Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid."— Utskrift av presentasjonen:

1 Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid

2 elever ledelse administrasjon Den internasjonale dagen for å dele livshistorier

3 Hva er en digital historie? En digital historie er en kort ”film” produsert av den som selv forteller. Fortellingen understøttes av egne fotografier, tekster, (videoinnspillinger) og lydopptak som redigeres med enkle redigeringsprogram.

4 Digital historiefortelling på HiO - med Jazzmontør 2005 UH-loven “Formidle forskning til omverdenen Senior workshops Åpne workshops Solcellepanel Museum ”Reklame” E-læring Åpne kurs Mangfold Lagutvikling Studenters læring Aksjon og forskning Prosjektmidler Strategipott 1.lektorstipend Digital Storytelling -> digital historiefortelling Forskningsformidling 2008 Studieplaner JBI: 5 stp + MOK HF: IPH Museumsformidling Presentasjoner Stud.forb

5 Arbeidsmetoder - eksempler

6 Virkemidler balansert –Kreativ – og samtidig nøktern Pauser gir rom for ettertanke Enhetlig uttrykk – ”google- helvetet” -> egne bilder ”Schâfereffekt” Antydninger og spørsmål heller enn fasit elever undervisnings- personale ledelse administrasjon En god digital fortelling? Personlig engasjement Levende - fortellerstemme Dramaturgisk grep Et brennende spørsmål Klipperytme - utsnitt Bilderikt språk Lydkvalitet

7 UMB – HiO Folkehelsemaster Helhetlig – på tvers av fag og institusjoner Noen observasjoner i prosess ” Mener du virkelig det? Jeg er helt uenig med deg” ”Vil du jeg skal lyve?” Det salutogenetiske helseperspektivet (film) Et restorativt miljø Skal vi holde på med dette tullet? (film) Prosess og produkt

8 Læringsutbytte? IndividueltGruppe/organisasjon Prosessen Bevissthet om eget faglig perspektiv i forhold til folkehelse Forståelse for de andres faglighet Delt eierskap til master Ny kunnskap Arbeidsgruppens samarbeidsmåte Ferdig produkt Stolthet og mestring Bevissthet om eget fag Varighet – hentes fram igjen Studenter og kolleger Eventuelt ekstern formidling

9 Studentprosjekt – IPH og MOK ”400” studenter i IPH – to kull Prosjektoppgave – innsalg 20 studenter i MOK Logistikk og prosess Resultat? Teknikk uproblematisk Historier eller prosjekt? Studieplanendring

10 A ktiviteter på HiO framover Studieplaner: 5 stp. + MOK, IPH, Museumsformidling FoU: Førstelektorprogram, strategimidler, to FoU-søknader HF Aktiviteter: Studenter, ansatte, forskere, nettverk MOK-IPH fortsetter Tolkeutdanningen Sosionomutdanning – prosjektpresentasjoner Idrett, friluftsliv og helse -Praksisrefleksjon

11 Sjangerutvidelse – hva skjer? Fra personlig fortelling til fag - personfaglig? Samme potensial for refleksjon og læring? Individuelt produktet -> faglig fellesskap Klarhet på egne tanker -> felles kunnskapsutvikling Personlig eierskap -> assistert produksjon Oppsøkende deltakere -> påmeldt Utfordringer i det tverrfaglige: - Pedagogikk, narratologi, teknologi, bildebruk, visuell kommunikasjon + ”The magic of the story circle”


Laste ned ppt "Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google