Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

HVILKE OPPFATNINGER HAR KONSUMENTEN OM KVALITETSFISK SKREIFESTIVALEN 2015 Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "HVILKE OPPFATNINGER HAR KONSUMENTEN OM KVALITETSFISK SKREIFESTIVALEN 2015 Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015."— Utskrift av presentasjonen:

1 HVILKE OPPFATNINGER HAR KONSUMENTEN OM KVALITETSFISK SKREIFESTIVALEN 2015 Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015

2 Markedsutfordringer – Stor konkurranse i hvitfiskkategorien. – Sterkt prispress spesielt i sesongen. Markedsmuligheter – Høy kvalitet på fiskekjøttet når Skreien kommer til Norge. – En unik og fantastisk historie – Få differensierte produkter i fersk fisk kategorien UTGANGSPUNKT

3 Forsterke kvalitetsbildet – for norsk torsk spesielt – og norsk sjømat generelt. Etablere Skrei som – Et produkt markedet er villig til å betale mer for enn annen torsk – et sesongprodukt med utsøkt kvalitet Legge til rette for økt verdiskaping for sjømatnæringen i Norge MÅLSETTING

4 Merkevarebygging – bruke navnet Skrei og torsk – unik visuell profil – merking av produktet Være tålmodig, fokusere på kvalitet - ikke stresse volum Fokusere på konsumenter som er villig til å betale for kvalitet. HVORDAN NÅ MÅLSETTINGENE?

5 KVALITETSMERKET SKREI UTVIKLING - VOLUM

6 SKREI Mellom % av produsert kvantum fersk torsk merkes med kvalitetsmerket SKREI

7 ÅRSAKER TIL VALG AV SJØMAT Norway is excluded from these numbers

8

9 ANTALL SKREISPISERE Respondenter som sier de har spist SKREI minst en gang i året.

10 Vi fikk igjen 11 ganger det vi investerte på Skreisatsningen i 2014 ESTIMERT AVKASTNING PÅ MARKEDSINVESTERINGENE

11 HVORDAN HA SUKSESS VIDERE KVALITET

12 HVA ER VIKTIG FOR SUKSESS? Fisker Mottak/ Produsent Eksport/ Logistikk Butikk / HoReCa Konsument Kvalitet gjennom hele verdikjeden frem til konsument.

13 Fortsatt fokus på KVALITET Eksportøravtale Jobbe videre med – Assoisasjoner – PR og markedsføring i eksisterende og nye markeder. HVOR GÅR VEIEN VIDERE

14 Forsterke kvalitetsbildet – for norsk torsk spesielt – og norsk sjømat generelt. Etablere Skrei som – Et produkt markedet er villig til å betale mer for enn annen torsk – et sesongprodukt med utsøkt kvalitet Legge til rette for økt verdiskaping for sjømatnæringen i Norge MÅLSETTING

15 Eksempel på ”Norsk Torsk - kjent og kjær” argumentasjon 1 Amatør

16 MARKS & SPENCER, UK: PLAN A, BECAUSE THERE’S NO PLAN B!

17 BÆREKRAFT

18 LUTEFISK AV SKREI

19 FRAMHEVE SKREI – LINEFANGET?

20 LINEFANGET

21 LINEFANGET SKREI Jacobs Utvalgte Torskeloin er linefanget skrei fra Vesterålen. Dette er en høykvalitets torskeloin av skrei og den er skinn- og benfri. Skrei er torsk som vandrer fra Barentshavet inn til norskekysten for å gyte, og regnes som den aller beste torsken. Navnet “skrei” kommer av ordet skride, som betyr å vandre.

22 LINEFANGET FERSK TORSK All fisk merket Arctic Supreme er linefanget. Denne fangstmetoden regnes for å være en av de mest skånsomme. Den bevarer kvaliteten på fiskekjøttet, og fileten blir gjerne hvitere og fastere enn ved andre fangstmetoder.

23 LINEFANGET

24

25 KVALITET ELLER BÆREKRAFT

26 Kvalitet må formidles gjennom den gode historien Skrei har en god histore Linefanget skrei har om mulig enda bedre historie GOD KVALITET KAN VÆRE SÅ MANGT

27

28


Laste ned ppt "HVILKE OPPFATNINGER HAR KONSUMENTEN OM KVALITETSFISK SKREIFESTIVALEN 2015 Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google