Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Meg selv som merkevare Du er ikke mer verdt – enn hva du er kjent for.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Meg selv som merkevare Du er ikke mer verdt – enn hva du er kjent for."— Utskrift av presentasjonen:

1 Meg selv som merkevare Du er ikke mer verdt – enn hva du er kjent for

2 NOTE: I dette innlegget må jeg benytte meg selv for å få frem relevante poenger, da jeg kjenner meg selv best – det er IKKE et ønske om å fremheve meg selv eller å forsøke å fremstille meg selv som god på personlig merkevarebygging da jeg har hatt et heller avslappet forhold til dette

3 Skallet

4 Sogning

5 Foredragsholder/ rådgiver

6 Assosiasjon skjer når to forhold eller stimuli blir knyttet sammen ved at erfaringen av det ene leder til det andre.

7 Assosiasjoner Jordnær Flittig Til å stole på Direkte Stødig Frekk Skallet sogning Dyrt Snur vinden etter kappen Kompetent Selger Faglig Uteforstående Rådgiver

8

9

10 Summen og styrken i dine assosiasjoner til meg avgjøres av min prestasjon her i dag - i morgen er jeg glemt

11 Erfaring av meg i dag = Etterlatt inntrykk av meg

12 Jeg er ikke mer verdt enn det jeg er kjent for

13 Merkevare Foredragsholder Bergen

14 Har høy forretnings- og markedsforståelse med sin rolle som merkevarebygger på generelt grunnlang. Odd har hovedsakelig arbeidet med digital merkevarebygging for virksomheter siden Har vært strategisk delaktig i utformingen av en rekke merke,- og digitalstrategier for ulike virksomheter i forskjellige markedssegmenter. Er også en tydelig bidragsyter til at strategiene realiseres; enten som rådgiver eller som ansvarlig konsulent i gjennomføringsprosessen. Ledergruppe og styreerfaring fra en rekke selskaper, hovedsakelig knyttet til media, kommunikasjon og teknologi virksomheter. Flere styreposisjoner Odd Gurvin Rådgiver oddgurvin no.linkedin.com/in/oddgurvin Knowit Reaktor Magma AS - Rådgiver / Daglig Leder 2001 – 2004: Xtreme Nordic, Selvstendig Næringsdrivende - Rådgiver 2000 – 2001:Kommunikè – Rådgiver/Daglig Leder 1999 – 2000:Expert Bonus - Markedssjef Data 1997 – 1999:A-pressen Nett – Salgs og Markedssjef 1993 – 1996: Sverigebarometern – Daglig Leder :Sogndal Hotell, dørvakt, bartender, nattevakt Odd Gurvin Rådgiver

15 Branding vs Omdømme

16 Branding vs omdømme

17 Hva jeg får fra deg + Hvordan jeg får det = Opplevelse av deg (omdømme)

18 Merkevarebygging – hvordan fungerer det

19 Det har med å bli stolt på - redusere usikkerhet - redusere beslutningstid Det gir meg en grunn til å velge

20

21

22

23

24 Blindtest av kaffi viser at “god smak og god aroma” ikke er det riktige argumentet for å velge

25

26

27 Merkevarebygging handler om å fremme forskjeller som gjør det enklere å velge det som er riktig – for deg

28 Fordi motivasjon for de handlinger og valg man tar handler i stor grad om emosjoner/følelser

29

30 NOK ,-NOK ,-

31 Ved internt og eksternt fokus på spesifikke verdier som vi vet er viktige for målgruppen kan vi klare å skille oss ut som unike og differensierende

