Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tankekart og læringstrategi. Når lesing er vanskelig Nivå 1: Vanskelig å lese ord rett Nivå 2: Tempo og leseflyt er vanskelig Nivå 3: Når forståelse er.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tankekart og læringstrategi. Når lesing er vanskelig Nivå 1: Vanskelig å lese ord rett Nivå 2: Tempo og leseflyt er vanskelig Nivå 3: Når forståelse er."— Utskrift av presentasjonen:

1 Tankekart og læringstrategi

2 Når lesing er vanskelig Nivå 1: Vanskelig å lese ord rett Nivå 2: Tempo og leseflyt er vanskelig Nivå 3: Når forståelse er vanskelig Nivå 4: Når læring er vanskelig Kilde: Vigdis Refsahl: Når lesing er vanskelig. Leseopplæring på grunnleggende nivåer for ungdom og voksne. Cappelen Damm Akademisk. 2012Når lesing er vanskelig.

3 I «ordinære» klasser møter vi elever på disse nivåene: Nivå 3: Vanskelig å forstå det man leser Nivå 4: Vansker med å lære/anvende det man leser

4 Strategier for læring: Når forståelse er vanskelig Sikre nødvendige bakgrunnskunnskaper (språk, struktur og innhold) Enkle tankekart kan være en hjelp

5 Enkelt tankekart «Sol»: for å skaffe seg oversikt over nytt emne Fordel med tankekart: trenger ikke skrive så mye kan ikke skrive så mye

6 Organiserende strategier for å lære Tankekart: For å få oversikt over fagstoff: For å forstå nivåer i kunnskapsstoff: a)Begrepskart, med en klar hierarkisk strukturBegrepskart b)Strukturert tankekart, med to eller flere nivåer: Del 1 og del 2Del 1del 2

7 Andre muligheter i Inspiration til bruk i læringsarbeidet: Legge til hyperlenker: Til internett Til andre tekster eller dokumenter Fargelegge de ulike boblene Legge til lydfiler


Laste ned ppt "Tankekart og læringstrategi. Når lesing er vanskelig Nivå 1: Vanskelig å lese ord rett Nivå 2: Tempo og leseflyt er vanskelig Nivå 3: Når forståelse er."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google