Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO."— Utskrift av presentasjonen:

1 Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO

2 Disposisjon To tema: –Oppgaveforståelse –Integrering av innhold Først litt teori Så kort om læringsomgivelsen Eksempel på felles oppgavetolkning, analyse og funn Eksempel på Klipp og Lim, analyse og funn

3 Oppgaveforståelse = Bygge felles utgangspunkt –Som felles forankring –For å kunne planlegge og dele oppgaver Integrering av innhold = Felles presentasjon –klipp og lim –avskrift fra bøker

4 Forskningsfokus og teoretisk tilnærming Fokus på interaksjonen mellom elever, lærer og artefakter Kunnskapsproduksjon Samtaler Kunnskapsbygging er mediert av artefakter

5 Hvordan forstår elever oppaven? Hvordan innvirker designet av læringsomgivelsen? –LAVA = åpen læringsomgivelse med teknologi og innholdstøtte Åpne versus lukka læringsomgivelser –Lukka: IRF (initiering respons- feedback) –Åpen: Andre mønstre? Posisjonering Bruk av IKT og multiple kilder sentralt

6 Hvordan forstår elever oppaven? I eksemplene er elevene samlet (5 elever i hver gruppe) Foregår rett etter at læreren har vist innholdet og fortalt hva som er oppgaven Elevene skal velge tema for prosjektet sitt

7 LAVA- Læring 2002 –OPPGAVETEKST: Dere skal lage en multimediepresentasjon av en innvandrer med bakgrunn fra Asia. I presentasjonen av denne personen, skal dere ha med disse tingene: om landet, klær, mat, religion, høytider, oppvekst og familie

8

9

10 Hvordan forstår elever oppgaven? Tobias: Somalia- du må trykke på et sånt navn som høres litt… Pakistan, litt sånn japansk ut. Pakistan (lener seg fram, peker på skjermen). Heidi: Pakistan, er det i Asia? …….. Tobias: nei vi tar den derre Ting Tang Thing Simen: Hei her er en vi ikke har vært i. Tobias: Hvem er det? Simen: Pakistan Tobias: Hvor ser du det? Martin (lener seg fram og peker på skjermen): Vi tar han her… Vietnam Tobias: Vietnam, ja han virka kul. Mette: Vietnam Heidi: Vietnam Simen: Ja, greit, enig? Enig? (henvender seg til hele gruppa). Vietnam!

11 Hvordan forstår elever oppaven? ANALYSE: Bruken av teknologien synlig i samtalen Hva støtter læringsressursen (web-siden) –Felles fokus Geografi- Pakistan er det i Asia? Kriterier for valg: –Høres litt …Pakistan, litt sånn japansk ut Barns samtaler på skolen –Han virka kul –Ting Tang Ting –Lekende –Skoleoppgave

12 Hvordan forstår elever oppaven? Teknologien viktig –Bruker multiple kilder- konsekvenser av valg Hvordan innvirker designet av læringsomgivelsen –Åpent = posisjonering, barnekultur Ikke transparent –Kognitivt anstrengende –Handlingsrom –Skoleoppgave Oppgaven og målet skapes gjennom forhandling om anvendelse av det åpne læringsmiljøet Søker ’felles forankring’ i interaksjonene + vil at læreren skal godkjenne disse Å oppnå felles forståelse er en av hovedutfordringene i samarbeidet

13 Integrering av innhold Klipp og Lim –Kan benyttes som strategi for å minimalisere kognitiv anstrengelse Kan være produktivt under visse forutsetninger –I interaksjon med andre elever –I interaksjon med lærer –I interaksjon med teknologi

14

15 Klipp og Lim Simen: Mat ferdig, kort om Vietnam ikke ferdig, religion ikke ferdig, klær nesten ferdig. Tobias: Fakta ferdig. Simen: Fakta ferdig, film er ikke lagt inn ennå fordi det er så stor fil at det vil ta århundrer (tull) Simen: Vi har jo fakta fra om religion da. Tobias: Ja det har vi. Mikael: Ta inn det med en gang da.(Simen finner fram filen på datamaskinen. Klipper ut og limer inn i Slime) Mikael: Det er bare rein kopiering da Tobias: Så synn (ler) Simen: Samma det vel (ler) Mikael: Det er masse av det vi ikke trenger. Simen: Jeg skal lese gjennom det jeg.

16 Klipp og Lim ANALYSE: Eksempelet starter med at elevene sammen gjennomgår de ulike innholdselementene i presentasjonen Hva har vi gjort og hva mangler vi Verbaliserer at ”dette er bare rein kopiering” Ser en mulig start på en produktiv interaksjon der hvor Mikael sier at ”Det er masse der vi ikke trenger”. Han har synspunkter på hva som ikke trengs Kun potensielt produktivt Blir individuelt

17 Integrering- konklusjoner Interaksjon mellom elever (klipp og lim eksempelet) Interaksjon med lærer (integreringseksempelet) Interaksjon med teknologi (begge)


Laste ned ppt "Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google