32

33 1928 Forbremser 1930 Hydrauliske bremser 1937 Kollisjonsfjærende ratt, defroster 1944 Sikkerhetsburet 1944 Laminerte ruter 1959 Trepunkts sikkerhetsbelter 1960 Polstret dashbord 1964 Første bakovervendte barnesete testet 1966 Tokrets, diagonaldelt bremsesystem 1966 Deformasjonssoner 1967 Sikkerhetsbelter bak 1968 Hodebeskyttere/nakkestøtter foran 1969 Trepunkts rullebelter foran 1972 Treunkts rullebelter bak 1972 Bakovervendte barneseter og barnesikkerhetslås 1972 Volvo Experimental Safety Car (VESC) 1973 Deformerbar rattstamme 1974 Energy-absorbing bumpers 1974 Safe location of fuel tank 1978 Barnesikkerhetssete 1982 Beskyttelse mot å gli under sikkerhetssele 1982 Vidvinkel bakspeil 1984 ABS blokkeringsfrie bremser 1986 Bremselys i øyehøyde 1986 Trepunkts sikkerhetssele i midten, bak 1987 Beltestrammere 1987 Kollisjonspute, førerside 1990 Integrert barnesikkerhetssete 1991 SIPS, Volvos Side Impact Protection System 1991 Automatisk høydejust for sikkerhetsbelter foran 1993 Trepunkts rullebelter på alle seter 1994 SIPS sidekollisjonsputer 1997 ROPS, Volvos Roll Over Protection System 1998 WHIPS, Volvos Whiplash Preotection System 1998 IC sidekollisjonsgardin 2000 ISOFIX festesystem for barneseter 2000 Totrinns kollisjonspute 2000 Volvo On Call, sikkerhetssystem 2001 Volvo Safety Concept Car (SCC) 2002 RSC, Volvos Roll Stability Control 2002 Tverstilt krysstag under fremre støtfanger – beskyttelse for andre biler VOLVOS SIN POSISJON ER IKKE ET SMART MARKEDSSTUNT, MEN ET RESULTAT AV UNIK OG EKTE INNSATS PÅ SIKKERHET

34 Den sikreste bilen Volvo opplevelse Omdømme Bilmerket som gjør mest med sikkerheteten Hvordan Volvo faktisk er Identitet

35 Personlig merkevarebygging

36 Prosess hvor personen og karrieren blir behandlet som en merkevare og hvordan man skaper en historie rundt seg selv

37 Finne din sanne identitet og unike styrke, og kommunisere disse styrkene klart og tydelig ut til målgruppen. Slik at du, blir kjent og assosiert for de riktige og differensierende tingene.

38 Målsetningen med personlig merkevarebygging er å bli ettertraktet basert på “ditt brand” – ikke for å få nye jobbmuligheter

39 Personlig merkevarebygging handler om gi deg anledning til å differensiere deg selv fra andre gjennom kosntant å utrykke “hva du vil gi til verden” – dvs. ditt merkeløfte og hva du “brenner” for

40 Merkevarebygging av deg - og hvordan jeg dømmer deg Hvordan du ser ut (visuell) Hvordan du arbeider og oppfører deg, dvs din holdning (adferd og kultur) Hva er din motivasjon og din story, hva du sier, hvordan du presenterer det du sier på (kommunikasjon) Hvordan din ytelse er – over tid, dvs dine prestasjoner i form av resultater til meg, dine kunder og sjefer (produkter og tjenester)

41 Oppgave 5 minutter: Hva er du kjent for hos dine kollegaer/sjefer? Positive og negative elementer knyttet til din personlighet

42 Storytelling

43 Se om du kan linke din kompetanse, evner, holdninger og lidenskap sammen og skap en sann historie som kan fortelles på en troverdig måte

44 Faglig sterke Byr på seg selv Tydelige Engasjerende Står for “noe”

45 Historien FølelseneKarakteren Huskes Delt Relasjonen

46 Oppgave 7 minutter: Av hvilke faglige eller personlige årsaker velger din sjef deg til å utføre en oppgave, i stedet for noen andre?

47 Oppgave 7 minutter: Av hvilke faglige eller personlige egenskaper velger din sjef noen andre - i stedet for deg, når oppgaver skal gjøres, oppgaver du gjerne skulle ha gjort?

48 Hvordan skape din story?

49 Realitetssjekk 1.Hvordan er ditt rykte i dag, hva sier andre om deg? 2.Hvilke to nøkkelord karakteriserer deg selv best? 3.Hva er ditt mest unike fortrinn? 4.Hvilke to egenskaper er mest verdsatt av dine kollegaer? 5.Hva er din største utfordring? 6.Har noen av «konkurrentene» dine noe som du ikke har? 7.Hvor er dine største muligheter for vekst eller der du kan ta en posisjon, hva er din lidenskap og hva vil du gi til verden?

