Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rune Rasmussen - Stavanger VK1 Trener I Modul 2 ”Den som ikke lever nå, lever ikke. Hva gjør du?” - Piet Hein.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rune Rasmussen - Stavanger VK1 Trener I Modul 2 ”Den som ikke lever nå, lever ikke. Hva gjør du?” - Piet Hein."— Utskrift av presentasjonen:

1 Rune Rasmussen - Stavanger VK1 Trener I Modul 2 ”Den som ikke lever nå, lever ikke. Hva gjør du?” - Piet Hein

2 Rune Rasmussen - Stavanger VK2 HOVEDMÅL Tilrettelegge og organisere en ”Løfterskole” eller andre aktiviteter for nybegynnere i vektløfting i et sosialt og trygt miljø basert på idrettens grunnverdier. Det skal være gøy å drive med vektløfting. Trener I

3 Rune Rasmussen - Stavanger VK3 DELMÅL 2 Ha kjennskap til NIFs ”Bestemmelser om barneidrett”. Ha kjennskap til passende øvelsesutvalg for oppvarming og uttøying for unge utøvere. Ha god kjennskap til riktig teknikk i rykk, støt og basale hjelpeøvelser. Kunne instruere i NVFs 5 kampøvelser. Trener I

4 Rune Rasmussen - Stavanger VK4 Læringsmål Gi en innføring i de grunnleggende momentene i vektløfting. Trener I

5 Rune Rasmussen - Stavanger VK5 Vektløfting Rykk og støt. => Belyse forskjeller. Trener I

6 Rune Rasmussen - Stavanger VK6 Vektløfting Vektløfting for kvinner (p.t. ingen kjente begrensninger) Trener I

7 Rune Rasmussen - Stavanger VK7 Vektklasser menn og kvinner Trener I GutterMenn JenterKvinner 44 kg 50 kg 48 kg 56 kg 53 kg 62 kg 58 kg 69 kg 63 kg 77 kg 69 kg 84 kg +69 kg75 kg 94 kg +75 kg +94 kg105 kg +105 kg

8 Rune Rasmussen - Stavanger VK8 5-Kamp merke Trener I AlderKvinner - poengMenn - poeng år år år år år og oppover700850

9 Rune Rasmussen - Stavanger VK9 NVFs ferdighetsmerker Menn Trener I KlasseJernBronseSølvGullEliteEliteprInnsats

10 Rune Rasmussen - Stavanger VK10 NVFs ferdighetsmerker Kvinner Trener I KlasseJernBronseSølvGullEliteEliteprInnsats

11 Rune Rasmussen - Stavanger VK11 Nordisk Elitemerke Trener I Menn: Kvinner: 56 kg225 kg 48 kg150 kg 62 kg250 kg 53 kg170 kg 69 kg285 kg 58 kg177,5 kg 77 kg310 kg 63 kg192,5 kg 85 kg325 kg 69 kg200 kg 94 kg347,5 kg 75 kg210 kg 105 kg360 kg + 75 kg225 kg +105 kg375 kg

12 Rune Rasmussen - Stavanger VK12 Vektløfterstatuetten For å kunne avlegge prøve til NVFs vektløfterstatuett må utøveren være minst 30 år. Poengsummene for de tre beste stevnene i sesongen legges sammen og danner grunnlaget for oppnådd krav. For å oppnå statuetten må utøveren klare kravet til prøven i til sammen 10 sesonger. Det stilles ikke krav til at sesongene er i rekkefølge/sammenhengende.De som avlegger prøven til statuetten må selv sende inn godkjenningskort til NVF etter hver sesong. Godkjenningskort skaffes ved henvendelse til NVFs kontor. Kravene til oppnådd poengsum pr. sesong er: AlderSinclairpoeng år år år år år år300 Over 80 år200 Trener I

