretning Hvor langt skal U være med? Ide, vurdering, utprøving Patentering, lisensiering Inkubatorvirksomhet Såkornfinansiering Aktivt bedriftseierskap Her kreves i økende grad kompetanse U ikke selv besitter (pr.idag) Hvilken rolle bør U ta nå? Og på sikt? De forskjellige U strever med sine svar!
18
18 13.05.03 Fra forskning til forretning Koster det noe? Drøm: UoHs støttefunksjoner for innovasjon selvfinansierende på sikt! (om 10-20 år?) Nå: Investeringsfase. Dette koster: Insitamenter Vurdering, utprøving, frikjøp Patentering Inkubator For store U: Overslagsmessig 20-30 Mkr/år Og dette trengs i tillegg: Såkornmidler! (1mrd utenfor, men rettet mot UoH?) Eierandeler?
19
19 13.05.03 Fra forskning til forretning Hvem betaler? I prinsipp kan regningen sendes til UoH selv! Men er det klokt? Da må noe annet vike, og: Kvalitetsforskning er en forutsetning for innovasjon Utdanningen må fullfinansieres (Kvalitetsreformen!) Norge trenger et kunnskapsintensivt næringsliv i 2030 UoH-sektoren tar gjerne et utvidet ansvar for innovasjon! Da bør vi bli utstyrt med tilsvarende virkemidler Med kopling til resultater
20
20 13.05.03 Fra forskning til forretning Oppskriften på innovasjonssuksess fra UoH?? Forskningskvaliteten er grunnlaget! Internasjonalt fokus Utvikling av entreprenørkultur Næringslivskontakt Synlig internt støtteapparat, med tillit Tett samarbeid med eksternt innovasjonsnettverk Tilstrekkelig finansiering til at den skaper trykk Hele kjeden må finansieres relativt målet: Et livskraftig næringsliv anno 2030!
21
21 13.05.03 Fra forskning til forretning Dagens forsiktige spørsmål: Bondevik: Norge skal bli best på nyskaping! I dag: Lavkonjunktur Såkornmidler langt på vei fullbooket (Over)forsiktige venturekapitalister Rik tilgang på innovative ideer, entusiaster, arbeidskraft, klare til å sette i gang Er det ikke nå staten burde trå til?!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.