50 Du er ikke mer verdt enn det du er kjent for

51 [TALENT + KUNNSKAP + ERFARING] GENERELL KOMPETANSE

52 [TALENT + KUNNSKAP + ERFARING] GENERELL KOMPETANSE

53 [TALENT + KUNNSKAP + ERFARING] GENERELL KOMPETANSE / trening / utdannelse

54 [TALENT + KUNNSKAP+ ERFARING] GENERELL KOMPETANSE / profesjonell / kommersiell / modenhet, forståelse / trygghet / relasjoner

55 Realkompetanse

56 = YTELSE

57 [TALENT + KUNNSKAP+ ERFARING] x ? = YTELSE

58 [TALENT + KUNNSKAP+ ERFARING] x ? = YTELSE

59 HOLDNING (MOTIVASJON / LIDENSKAP) [TALENT + KUNSKAP+ ERFARING] x ? = YTELSE

60 HOLDNING (MOTIVASJON / LIDENSKAP) [TALENT + KUNNSKAP+ ERFARING] x ? = YTELSE

61 Hvem er den sterkeste merkevaren?

62 Identitet Status Tilhørighet Interesser Bakgrunn Verdier Kunnskap Intigritet Ambisjoner

63 Personlig Dynamisk Relevant Sant Tydelig Konsistent Strategisk Intigritet Engasjerende

64 Storyen – bli kjent for noe 1.Beskriv veien du tok for å komme til det stedet du er i dag? 2.Fortell hva som inspirerte deg til å komme hit? 3.Hva er dine verdier og hva brenner du for - synliggjør «hva vil du gi til verden»? 4.Hvordan er du annerledes enn alle de andre og hvordan kan du bruke det? 5.Hva er ditt bidrag til denne bransjen? 6.Hva svarer du på spørsmålet, «hva arbeider du med»? 7.Hvordan vil du bli assosiert? 8.Hva er mest viktig når du skal etablere eller forsterke en ønsket assosiasjon til deg selv?

65

66

67

68 Distribusjon av storyen 1.Fortell din story i naturlige kanaler som Twitter, Facebook, Linkedin, Foursquare, Slideshare, blogs, Pintrest, egne eller firmaets nettsider osv. Er du av de kreative som kan samle det i en portifolio – brukt det. Dermed tar du også eierskap for ditt eget online omdømme - Google sine resultater snakke for seg selv 2.Identifiser hvor du vil være, bransje, mijø, osv – og vær der og by deg frem 3.Snakk om det som engasjerer deg, i grupper, på jobben, blant venner og gjerne foran forsamlinger og ØV, ØV og ØV. 4.Vær personlig, by på deg selv og bygg personlige nettverk gjennom å være aktiv deltaker innenfor de fagområder eller bransjer du vil bli lagt merke til. 5.Få andre til å hjelpe deg, gjennom å hjelpe dem!

69 Du må fokus på hva du skal gjøre, få folk interessert i den og du få andre til å hjelpe deg i å bygge den

70 Oppgave 7 minutter: Hvordan kan du kommunisere denne faglige kompetansen ut i andre sammenhenger?

71 Kommunikasjonen må henge sammen gjennom en historie som treffer på både harde og myke verdier – fakta og emosjoner

72

73 Personlig merkevarebygging handler om gi deg anledning til å differensiere deg selv fra andre gjennom kosntant å utrykke “hva du vil gi til verden” – dvs. ditt merkeløfte

74

75 Teknologi / Media Teknologi /innovasjo n Branding/ innovasjo n Mobil/ Branding Mobil/ Branding/ Strategi Mobil/ Branding/ Teknologi

76 Teknologi / Media Teknologi /innovasjo n Branding/ innovasjo n Mobil/ Branding Mobil/ Branding/ Strategi Mobil/ Branding/ Teknologi Mobil Teknologi, media og innovasjon Merkevare bygging

77 Men uansett hva jeg sier og gjør er det viktigst hva andre sier om meg – det er så mye mer virkningsfullt enn at jeg sier det selv

78

79

80

81 Bruk av internett, sosiale medier og å bygge personlige nettverk er kritisk viktige virkemidler, men ikke glem – storyen må være der for å gjøre det relevant og troverdig

82 Oppgave 7 minutter: Hva må du gjøre annerledes for å ikke å bli valgt bort om 6 måneder når samme oppgave skal gjøres?

83 Mennesker gjør forretninger med mennesker, aller helst mennesker de kjenner, liker og stoler på

84 Takk for meg! twitter.com/oddgurvin


Laste ned ppt "Meg selv som merkevare Du er ikke mer verdt – enn hva du er kjent for."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google