13 Rune Rasmussen - Stavanger VK13 NVFs Veteranplakett Man må ha gyldig resultat på tre stevner i løpet av en sesong for at sesongen skal telle med. På de tre stevnene må man til sammen oppnå minimum følgende Sinclairpoeng: år: 500 poeng år: 425 poeng år: 350 poeng år: 275 poeng Over 80 år: 200 poeng Etter 5 sesonger har man fullført kravet til plakett i bronse. Etter 10 sesonger har man fullført kravet til plakett i sølv. Etter 15 sesonger har man fullført kravet til plakett i gull. Etter fylte 60 år teller hver sesong dobbelt. (Dog må det gå minst tre sesonger for å fullføre en plakettgrad.) Utøverne må selv betale for plaketten når de har oppnådd kravet. Trener I

14 Rune Rasmussen - Stavanger VK14 Vektløftermerket 1.Løft med en arm - utøverens halve kroppsvekt, dog høyst 40 kg. eller 2. Løft med to armer - utøverens kroppsvet, dog høyest 70 kg. Stangen skal løftes helt opp på strake armer (e. strak arm) over hodet, og utøveren skal ha full kontroll over løftet. Det kreves at en av funksjonærene må være dommer tilhørende ett av Norges Idrettsforbund og Olympiske Komites særforbund, idrettsinstruktør i militære avdeling eller ombord på et skip Trener I

15 Rune Rasmussen - Stavanger VK kg merket Merket kan tas av alle som under konkurranse eller på trening har løftet 100 kg over hodet i rykk eller støt. En idrettsinstruktør, treningsleder eller idrettsdommer må godkjenne løftet. Trener I

16 Rune Rasmussen - Stavanger VK16 Personlig utstyr Informasjon om behov for sko, belte Elementære konkurranseregler Platt Stenger: Når kan 15 kg stang brukes? Trener I

17 Rune Rasmussen - Stavanger VK17 Utførelse av løftene Startstilling Grep Fotstilling. Vridning utover med vinkel 7 – 10 grader. Ryggens posisjon Skuldres posisjon: Vertikalt over stangen. Drag Til knær Til hofte / midje, eksplosjon Nedsittfase & fange stang Avslutning av løftene Trener I

18 Rune Rasmussen - Stavanger VK18 Hvordan lære Rykk Trener I

19 Rune Rasmussen - Stavanger VK19 Hvordan lære Rykk Trener I Det øves med 5 – 20 Kg og vektbelastning økes kun når teknikken er perfekt og aldri til en for tung belastning ift teknikkinnøvning. Jeg har utarbeidet noen prinsippskisser her som IKKE er 100% nøyaktige i forhold til vinkler på startstilling, hengstilling osv, men som i navnet viser i prinsipp både bevegelsesmønster samt trykkpunkter osv.

20 Rune Rasmussen - Stavanger VK20 Hvordan lære Rykk Trener I 1.) Knebøy med stangen over hodet med Rykkgrep (1 –> 2 –> 1) - Hele foten i gulvet (Dvs trykkpunktet skal være midt på fotblad) - Dyp sittestilling med god balanse i nedsitt, sittestilling og reis fra sittestilling. 12 1

21 Rune Rasmussen - Stavanger VK21 Hvordan lære Rykk Trener I 2.) Hopp med stang over hodet med Rykkgrep (1 –> 2 –> 1) - Rask overgang fra posisjon 1 til 2 - Hele fotblad i gulvet før og etter hopp 12 1

22 Rune Rasmussen - Stavanger VK22 Hvordan lære Rykk Trener I 3.) Styrkerykk fra knær (3 –> 1) - Rask overgang posisjon 3 til 1 ved hjelp av hopp - Hopp med belasting fra hele fotblad. (Dvs trykkpunktet skal være midt på fotblad) 31

23 Rune Rasmussen - Stavanger VK23 Hvordan lære Rykk Trener I 4.) Rykk fra knær (3 –> 2) - Rask overgang fra posisjon 3 til 2 ved hjelp av hopp - Hopp med belasting fra hele fotblad. (Dvs trykkpunktet skal være midt på fotblad) 3 1 2

24 Rune Rasmussen - Stavanger VK24 Hvordan lære Rykk Trener I 5.) Rykk fra under knær (5 –> 4 –> 3 –> 2 –> 1 ) - Overgang fra posisjon 3 til 4 ved hjelp av hoftebøy - Hopp med belasting fra hele fotblad. (Dvs trykkpunktet skal være midt på fotblad)

