Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bollywood og indisk film. Historisk gjennomgang Historisk gjennomgang Noen estetiske perspektiver Noen estetiske perspektiver.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bollywood og indisk film. Historisk gjennomgang Historisk gjennomgang Noen estetiske perspektiver Noen estetiske perspektiver."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bollywood og indisk film

2 Historisk gjennomgang Historisk gjennomgang Noen estetiske perspektiver Noen estetiske perspektiver

3 1912: Raja Harischandra (D.G. Phalke) 1912: Raja Harischandra (D.G. Phalke) Tradisjonelle myter: Ramayana, Mahabarata Tradisjonelle myter: Ramayana, Mahabarata Bombay og Calcutta Bombay og Calcutta Fragmentert marked Fragmentert marked 1931: Alam Ara (Ardeshir Irani) - første lydfilm 1931: Alam Ara (Ardeshir Irani) - første lydfilm Største selskaper: Prabhat, New Theatres, Bombay Talkies Største selskaper: Prabhat, New Theatres, Bombay Talkies Bollywood og indisk film Historisk gjennomgang

4 Sjangre Sjangre Mytologiske filmer Mytologiske filmer ”Stunt”-filmer ”Stunt”-filmer Sosiale filmer Sosiale filmer ”Devotionals”/religiøse filmer ”Devotionals”/religiøse filmer 1950-tallet: diverse reformer, sensurorgan 1950-tallet: diverse reformer, sensurorgan Ray Kapoor Ray Kapoor Markedet dominert av sosiale filmer på hindi, eks. Mother India (1957, Mehboob Khan) Markedet dominert av sosiale filmer på hindi, eks. Mother India (1957, Mehboob Khan) Bollywood og indisk film Historisk gjennomgang

5

6 Motstrømninger Motstrømninger Guru Dutt ( ) Guru Dutt ( ) Ritwik Ghatak ( ) Ritwik Ghatak ( ) Satyajit Ray ( ) Satyajit Ray ( ) Multikunstner Multikunstner 1947: Grunnla Calcutta Film Society 1947: Grunnla Calcutta Film Society Individet i sentrum Individet i sentrum Underkuet/realistisk spillestil Underkuet/realistisk spillestil Apu-trilogien Apu-trilogien Bollywood og indisk film Historisk gjennomgang

7

8 70-tallet: inspirert av Vesten/Hong Kong, mer vold og sex, Sholay (1975, Ramesh Sippy), ”curry western” Bollywood og indisk film Historisk gjennomgang

9

10 70-tallet: inspirert av Vesten/Hong Kong, mer vold og sex, Sholay (1975, Ramesh Sippy), "curry western" Parallell Cinema Mrinal Sen (1923- ) Mrinal Sen (1923- ) Kumar Shahani (1940- ) Kumar Shahani (1940- ) Mani Kaul (1944- ) Mani Kaul (1944- ) 1980: FFC (Film Finance Corporation) blir til NFDC (National Film Development Corporation) Co-produksjoner, eks. Salaam Bombay (1988, Mira Nair), Bandit Queen (1994, Shekar Kapur), Monsoon Wedding (2001, Mira Nair) 1992: NFDC´s import-monopol fjernet -> stor vestlig import Idag: "hybrider" som Lagaan (2001, Ashutosh Gowariker) Idag: "hybrider" som Lagaan (2001, Ashutosh Gowariker) Bollywood og indisk film Historisk gjennomgang

11

12

13 Dudrah, Rajinder Kumar: Sociology Goes to the Movies (Sage, 2006) Dudrah, Rajinder Kumar: Sociology Goes to the Movies (Sage, 2006) Sosiologi som alternativ innfallsvinkel Sosiologi som alternativ innfallsvinkel "Assemblage" "Assemblage" Diaspora´s forhold til og identifikasjon med Bollywood Diaspora´s forhold til og identifikasjon med Bollywood Sporer Bollywoods raske utbredelse Sporer Bollywoods raske utbredelse Finnes overalt Finnes overalt 1998: industri-status 1998: industri-status Flere typer medier Flere typer medier Gir seg formelle utslag Gir seg formelle utslag Homo/kitch/camp Homo/kitch/camp Mellom Hollywood og Bollywood Mellom Hollywood og Bollywood Bollywood og indisk film Noen estetiske perspektiver

14 Vasudevan, Ravi S. (red): Making Meaning in Indian Cinema (2000) Vasudevan, Ravi S. (red): Making Meaning in Indian Cinema (2000) Særlig opptatt av identifikasjonsprosesser Særlig opptatt av identifikasjonsprosesser "Neo-nativity" "Neo-nativity" Amitabh Bachchan som stjerne, ikon og halv-Gud Amitabh Bachchan som stjerne, ikon og halv-Gud Vasudevan, Ravi S.: "The politics of cultural adress in a ´transnational´cinema" i Reinventing Film Studies (Gledhill, C. & Williams, L. [red] 2000) Vasudevan, Ravi S.: "The politics of cultural adress in a ´transnational´cinema" i Reinventing Film Studies (Gledhill, C. & Williams, L. [red] 2000) Ikonisitet, frontalitet og tablå Ikonisitet, frontalitet og tablå Bollywood og indisk film Noen estetiske perspektiver


Laste ned ppt "Bollywood og indisk film. Historisk gjennomgang Historisk gjennomgang Noen estetiske perspektiver Noen estetiske perspektiver."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google