Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCarina Ødegaard Endret for 9 år siden
1
Forelesning 7: Autentisk opptreden i fjernsynet Espen Ytreberg
2
1. Autentisitet: begrep og diskurs 2. Planlegging av autentisitet
3
Ærlighet: Det å være sann overfor andre Autentisitet: Å være sann overfor seg selv Privilegeringen av det indre (“sjelen”) og av det emosjonelle Autentisitetsbegrepet Framtredenen appellerer til sånn man er, og til sånn det er å være menneske
4
Mangel på stil og form i tradisjonell forstand “Being not acting”: Ronald Reagan som bindeledd mellom method acting og fjernsynsopptreden Johansen om autentisk diskurs En viss mangel på konvensjonell kontroll: iver, nervøsitet
5
Nærbilder og tett mikk fremmer “lavtrykksstil” Johansen: fjernsynsteknologiens betydning TV plasserer opptredenen i uformelle/hverdagslige situasjoner: krever en tilsvarende opptreden TV mottas av publikum i et familie/vennemiljø: krever en tilsvarende opptreden
6
Paradoks: Hvordan konstruksjonen av et offentlig image kan skje gjennom en retorikk om selvavsløring Mantra: “hold on Geri just be yourself” Tolson: Autentisitet som “self-management” Imperativ for TV-vert: “bring yourself out”
7
Kjendisstatus gjør det å være vanlig til en kamp Autentisk retorikk 1: Kunngjøring av kjærlighet til fans Tolson om autentisk diskurs Autentisk retorikk 2: skifte av “footing”: they’re quick to criticise “oh she’s just a bimbo” but I’m not
8
1. Autentisitet: begrep og diskurs 2. Planlegging av autentisitet
9
Medieopptreden = skript + opptrederkompetanse I mediene planlegges også autentitsiteten Skripter for planlegging av den autentiske opptreden og dens kontekst Ytreberg om produksjon av autentisitet
10
Det er mange vennegjenger i norske byer rundtforbi som sitter på en gammal brun kafé og har store vyer om filmen de skal lage som skal bli så bra at all hovne oslo-film-dukser skal begynne å svette: Men filmene ender som ufullendte manus – Hva gjør at Stavanger har fått en gruppe folk som faktisk lager filmer av drømmene sine og realiserer det? There are lots of cliques of friends in Norwegian towns round about who are sitting round in tired old caffs with grand notions of the film they are going to make that will be so great it will make all those stuck-up Oslo film eggheads break into a sweat: But their films end up as unfinished scripts – Why is it that Stavanger has produced this group of people who actually make the films of their dreams and realise this? Mamarazzi, programleders manu-skript, 24/10 2000 Mamarazzi, host’s manu-script, 24/10 2000
11
Det er mange vennegjenger i norske byer rundtforbi som sitter på en gammal brun kafé og har store vyer om filmen de skal lage som skal bli så bra at all hovne oslo-film-dukser skal begynne å svette: Men filmene ender som ufullendte manus – Hva gjør at Stavanger har fått en gruppe folk som faktisk lager filmer av drømmene sine og realiserer det? There are lots of cliques of friends in Norwegian towns round about who are sitting round in tired old caffs with grand notions of the film they are going to make that will be so great it will make all those stuck-up Oslo film eggheads break into a sweat: But their films end up as unfinished scripts – Why is it that Stavanger has produced this group of people who actually make the films of their dreams and realise this? Mamarazzi, programleders manu-skript, 24/10 2000 Mamarazzi, host’s manu-script, 24/10 2000 Informalitetsmarkøre r Colloquialisms
12
Par-i-bol, programledernes kjernescript, 28/8 1992 Par-i-bol, hosts’ kernel script, 28/8 1992 OPPSTART DISKUSJON/VB Vovet __ Hadde ikkje gått heime sjå’ss! ___ Er de JA eller NEI til EF. ___ Et ledd i dagens NEI til EF-feiring? ___ VB/Sengehalmen... ljk avslutter: Da må jeg avbryte. Det er tid for nyheter. KLOKKEN ER 22! DISCUSSION KICKOFF/VIDEO TAPE Daring __ Wouldnae have worked round our place! ___ Are they for or against the EU. ___ A part of today’s NO to EU celebration? ___ Video tape/Bedside... ljk rounds off: I’ll have to break you off there. Time for the news. IT’S COMING UP TO 22 O’CLOCK!