25 Rune Rasmussen - Stavanger VK25 Hvordan lære Rykk Trener I 6.) Rykk fra platform (5 –> 4 –> 3 –> 2 –> 1 ) - Hopp med belasting fra hele fotblad. (Dvs trykkpunktet skal være midt på fotblad) - Dyp sittestilling

26 Rune Rasmussen - Stavanger VK26 Hvordan lære Rykk Trener I Stikkord: NB: Husk rett rygg Forklare overgang fra 5 til 3 med fokus her også på riktig rygg Stang skal gå ned ved å bøye hofte og litt knær mens rygg er rett Vis at å stå på tær/hel er feil.

27 Rune Rasmussen - Stavanger VK27 Hvordan lære Støtvending Trener I

28 Rune Rasmussen - Stavanger VK28 Hvordan lære Støtvending Trener I Det øves med 5 – 20 Kg og vektbelastning økes kun når teknikken er perfekt og aldri til en for tung belastning ift teknikkinnøvning. Jeg har utarbeidet noen prinsippskisser her som IKKE er 100% nøyaktige i forhold til vinkler på startstilling, hengstilling osv, men som i navnet viser i prinsipp både bevegelsesmønster samt trykkpunkter osv.

29 Rune Rasmussen - Stavanger VK29 Hvordan lære Støtvending Trener I 1.) Knebøy med stangen på bryst med Støtgrep (1 –> 2 –> 1) - Hele foten i gulvet (Dvs trykkpunktet skal være midt på fotblad) - Dyp sittestilling med god balanse i nedsitt, sittestilling og reis fra sittestilling

30 Rune Rasmussen - Stavanger VK30 Hvordan lære Støtvending Trener I 2.) Hopp med stang på brystkassen - Rask overgang fra posisjon 1 til 2 - Hele foten i gulvet før og etter hopp (Dvs trykkpunktet skal være midt på fotblad) 1 2 1

31 Rune Rasmussen - Stavanger VK31 Hvordan lære Støtvending Trener I 3.) Styrkevending fra kne (3) til 1 - Rask overgang fra posisjon 3 til 1 - Hele foten i gulvet før og etter hopp (Dvs trykkpunktet skal være midt på fotblad) 31

32 Rune Rasmussen - Stavanger VK32 Hvordan lære Støtvending Trener I 4.) Vending fra kne (3 til 2 til1 ) - Rask overgang fra posisjon 3 til 2 - Hele foten i gulvet før og etter hopp (Dvs trykkpunktet skal være midt på fotblad) 3 1 2

33 Rune Rasmussen - Stavanger VK33 Hvordan lære Støtvending Trener I 5.) Vending fra under kne (3 -> 4 -> 3 til 2 til1 ) - Overgang fra posisjon 3 til 4 ved å bøye hofte! - Hele foten i gulvet før og etter hopp (Dvs trykkpunktet skal være midt på fotblad)

34 Rune Rasmussen - Stavanger VK34 Hvordan lære Støtvending Trener I 6.) Vending fra utgangsstilling (5 -> 4 -> 3 til 2 til1 ) - Raskt til dyp sitt med fokus på rett rygg! - Hele foten i gulvet før og etter hopp (Dvs trykkpunktet skal være midt på fotblad)

35 Rune Rasmussen - Stavanger VK35 Hvordan lære Støtvending Trener I Stikkord: Visning av overgang fra 3 til 5 NB: Husk rett rygg Forklare overgang fra 3 til 5 med fokus her også på riktig rygg Stang skal gå ned ved å bøye hofte og litt knær mens rygg er rett (Fig 5S) Vis at å stå på tær/hel er feil.

36 Rune Rasmussen - Stavanger VK36 Generelle hjelpeøvelser for Rykk for Støt Knebøy Ryggøvelser Mageøvelser Pressøvelser Trener I


Laste ned ppt "Rune Rasmussen - Stavanger VK1 Trener I Modul 2 ”Den som ikke lever nå, lever ikke. Hva gjør du?” - Piet Hein."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google