Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Månedsbrev for november/desember på

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Månedsbrev for november/desember på"— Utskrift av presentasjonen:

1 Månedsbrev for november/desember på

2 November November har vært en artig måned , mener vi  med temaet farge har vi fargesatt den grå dagen med alle farger. Vi har lært om hvordan snøen ble hvit og vi har dramatisert eventyret. Selv om været har vært grått har vi hatt mange fine utedager og ikke minst turer med mye lek, undring og bål . Barna har forsket på naturen og fått en større forståelse for årstiden høst. De eldste har vært på tur med Emaus og møtt de som skal begynne i 1. klasse. De yngste var på biblioteket og lånte masse julebøker vi skal kose oss med i desember. På førskolen har vi snakket om følelser og det er ikke alltid lett å sette navn på det en føler, men vi har fulgt Anders som har masse følelser. Han har blant annet følt seg ensom noen ganger og flau andre ganger. Hva gjør at du føler deg ensom eller flau? Har vært spørsmålet barna skulle svare på ved å tegne. Det ble mange fine samtaler og tegninger. Ikke minst har vi alle lekt masse. Både ute og inne har vi vært kreative og lekne. Håper bildene kan si noe om det 

3 På tur!

4 Matematisk lek med fokus på mønstre, rytme og gjentagelser
Matematisk lek med fokus på mønstre, rytme og gjentagelser. Her må de også vise at de kan telle opp og ned. Legge sammen og trekke fra. Altså en vanskelig matteoppgave med mange komponenter. Klarer barna det? Ja! Helt ned i fireårsalder kan de dette 

5 Lek!

6 Tema: farger I november har jo temaet vært farger. Etter å ha laget farger på glass var det duket for å smake på farger. Ungene fikk smake på forskjellige frukt og grønnsaker, noen kjente de godt i fra før bl.a agurk, appelsin og paprika, og noen de aldri hadde smakt som f.eks. granateple, persimon og sitron. Krydder har også farger. Rosèpepper, gurkemeie og tørka gressløk var noen av krydderne vi smakte på. Nye smaker er skummelt, men alle syntes det var spennende med noe nytt! Vi lærte jo av dette også de forskjellige smakene surt, salt, bittert og at noe var sterkt. Og fargene har vi blitt helt rå på!  Helene

7 Tema farger: vi forsker på fargene, blander, smaker og lukter på fargene.

8 Språksprell Område 2: RIM OG REGLER. Målet med disse aktivitetene er at de skal bidra til å utvikle barnas evne til å fokusere oppmerksomheten på språklige former og strukturer - ikke bare på innholdet i det som sies. I rim og regler står formelementer som ende og bokstavrim, rytmiske strukturer og gjentakelser i fokus. Lekene stimulerer rim- og rytmeoppfatning hos barna. Vi har hatt RIMELOTTO, der barna trekker et kort etter tur og sier hva som er på det, så skal det letes etter et annet kort som rimer på det første. Jeg demonstrerer selvfølgelig først, og passer på å støtte de barna som er usikre på rim, slik at alle skal oppleve mestring i forhold til leken. Til slutt teller vi opp parene, og snakker om det å være en "god taper" og en "god vinner", siden dette kan være litt vanskelig i denne alderen. Barna har sjøl lagd rimeord, som vi har skrevet opp, så de ikke bare HØRER at det rimer, men også kan SE det. Jeg har introdusert barna for en ny sang, som går på rim, og er en liten "fortelling" om en uheldig mann som rammes av alle mulige uhell man kan tenke seg!!!...MEN, det går bra til slutt:-) Har store fine bilder til hvert vers i denne sangen, og barna får ikke nok av den...-"en gang til Kari, en gang til!!!"  På oppfordring fra barna har vi også måttet leke hviskeleken igjen. De syns det er like fornøyelig hver gang ordet forandres underveis til å bli et helt annet når det har blitt hviska rundt i ringen:-) Så har vi starta å lage "DRAGE-MAGEBOK", der det klippes, fargelegges og limes inn bilder som rimer på hverandre.  Det som er så fint med å rime er at man kan gjøre det overalt, ute og inne. ...ordentlige ord og tøyseord:-)...Begeistring vil vi ha:-) HEI OG HOPP, DU ER TOPP!..og kanskje også en liten TØYSEKOPP;-) Kari

9 Tema: sosial kompetanse
Som alltid jobber vi hele tiden med hvordan vi skal oppføre oss når vi er i sammen med andre. barna blir veiledet og korrigert i sin adferd og barna sier også tydelig i fra om vi voksne gjør noe som ikke passer seg. Men hvordan vi sier i fra til hverandre, må ofte læres. Mange kan føle seg tråkket på og fornærmet når de blir korrigert det er derfor viktig at vi sier ting på en måte som ikke sårer andre. Vi har også denne måneden snakket om hvor viktig det er at vi er forskjellige, vi heier på ulikheter. Noen har blå øyne, andre brune. Noen har mørkt hår andre lyst . Noen liker eple og andre liker pære ,og vi skal respektere hverandre med alle våre ulikheter. Fint om dere hjemme også snakker om slike ting med barna. Noen av barna på avdelingen kan si ting til hverandre som sårer og det er ikke grei oppførsel og vil bli korrigert om vi hører dette. dere foreldre må også være tydelige på at det er ikke greit å si negative ting om andre.

