Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mål 1. trinn Skriftlige tekster:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mål 1. trinn Skriftlige tekster:"— Utskrift av presentasjonen:

1 Leseplan Ullerål skole en forpliktende leseplan for alle trinnene ved skolen

2 Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Muntlige tekster: Den første leseopplæringen Oppdage språkets form ved hjelp av rim,regler, ellinger og språkleker Lære forskjellen på bokstavlyd og bokstavnavn Oppdage at språket vårt består av lyder, stavelser, ord og setninger Lære hvordan munnen/halsen lager de ulike språklydene Utvide ordforrådet Utvikle gode kommunikasjonsferdigheter som aktiv og god lytter, samt kunne uttrykke seg klart og tydelig Oppdage leseretningen og ta den i bruk Oppdage og få erfaring med litteraturens verden Skriftlige tekster: Lære bokstavene i alfabetrekkefølge Lære å gjengi egne uttrykk og oppfatninger av leste tekster via tegning, pseuodoskriving og skriving Oppleve at det er en sammenheng mellom tale og skrift Bruke datamaskinen til tekstskapning

3 Dette gjør vi: 1. trinn fortsettelse neste side
Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Bruke rim, regler, ellinger og språkleker aktivt i skolehverdagen Lære en bokstav og bokstavlyden hver uke i alfabetisk rekkefølge. Vi introduserer først ukas bokstav og lyd. Elevene finner ord som begynner med eller inneholder den aktuelle lyden. (plansjer, aviser og ukeblad, bilder i klasserommet osv.) de øver seg på å skrive både liten og stor bokstav.( sporing på tavlen, i boka, på ryggen til hverandre, lage bokstaven med kroppen) Fokuserer på hvor i munnen vi lager lyden, og lydene plasseres i lydhus Bruke språkleker for å oppdage at språk består av lyder, stavelser, ord og setninger (Jørgen Frost) fortsettelse neste side

4 Fortsettelse fra 1.trinn
Forklare og snakke om ukjente ord og begreper med en gang de dukker opp i litteraturen eller i samtaler Gi rom for at alle elevene forteller om ting de er opptatt av eller har opplevd Møte er rikt utvalg bøker i klasserommet. Besøke skolebiblioteket regelmessig Aksjon Lesekompis (Leseprosjekt fra Norli, uke ) Skolens leseprosjekt, repetert lesing (uke 5 - 8) Gjenfortelle, filosofere og tegne fra ulike historier som blir lest Bli lest for i mindre grupper, også ved hjelp fra faddere (7.trinn) Ringeriksmaterialet, kartlegging av lese-skriveutvikling skal gjennomføres på alle elever i løpet av vår halvåret Carlstens kartleggingsverktøy ( gjennomføres i april, kartleggingen arkiveres) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: IL-Basis Språk 6-16

5 Mål 2.trinn Muntlige tekster: Videreutvikle den første leseopplæringen
Leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, ord og meningsbærende elementer Uttrykke egne følelser og meninger Lytte og gi respons til andre i samtaler, under framføringer og ved høytlesing Samtale om personer og handling i eventyr i fortellinger Skriftlige tekster: Bruke enkle strategier for leseforståelse og reflektere over leste tekster Snakke om sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk og skriftspråk Bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på tastatur Bruke datamaskinen til tekstskapning Finne skjønnlitteratur og faktabøker på biblioteket til egen

6 Dette gjør vi: 2.trinn Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Repetert lesing (Klinkenbergs 27 ulike varianter for å bedre leseflyt) Aksjon Lesekompis (Leseprosjekt fra Norli, uke ) Skolens leseprosjekt, repetert lesing (uke 5 – 8 ) Lære og vite forskjellen mellom bokstavlyd og bokstavnavn Differensierer lese- og skriveopplæringen (nivådelt) Se sammenhengen mellom tekst og bilde Bli kjent med ulike ordtak Tekstskapning ved bruk av skrivebok og pc Lek med språket ved bruk av ellinger ,regler og rim Skrive og tegne i forbindelse med ulike tekster Øve avskrift Fortsettelse neste side

