Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Monica F. Petersson, Direktør rådgivning 1 Tjenestedesign med brukeren i sentrum.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Monica F. Petersson, Direktør rådgivning 1 Tjenestedesign med brukeren i sentrum."— Utskrift av presentasjonen:

1 Monica F. Petersson, Direktør rådgivning 1 Tjenestedesign med brukeren i sentrum

2  Stiftet 1. mai 2014  En del av NFDs virkemiddelapparat med ca. 40 ansatte og et budsjett på 75 MNOK  Skal stimulere til innovasjon, effektivisering og økt verdiskaping i norsk næringsliv og offentlig sektor.  Skal være en drivkraft for FoU og innovasjon innenfor arkitektur og design Litt om oss

3 Helhetsopplevelse Med brukeren i sentrum. Se på hele brukerreisen gjennom alle kontaktpunkter, enkeltvis og som en helhetlig opplevelse. Funksjonell og emosjonell opplevelse fra brukernes perspektiv. Kilde: Polaine, Løvlie, Reason (2013)

4 Design av tjenester skjer i et nært samspill med flere fagdisipliner og ansatte.

5 Kilde: DesignIt

6

7

8 Designmetodikk Definering av fokus Studere brukerne Oversette funnene Sortere og verifisere Velge konsept

9 OUS Hvis pasienten fikk bestemme Utredning og behandling ved mistanke om brystkreft

10 Det tar OUS opp til 12 uker å svare på om kulen i brystet er ondartet eller ikke. Mål for prosjektet:

11 Eks. brystkreft filmen

12 Suksesskriterier Felles forståelse Fasilitere prosesser og skaffe den nødvendige innsikt for å skape felles forståelse og felles målbilde. Forankring og eierskap Identifisering og involvering av de riktige personer for å sikre eierskap til både prosess og løsning. Gjennomførbare løsninger Involvering, forståelse og testing for å sikre at løsningsforslag er gjennomførbare innenfor de definerte rammer.

13 Hvem er brukerne? Hva vet dere om brukerne? Hvilke behov har brukerne?

14 Se på mangefoldet – ikke gjennomsnittsbrukeren

15 A generous welfare system Income redistribution BRUKERFOKUS OG ELITEBRUKERE ELITEBRUKERE STILLER ANDRE KRAV ELITEBRUKERNE UTFORDRER DESIGNEREN TIL Å TENKE NYTT GIR NY INNSIKT OG BRUKERFORSTÅELSE FØRER TIL NYE INKLUDERENDE LØSNINGER SOM ER BEDRE FOR ALLE

16 Høy kompleksitet skaper behov for helhetlig fokus

17 Inspirert av live|work

18 Det brukerne trengerDet organisasjonen har kapasitet til Illustrasjon: live|work

19 Brukerorientering er en endringsreise Forankring i ledelsen Engasjerte ambassadører Opplæring og trening Aktiviteter i linjene Måling Illustrasjon: live|work

20 Helhetlig og koordinert boligkontor for Asker Kommunes innbyggere – Utvikling av gode brukeropplevelser gjennom tverrfaglig kompetanse

21 Husbanken - Boligsosialt kompetansetilskudd

22 TJENESTEDESIGN TANKESETT + METODER/VERKTØY + LÆRING GJENNOM PRAKSIS


Laste ned ppt "Monica F. Petersson, Direktør rådgivning 1 Tjenestedesign med brukeren i sentrum."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google