10 Tema: Juleforberedelser
Stemning Julen er en stemningsfull tid. Det er mørkere ute, vi skrur oftere av lyset, vi tenner stearinlys og spille julemusikk. Vi blir mer opptatte av å pynte avdelingen. Vi dekorerer, tar ting fra naturen inn, lager kranser, juletrepynt, henger opp hjerter og lar den røde fargen gå igjen. Julen er en tid for å la barna oppleve estetikk. Stemningen i et rom er avgjørende for barnas læring, sier Kaj Struve i sin bok “Stemninger - om estetikk og læring”. Barna sanser raskt om de føler seg trygge, om de kan være seg selv, men også om rommet er interessant, gir energi og om man får lyst til å være der. Når julen fyller rommene, merker barna det. Vi skaper stemning der målet er tydelig: Barn og voksne skal kjenne at “her er det godt å være”. Det kan vi gjøre ved hjelp av ytre virkemidler, som lyd, lys, farger og dekorasjon, men vi gjør det også i kraft av oss selv. Kanskje smiler vi mer i julen, deler ut varmere klemmer og oser litt mer godhet?

11 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 1 adventsamling 2 Adventsamling
Julehemmeligheter Lek ! 3 Vi baker lussekatter 4 Vi baker pepperkaker 5 8 9 10 11 Kirkebesøk og julemiddag 12 Luciamorgen kl Alle er hjertelig velkomne til kaffe og lussekatter Førskolebarna går Luciatog på Ignagard klokken 12.00 15 16 Nissefest! 17 18 19 Teater :«Bygda som glømte at det var jul» i Herredstyresalen. Kl.10.00 22 23 24 God jul! Bhg er stengt t.o.m 2.januar. 25 26 29 30 31 Godt nytt år!

12 Desember på Rød Nissefest
En av adventstiden store happeninger er selvfølgelig nissefesten. Vi vil legge vekt på historiene om de gamle gårdsnissene i vår fremstilling av nissen. I fortellingen om Lucia legger vi vekt på hennes varme og omsorg for andre mennesker som hadde det vondt. Slik kan vi trekke tråden mellom barnas gaver og Lucia feiringen. Lucia Adventsamling Hver dag i desember vil vi tenne adventslysene og et av barna viser frem sin gave til Frelsesarmeen. Dette barnet vil også trekke en julesang og et julehjerte hvor vi teller ned til jul. ellers vil samlingsstundene bestå av kjente julesanger og julefortellinger. Vi vil være opptatt av å formidle mer historie, kultur og tradisjoner enn selve juleevangeliet. Men det vil selvsagt også være med i kunnskapsformidlingen. Juleteater Nytt av i år er at årets juleteater blir i Enebakk. En teatergruppe vil fremføre Prøysens «bygda som glømte at det var jul» i barnehagen vil vi lese og dramatisere historien flere ganger på forhånd slik at de kjenner fortellingen. Om dere også snakker om og leser fortellingen sammen med barna vil de få desto større utbytte av opplevlesen.

13 Etikk, religion og filosofi
Jul er en av vår tids største feiringer, vi har mange tradisjoner og kulturelle aktiviteter som er viktig for mange. Når det gjelder høytider i barnehagen er det viktig å skille mellom feiring og markering. I barnehagen skal man ikke feire julen, eller andre høytider, man skal markere høytiden. På denne måten åpner man for at de fleste kan være med, selv om de har en annen religion enn kristendommen. Dette skillet kan være vanskelig å opprettholde, men det er viktig at barnehagen jobber for å opprettholde nettopp dette. Markering av en høytid kan være forberedelse og formidling, mens feiring er når man utfører religiøse ritualer, men vi kan formidle kunnskap om disse ritualene. Vi skal heller ikke glemme at mange mennesker er ensomme. Mange barn opplever ikke julen som en glede og dette skal vi også formidle kunnskap om, midt oppi all fest og moro. Målene for temaet er: Å la barna få kjennskap til høytider og tradisjoner - Å la barna være med å forberede faste tradisjoner i barnehagen - Å la barna få rom for undring Prøysen har 100 års jubileum i år og derfor vil vi først og fremst bruke hans fortellinger og julesanger i år. Førskolebarna vil ha et eget opplegg vi har kalt «Prøysens jul»

14 Kunst, kultur og kreativitet
Julen handler mye om å gi og få. Vi ønsker å formidle gleden ved å gi både gjennom å gi til andre og ved å lage gavene selv. Vi har ingen press på hvor mange hvert barn skal lage men vi håper å få til at alle har laget en gave hver. Igjen er både vi og barna mest opptatt av prosessen. Å lære materialene å kjenne, farger, reflektere over om de som får gavene blir glade og hvorfor? Om barnet deres ikke har juleposen full av gaver i år så er det bare ikke der interessen har ligget. Målene for temaet er: - Å la barna få erfaring med ulike formingsmaterialer og kunstformer videreføring av kulturarven kjennskap til tredimensjonalt materiale uttrykke seg estetisk

15 Vi ønsker dere alle en riktig god jul og et godt nyttår !
Vi gleder oss til å fortsette samarbeidet med dere alle neste år  Martine, Helene, Kari, Heidi, Daniel og Anita Med hilsen


Laste ned ppt "Månedsbrev for november/desember på"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google