Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertArnhild Amundsen Endret for 9 år siden
1
Hvordan nå frem til velgerne med informasjon? Valgforum 21. november, Trondheim Maren H. Blaalid, Oslo kommune
2
Kommunikasjonsstrategi
3
Målgrupper: -Alle stemmeberettigede bosatt i Oslo kommune, herunder også stemmeberettigede bosatt i Oslo som er registrert i folkeregisteret i en annen kommune enn Oslo. -Alle partier og grupper som ønsker å stille med lister til valg i Oslo.
4
Kommunikasjonsstrategi Hovedmål: «Valgstyrets valgorganisasjon i Oslo skal bruke kommunikasjon og informasjonsformidling som virkemiddel for på en korrekt og effektiv måte, gi stemmeberettigede kunnskap om hvem som kan stemme, når de kan stemme, hvordan de kan stemme og hvor de kan stemme. Valgstyrets valgorganisasjon skal også gi informasjon om når, hvor og hvordan enkeltpersoner/grupper som ønsker å stille liste i Oslo kan gjøre dette.»
5
Kommunikasjonsstrategi Delmål: Delmål defineres til å bidra til å: «Opprettholde omdømme og tillit til at valgorganisasjonen som profesjonell og nøytral tilrettelegger av valg i Oslo, og til valgordningen generelt, samt tydeliggjøre Oslo kommunes rolle som profesjonell tilrettelegger av valg i Oslo.»
6
Kommunikasjonsstrategi Benytter dere ulike kanaler/tiltak mot særskilte velgergrupper? Nei Valgstyrevedtak fra 26/04/2001: «Valgstyret verken gjennomfører eller bidrar økonomisk i forbindelse med informasjonskampanjer overfor særskilte velgergrupper i den hensikt å stimulere til økt valgdeltakelse […].»
7
Designprofil
8
Et helhetlig grafisk designuttrykk Alle kommunikasjons- arenaer skal fremstå som gjenkjennbare, oversiktlige og politisk nøytrale. Utgangspunkt for alt av informasjonsmateriell.
9
Informasjonsmateriell
15
Kanaler
16
-Tiltakene skulle være utfyllende og ha god dekningsgrad. -Tiltakene skulle gi faktainformasjon på tidspunkt og i de perioder det var mest relevant for velgeren å innhente informasjon. -Oslo kommune skulle tydelig fremgå som avsender av budskapet. -Det grafiske designuttrykket skulle benyttes i alle kanaler.
17
Informasjonstiltak Lovpålagte kunngjøringer Nettside Informasjonskampanje Informasjon på forhåndsstemmesteder (brakker) Sosiale medier Informasjonsmøter med media og interesseorganisasjoner Pressemeldinger og faktaark Informasjons- skranke Opplæringsmateriell til valgmedarbeidere
18
Informasjon på forhåndsstemmesteder (brakker)
19
Oppmerksomhetsmåling
20
Nettsiden – www.valg.oslo.kommune.no
21
Webstatistikk -Fredag 6. september og de to valgdagene har desidert flest besøk. -I perioden 15. juli – 30. september: 91 075 besøk og 296 233 sidevisninger. -Statistikk viser at velgere er mest opptatt av informasjon om hvor og når de kan stemme: 14,2 % av sidevisningene var om valglokaler 13,7 % av sidevisningene var om forhåndsstemmesteder 5,0 % av sidevisningene var om datoer og åpningstider
22
Sosiale medier facebook.com/valgioslo @valgiOslo
23
Sosiale medier facebook.com/valgioslo @valgiOslo
24
Sosiale medier facebook.com/valgioslo @valgiOslo #student #sommerjobb
25
Sosiale medier facebook.com/valgioslo @valgiOslo Følg oss! Takk for meg
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.