Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Norsk Hotellnæring 2010 Status og utvikling norsk hotellnæring Presentasjon NBTA fagmøte 16/2-2011.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Norsk Hotellnæring 2010 Status og utvikling norsk hotellnæring Presentasjon NBTA fagmøte 16/2-2011."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Norsk Hotellnæring 2010 Status og utvikling norsk hotellnæring Presentasjon NBTA fagmøte 16/2-2011

2 Kort om Horwath HTL I Norge: –Horwath Consulting AS –5 konsulenter med bred erfaring fra hotell og reiseliv Internasjonalt –50 kontorer i 39 land –Etablert i

3 3 Antallet hoteller med negativ bunnlinje øker Norsk Hotellnæring 2010 kap. 3 33

4 4 Norsk Hotellnæring 2010, kap. 2 - Antall nye rom øker fortsatt sterkt t.o.m Preges fortsatt av finanskrisen -Belegg og RevPAR stabiliseres, men forskjeller Økning i 2010 fra 2009, men… endr endr Antall overnattinger18,4 mill4,0 %1,1 % -Beleggsprosent50,9 %0,2 %-4,4 % -Gj.snittspris rom859-0,2 %-1,0 % -RevPAR437 kr0,0 %-9,0 % -Losjiinntekt10,7 milli kr3,9 %-1,8 %

5 Store forskjeller by - land 5 RevPAR - inntekt per tilgjengelig rom (Revenue Per Available Room) Gjennomsnittspris x beleggsprosent = RevPAR Gjennomsnitt: 100 rom x 365 d. x kr. 437,- = kr. 15,9 mill. i losjiinntekt Oslo : 100 rom x 365 d. x kr. 625,- = kr. 22,8 mill. i losjiinntekt (+ 43%) Norsk Hotellnæring 2010, kap

6 Utviklingen er ”forretningsdrevet” – både positiv og negativ Gjestesammensetning /08 Norsk Hotellnæring 2010

7 7 Som regel 4 interessenter i dag Norsk Hotellnæring 2010, kap. 6 7 Eiendoms- investor A. Tradisjonell, enkel organisering B. Delt eiendom og drift EiendomHotellKjedeMarked $ Hotell Investering Leie Gjest Hotellselskap Gjest C. Lokalt hotellselskap med ønske om bistand i markedsarbeid o.a 1) D. Integrert kjedemodell med kjeden som driver/ operatør 1) Hotellselskap ⌂ Kjede Fellesfunksjoner Gjest/ kunde Franchise el. frivillig kjede- deltagelse Eiendoms- investor $ Hotell Investering Kjede Fellesfunksjoner Gjest/ kunde Fees etc. Driftsavtale Leie

8 Over 50% av romdøgn knyttet til avtale - firmaavtaler viktigst for kurs-/konferansehotell - kjedeavtaler viktigst for forretningshoteller 8 %-vis andel romdøgn firmaavtaler (n=163) %-vis andel romdøgn fra systemprodukter og turoperatøravtaler (n=163) -ferie-/fritidshoteller turoperatøravtaler viktigst

9 Over 70% av hotellene bruker ”dynamisk prising” 1) -Liten forskjell gjennomsnittspris (kr. 905,- mot kr. 888,- (+ 1,9%)) -Stor spennvidde ved dynamisk prising Gjennomsnitt: Høyeste 2 x snittpris Et enkelt hotell 5,9 x laveste (eller 17% av ”full pris”) Flyplasshoteller størst svingninger Mindre utbredt blant distriktshoteller Norsk Hotellnæring 2009, kap ) Losjioptimering, Revenue Management, Yield Management (pris i forhold til etterspørsel, romstandard etc.) 9 -Viktig for å skape lønnsomhet, men farlig med særlig høye priser Ikke forutsigbart Ikke gjenkjøp (hvis føler seg lurt) Påvirker oppfatning av Norge som et dyrt reisemål

10 Revenue Management ”Revenue Mgt is about selling the right product, to the right person, at the right time, for the right price, through the right channel”. 1.Riktig produkt: –romtyper, lengde på opphold, antall rom 2.Riktig person: –kundegrupper, mersalg 3.Riktig tid: –åpne/lukke priskategorier 4.Riktig pris: –avhengig av sesong, ukedag, type kunde, antall rom på en gruppe, etc. 5.Riktig kanal: –forskjellig kostnad, både struktur og satser Norsk Hotellnæring 2008, kap

11 Største destinasjoner 2010 Oslo tradisjonelt i topp SVG RevPAR > 700 kr TRD lavest pris BGO høyest belegg Norge tot +/- 0

12 Ca nye rom i 2010 og % flere hotellrom i 2013 Nye rom: 60% i byer, 22% i distriktene, 18% ved flyplasser Kjedene involvert i 84% (av rom) i 2010 Store nye hoteller, snitt på 158 rom i 2010 og 187 rom i 2011 Ny kapasitet i 2010 og 2011 Norsk Hotellnæring 2010, kapittel 5 12

13 Stavanger – antall rom øker over 20% I tillegg, nye Rica Airport ved Sola (188 rom) Kapasitetsutvikling – Stavanger Norsk Hotellnæring 2010, kapittel 5 13

14 Gardermoen – ned på 40-tallet i belegg? Stor kapasitetsøkning på Gardermoen vil merkes også i Oslo og i Akershus for øvrig Ingen ny kapasitet planlagt etter foreløpig Kapasitetsutvikling – Ullensaker/Gardermoen Norsk Hotellnæring 2010, kapittel 5 14

15 15

16 16 Kjededominans i Norge Kjedene står for 72% av all losjiomsetning Kjedenes romandel ca. 62% (i Europa ca. 40%) Norsk Hotellnæring 2010 kap

17 17 Choice tar markedsandeler Norsk Hotellnæring 2010 kap Figur Markedsandeler gjestedøgn kjeder

18 Kort om kjedene i dag -Choice og Rica aktive nye hotell -Scandic kommer i Norge -Best Western mange nye i en jafs -Thon inn i Nord-Norge (utfordrer Rica) -Rezidor’s Park Inn by Radisson mer synlig -First sliter i Norge, men sterkere med Thon-samarbeid -Norlandia ut av kjedekartet -Hilton, men neppe særlig større omfang utenlandsk -Norgani/Pandox (120+ hoteller, rom (14 hoteller, rom i Norge)) ny situasjon Norsk Hotellnæring 2010 kap

19 19 Dette var smakebiter.. Studer rapporten - 48 sider fulle av informasjon Norsk Hotellnæring

20 20

21 Bedrifts/organisasjonsmarkedet fornøyd Norsk Hotellnæring

22 Antall fulle dager Antall fulle dager er interessant av flere grunner, som: - vurdering av kapasitet (utvidelse, nybygg) - prispolitikk - losjioptimeringsprogrammer Det er en viss korrelasjon mellom belegg og antall fulle dager (markert ved linje). Ca. 23% av hotellene har fullt i over 100 dager (2009) Tirsdag, onsdag og torsdag fullest Enkelthotell med 142 fulle dager I gjennomsnitt hadde hotellene i undersøkelsen 59 fulle dager –byhoteller 88 fulle dager –flyplasshoteller 57 fulle dager –distriktshotell 34 fulle dager siste år 22


Laste ned ppt "1 Norsk Hotellnæring 2010 Status og utvikling norsk hotellnæring Presentasjon NBTA fagmøte 16/2-2011."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google