13
Par-i-bol, programledernes kjernescript, 28/8 1992 Par-i-bol, hosts’ kernel script, 28/8 1992 OPPSTART DISKUSJON/VB Vovet __ Hadde ikkje gått heime sjå’ss! ___ Er de JA eller NEI til EF. ___ Et ledd i dagens NEI til EF-feiring? ___ VB/Sengehalmen... ljk avslutter: Da må jeg avbryte. Det er tid for nyheter. KLOKKEN ER 22! DISCUSSION KICKOFF/VIDEO TAPE Daring __ Wouldnae have worked round our place! ___ Are they for or against the EU. ___ A part of today’s NO to EU celebration? ___ Video tape/Bedside... ljk rounds off: I’ll have to break you off there. Time for the news. IT’S COMING UP TO 22 O’CLOCK! Informalitetsmarkøre rColloquialisms
14
Par-i-bol, programledernes kjerne/turscript, 28/8 1992 Par-i-bol, hosts’ kernel/turn script, 28/8 1992 OPPSTART DISKUSJON/VB Vovet __ Hadde ikkje gått heime sjå’ss! ___ Er de JA eller NEI til EF. ___ Et ledd i dagens NEI til EF-feiring? ___ VB/Sengehalmen... ljk avslutter: Da må jeg avbryte. Det er tid for nyheter. KLOKKEN ER 22! DISCUSSION KICKOFF/VIDEO TAPE Daring __ Wouldnae have worked round our place! ___ Are they for or against the EU. ___ A part of today’s NO to EU celebration? ___ Video tape/Bedside... ljk rounds off: I’ll have to break you off there. Time for the news. IT’S COMING UP TO 22 O’CLOCK! Informalitetsmarkøre rColloquialisms Kjerner Kernels
15
Par-i-bol, programledernes kjerne/turscript, 28/8 1992 Par-i-bol, hosts’ kernel/turn script, 28/8 1992 OPPSTART DISKUSJON/VB Vovet __ Hadde ikkje gått heime sjå’ss! ___ Er de JA eller NEI til EF. ___ Et ledd i dagens NEI til EF-feiring? ___ VB/Sengehalmen... ljk avslutter: Da må jeg avbryte. Det er tid for nyheter. KLOKKEN ER 22! DISCUSSION KICKOFF/VIDEO TAPE Daring __ Wouldnae have worked round our place! ___ Are they for or against the EU. ___ A part of today’s NO to EU celebration? ___ Video tape/Bedside... ljk rounds off: I’ll have to break you off there. Time for the news. IT’S COMING UP TO 22 O’CLOCK! Informalitetsmarkøre rColloquialisms Kjerner Kernels Turer Turns
16
Mamarazzi, redaksjonelle retningslinjer, 1992 Mamarazzi, editorial guidelines, 1992 PROGRAMLEDERNE I MAMARAZZI: Skal være ekte, men ikke selvhøytidelige Skal være personlige, men ikke pinlig private Skal være kritiske, men ikke ondskapsfulle Skal være fandenivoldske, men sympatiske Skal være hovedpersoner, men ikke på bekostning av gjestene Skal være underholdende, men ikke flåsete THE MAMARAZZI HOSTS: Should be genuine, but not full of themselves Should be personal, but not embarrassingly private Should be critical, but not mean-spirited Should be gung-ho by sympathetic Should play a main part, but not at the guests’ expense Should be entertaining, but not flippant
17
Mamarazzi, redaksjonelle retningslinjer, 1992 Mamarazzi, editorial guidelines, 1992 PROGRAMLEDERNE I MAMARAZZI: Skal være ekte, men ikke selvhøytidelige Skal være personlige, men ikke pinlig private Skal være kritiske, men ikke ondskapsfulle Skal være fandenivoldske, men sympatiske Skal være hovedpersoner, men ikke på bekostning av gjestene Skal være underholdende, men ikke flåsete THE MAMARAZZI HOSTS: Should be genuine, but not full of themselves Should be personal, but not embarrassingly private Should be critical, but not mean-spirited Should be devil-may-care by sympathetic Should play a starring role, but not at the guests’ expense Should be entertaining, but not flippant Persona aspects
18
Big Brother, gulvplan, 2001 Big Brother, floor plan, 2001
19
Big Brother, gulvplan, 2001 Big Brother, floor plan, 2001
20
Big Brother, gulvplan, 2001 Big Brother, floor plan, 2001
21
Big Brother, gulvplan, 2001 Big Brother, floor plan, 2001
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.