7 Dette gjør vi 2.trinn Fortelle og lytte til andre
Møte ulike sjangere av litteratur Kommunale kartleggingsverktøy ( gjennomføres i februar og mai) Carlstens kartleggingsverktøy ( gjennomføres i september og april, kartleggingen arkiveres) Leseverk som brukes, og kan brukes: ”Ord på ord”, fra lyd til meningsfylt tekst Leseverksted (Ballangrud og Tingleff) Tuba Luba (Ebba Sporstøl) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: IL-Basis Språk 6-16

8 Mål 3.trinn Muntlige tekster: Skriftlige tekster:
Videreutvikle den første leseopplæringen Kunne delta i samtale med andre Fortelle, forklare, gi og ta imot beskjeder Gi uttrykk for egne tanker og opplevelser Framføre tekster for medelever Skriftlige tekster: Øke leselyst Bedre leseforståelsen Øke lesehastigheten, bedre leseflyt Videreutvikle god leseferdighet Øke ordforrådet Videreutvikle sammenhengende, funksjonell håndskrift Skrive ulike typer tekst; fortelling, dikt, brev, fakta Videreutvikle rettskrivings-reglene Bruke bibliotek og digitalt verktøy til informasjonssøk og finne stoff

9 Dette gjør vi: 3. trinn Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Stillelesning (fast på timeplanen) Repetert lesing (Klinkenberg, høyfrekvente ord) Aksjon Lesekompis (Leseprosjekt fra Norli, uke 38 – 46 ) Skolens leseprosjekt, repetert lesing (uke 5 – 8 ) Avis i skolen (uke 44 ) Carlstens kartleggingsverktøy (gjennomføres i september og april., kartleggingen arkiveres) Leseverk som brukes, og som kan brukes: ”Kverndokkens” leseverk m/ lesehefte ”Språket ditt” m/ øvebok ”Ord på ord”, fra lyd til meningsfylt tekst ”Tuba Luba”, (Ebba Sporstøl) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: IL-Basis Språk 6-16

10 Mål 4. trinn Muntlige tekster: Skriftlige tekster:
Videreutvikle den første leseopplæringen Kunne delta i samtale med andre Fortelle, forklare, gi og ta imot beskjeder Gi uttrykk for egne tanker og opplevelser Framføre tekster for medelever Skriftlige tekster: Øke leselyst Bedre leseforståelsen Øke lesehastigheten, bedre leseflyt Videreutvikle god leseferdighet Øke ordforrådet Videreutvikle sammenhengende, funksjonell håndskrift Skrive ulike typer tekst; fortelling, dikt, brev, fakta Videreutvikle rettskrivings-reglene Bruke bibliotek og digitalt verktøy til informasjonssøk og finne stoff

11 Dette gjør vi: 4.trinn Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Repetert lesing (Klinkenbergs 27 ulike varianter for å bedre leseflyt) Klassemøter Samtale/fortellerstunder hvor elevene oppfordres/får i oppgave å fortelle noe (f.eks. vits, gåte e.l.) Høytlesing av egne tekster Aksjon Lesekompis (Leseprosjekt fra Norli, uke 38 – 46 ) Skolens leseprosjekt, repetert lesing ( uke 5 – 8 ) Leselyst prosjekt (uke ) Stillelesing fast på timeplanen Penskrift-bok, skrive avskrift av enkle tekster Ukens ord (høyfrekvente ord) Ukentlig setningsdiktat Carlstens kartleggingsverktøy ( gjennomføres i september og april, kartleggingen arkiveres) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: IL-Basis Språk 6-16

