Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSofie Berge Endret for 9 år siden
2
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Sekretariat hos DiBK
3
Samarbeidsprogram for endring Ambisjon -Gjøre norsk byggenæring til verdens beste. Hensikt -Styrke verdiskapningen og næringens evne til å bygge et bærekraftig Norge. Løfte -Pådriver for god statistikk og en nasjonal beste praksis. -Skape arenaer for økt samhandling -Samlende kraft for en kunnskapsbasert næring, bygd på gode normer og seriøsitet.
4
Utdanning og kompetanse
5
5
6
Hva tar Bygg21 med seg fra målgruppeanalysen? -Kultur -Hva skal læres? -Samhandling -Bestillerkompetanse -Positive trekk
7
Kultur -Kultur for å lære gjennom «prøving og feiling» Dette er en utfordring når vi skal «gjøre rett første gang» -«Jeg er bare en som utfører» Denne holdningen må endres – de skal være med på noe større enn det. De må også inn i planleggingen. -Sterk risikoaversjon Bruker kun kjente produkter og teknikker
8
Mer læring? -«når man kan håndverket er det ikke noe mer å lære» Hva med å lære mer om tverrfaglig samarbeid og mer samhandlende arbeidsprosesser? «se på bygget som en prosess» «alle er opptatt av sin løsning og glemmer prosess» -«en hektisk hverdag gir ikke rom for teoretisk læring» Dette bør da skje i forkant – gjennom god planlegging
9
Samhandling må skje tidligere -Læring skjer på «feil» sted i verdikjeden Læring først i gjennomføringen skaper feil Ingen fagarbeidere er med i prosjekteringen eller på befaringer -«Mangler systemforståelse» Må komme bort fra ren teknisk produkttankegang
10
Bestillerkompetanse -Byggherrer må bli mer spesifikke på hva de etterspør -Hvis man ønsker nyvinninger må dette skje gjennom byggherrekrav Kompetanse Prosess (mer tverrfaglig samhandling)
11
Bestillerkompetanse -«Kompetanse oppleves ikke som noe konkurransefortrinn i dag» -«Læring styres av etterspørsel» -Det må lønne seg å bygge kompetanse! Den må også være relevant og gi umiddelbar gevinst
12
Positive trekk -«Læring er for de fleste knyttet til samarbeid med kollegaer» Dette må utnyttes gjennom samarbeidsmodeller mellom fagene i gjennomføringen -Lederne mener at læring kommer med tverrfaglighet Selv om man bruker mer tid i dag på prosjektering og tidligfase har ikke feilprosenten gått ned må tenke mer tverrfaglighet og samarbeid!
13
Hvilken opplæring? -Samhandling/tverrfaglighet -Bestillerkompetanse
14
Spørsmål?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.