Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Cristina Andrea Lydia. Hva spiser du? Hvordan er det med kostholdet? Denne grafen viser et sunn og balanserte kosthold Hvor mange ganger spiser du fra.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Cristina Andrea Lydia. Hva spiser du? Hvordan er det med kostholdet? Denne grafen viser et sunn og balanserte kosthold Hvor mange ganger spiser du fra."— Utskrift av presentasjonen:

1 Cristina Andrea Lydia

2 Hva spiser du? Hvordan er det med kostholdet? Denne grafen viser et sunn og balanserte kosthold Hvor mange ganger spiser du fra disse gruppene? Næringspyramiden

3 Næringsstoffer Proteiner Nonstructural karbohydrater Fibrøs karbohydrater Fett Vitaminer og Mineraler Vann

4 Hvilke typper dietter er det? Vegetarianisme er et kosthold uten produkter laget av dyr Lakto-ovo-vegetarianere med melk og egg Variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, kornprodukter, fisk og kjøtt, og litt bearbeidet mat, salt og sukker Veganere de spiser ikke matvarer av animalsk opprinnelse. De bruker ikke dyreprodukter

5 Fra et norsk perspektiv er kosthold og å være i aktivitet det viktigste for å komme i form.

6 Måltidene i Norge er delt opp som følgende: Frokost Lunsj Middag Kvelds mat

7 Frokostene består av grovt brød med pålegg som ost, musli, melk eller Juice og kaffe. Frokosten i Norge består gjerne av grovt brød med pålegg, musli, melk, juice og kaffe. Frokosten spises om mornigen før jobb og skole. Dette er det viktigste måltidet om dagen. Frokostene består av grovt brød med pålegg som ost, musli, melk eller Juice og kaffe.

8 Lunsjen i Norge består gjerne av matpakke av brød med pålegg og melk eller juice. Større bedrifter har gjerne en kantine hvor en kan kjøpe tilsvarende mat eller varm mat. Lunsjen spises mellom og Frokostene består av grovt brød med pålegg som ost, musli, melk eller Juice og kaffe.

9 Middagen i Norge er varmmat bestående av kjøtt, fisk, kylling og matretter fra alle land. For å komme i god form er det viktig å ha et variert kosthold hvor fisk er anbefalt minimun to ganger i uken. Middagen serveres vanligvis mellom og Middagen er familiens samlingspunkt. Frokostene består av grovt brød med pålegg som ost, musli, melk eller Juice og kaffe.

10 Ved 9 – 10 tiden er det klart for kveldsmat Det består som regel av brød og litt frukt

11 I tillegg er det viktig med trening. Det anbefales med trening 2-3 ganger i uken, Treningen kan bestå løping, sykkling, gå på ski, gå på helse studio og andre aktiviteter

12 ”født med ski pa beina” I norge, er vinter sport mest populært

13 Andre vanlige idretter du kan spille I Norge er fotball, håndball og svømming.

14 Noen gode treningsformer du kan gjøre hverdagen er: -løping, -sykkle -gå til treningsstudio -bare gå på en tur in naturen

15 Når helgen kommer er viktig å kose seg og være sammen med familien eller venner for å gå på tur og spise god mat

16 Dette er beskrivelsen for å komme i god form fra et norskt perspektiv. Belønningen er:


Laste ned ppt "Cristina Andrea Lydia. Hva spiser du? Hvordan er det med kostholdet? Denne grafen viser et sunn og balanserte kosthold Hvor mange ganger spiser du fra."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google