12 Mål 5.trinn Muntlige tekster: Den andre leseopplæringen
Kunne delta i samtale med andre Fortelle, forklare, gi og ta imot beskjeder Gi uttrykk for egne tanker og opplevelser Framføre tekster for medelever Skriftlige tekster: Øke leselyst Bedre leseforståelsen Øke lesehastigheten, bedre leseflyt Videreutvikle god leseferdighet Øke ordforrådet Videreutvikle sammenhengende, funksjonell håndskrift Skrive ulike typer tekst; fortelling, dikt, brev, fakta Videreutvikle rettskrivings-reglene Bruke bibliotek og digitalt verktøy til informasjonssøk og finne stoff

13 Dette gjør vi: 5.trinn Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Repetert lesing (Klinkenberg, høyfrekvente ord) Stillelesing Aksjon lesereisen (Leseprosjekt fra Norli, uke 38 – 46 ) Skolens leseprosjekt, repetert lesing (uke 5 -8 ) Hemmelig pose Klassemøter Bokanmeldelser Tekstskapning ved bruk av digitalt verktøy Læringssenterets (kartleggingsverktøy for leseutvikling, gjennomføres i november) Carlstens kartleggingsverktøy (gjennomføres i september og april, kartleggingen arkiveres) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: Språk 6 -16

14 Mål 6.trinn Muntlige tekster: Videreutvikle den andre leseopplæringen
Bedre og øke leseforståelsen Bedre og øke leseflyten Bedre og øke lesehastigheten Skriftelige tekster: Lære gode strategier for å hente ut det vesentlige i tekst Bruke oppslagsverk og ordbøker Skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift Arbeide med rettskriving i egne tekster Bruke erfaringer fra egen lesing i skjønnlitterær og sakspreget skriving Bruke digitale skriveverktøy i skriveprosessen

15 Dette gjør vi: 6.trinn Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Repetert lesing (Klinkenberg, høyfrekvente ord) Stillelesing Diktat med høyfrekvente ord Lesekurs/skrivekurs nivådifferensiering Aksjon lesereisen (Leseprosjekt fra norli, uke 38 – 46 ) Avis i skolen ( uke 44 ) Skolens leseprosjekt, repetert lesing (uke 5 – 8 )) Tekstskapning ved bruk pc Carlstens kartleggingsverktøy ( gjennomføres i september og april, kartleggingen arkiveres) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: Språk 6-16

16 Mål 7.trinn Muntlige tekster: Videreutvikle den andre leseopplæringen
Bedre og øke leseforståelsen Bedre og øke leseflyten Bedre og øke lesehastigheten Skriftelige tekster: Lære gode strategier for å hente ut det vesentlige i tekst Bruke varierte lesestrategier for å lese ulike typer tekst Skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift Bruke erfaringer fra egen lesing i skjønnlitterær og sakspreget skriving Mestre ortografi, tegnsetting, variert ordforråd Bruke digitale skriveverktøy i skriveprosessen

17 Dette gjør vi: 7.trinn Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Repetert lesing (Klinkenberg, høyfrekvente ord) Stillelesing Diktat med høyfrekvente ord Lesekurs/skrivekurs nivådifferensiering Aksjon lesereisen, (Norlis leseprosjekt uke 38 – 46 ) Skolens egne leseprosjekt, repetert lesing ( 5 – 8 ) Grip Boka (uke 17 – 21 ) Skriveprosjekt (Ringerikes Blads føljetong) Tekstskapning ved bruk av digitalt verktøy Carlstens kartleggingsverktøy ( gjennomføres i september og april, kartleggingen arkiveres) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: Språk 6-16

18 Forpliktende leseplan
Dette er en forpliktende leseplan utarbeidet av og for Ullerål skole til sine ansatte. Leseplanen er ikke en halvårsplan i tillegg til den som er der, men er ment som et hjelpemiddel, når ulike aktiviteter skal gjennomføres i henhold til den forpliktende leseplanen Resultatet av kartleggingen drøftes med rektor eller inspektør, og tiltak følges opp av kontaktlærer


Laste ned ppt "Mål 1. trinn Skriftlige tekster:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google