Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hovedprosjekt 2005 Oppgavestiller / Veileder Problemstillingen som skal løses Hvorfor ble denne oppgaven valgt Hvordan ble oppgaven løst Teknologi Resultater.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hovedprosjekt 2005 Oppgavestiller / Veileder Problemstillingen som skal løses Hvorfor ble denne oppgaven valgt Hvordan ble oppgaven løst Teknologi Resultater."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hovedprosjekt 2005 Oppgavestiller / Veileder Problemstillingen som skal løses Hvorfor ble denne oppgaven valgt Hvordan ble oppgaven løst Teknologi Resultater / Demonstrasjoner Videre arbeid

2 Oppgavestiller Oppgavestiller : Ulrich Alain Kounchou Tagne Skole: AITEL HIST Utdanning: Dataingeniørstudent (Systemutvikler) Bosted: Trondheim, Byåsen. Veileder: Tore Berg Hansen Lærer i: Programutviklingsmetoder, Kvalitet i programvaresystemer.

3 Problemstilling som skal løses -Prosjektet utarbeides som egendefinert oppgave. Det er per i dag flere tusen bedrifter som selger klær eller andre varer, men som ikke driver med nettbutikk. De fleste sliter med å få et såpass stort antall kunder at det gir vekst for bedriften. Disse bedriftene er dessverre totalt avhengige av åpningstider, og mange som ikke tåler konkurransen har allerede gått konkurs. Konkurransen er stor og bedriftens eksistens avhenger av salg av produkter til kundene. Å drive med nettbutikk er en god ide for å få solgt sine produkter på en effektiv måte. Men der stopper ikke utfordringene. En dårlig markedsføring, dårlig brukergrensesnitt på nettbutikken, designen i sin helhet(interaksjoner format, meny, farger, språk osv.) er også avgjørende. Det er derfor et viktig mål å utvikle en nettbutikk som gir fornøyde kunder. Gratis tjenester til kundene, blant annet produktanbefaling, søkefunksjon, oppfølging, interaksjoner osv. er viktige faktorer i den sammenheng. Oppgaven består da i å lage en webapplikasjon, nemlig en nettbutikk. Tjenesten som gis skal veilede brukeren og lar ham foreta en bestilling på en komfortabel måte. Da skal både design og interaksjoner være til hjelp for kunder eller brukere. En nettbutikk gir store muligheter til å handle når som helst og hvor som helst: ”ferdig med stress om at butikken skal stenges”.

4 Hvorfor akkurat denne oppgaven? Oppgaven ble valgt fordi: Den er lærerik og attraktiv. Man lærer nettbutikk teknologien, designe profesjonelle websider, integrere flere fag som programutviklingsmetoder, kvalitet i programvaresystemer, programmere i ASP.Net teknologi, og beherske utviklingsverktøy, teste et større system, integrere større systemer i drift. Oppgaven er interressant. Man kommuniserer med forskjellige kunder i utviklingsfaser og får tilbakemeldinger. Systemet skal kunne brukes i markedet som forretning.

5 Hvordan ble oppgaven løst Det var viktig å skaffe seg dokumentasjoner rundt Microsoft.Net teknologi. Dette ledet til skifting av operativsystemet fra windows Home edition til windows XP pro, og andre nødvendige installasjoner blant annet database MSDE. Forståelsen av en 3-lags arkitektur var et avgjørende poeng for å designe og sette seg inn i programmeringsspråket VB.Net. Oppgaven ble løst ved hjelp av utviklingsmodellen UP(Unified Process) hvor arbeidet ble grundig dokumentert i forstudierapport, brukerkravdokument, og systemkravdokument. Kontinuerlig kontakt med veileder og andre faglærere var også viktig og oppmuntrende.

6 Teknologi ASP.Net med 3-lags arkitektur: dette er Microsoft produkt for utvikling av robuste webapplikasjoner. Asp.Net er fremdeles under utvikling og det finnes flere versjoner. MSDE database: dette er en ”Micrososft desktop engine”, en liten versjon av SQL server 2000 med mye mindre kapasitet. Sikkerhet Kryptografi: SHA1 (secured hashed algorithm). Integrert.Net framework. Kredittkort kryptografi: DES (data encryption standard). En symetrisk kryptering. Webhotell med ASP.Net løsning.

7 Resultater: Funksjonell nettbutikk og administrasjonsside. Erfaring med å planlegge, lage, teste og dokumentere større systemer. Erfaring med å samarbeide med forskjellige personer. Kompetanse med å arbeide selvstendig og disiplinert. Kompetanse innen VB.Net, MSDE database og Visual Studio.Net pro Erfaring med noen Webhotell løsninger.

8 3- lag arkitektur 3- lag arkitektur

9 Design Hovedsiden / Demonstrasjon Demonstrasjon: Fullstendig utføring av en bestilling.

10 Litt om Kryptering SHA1 I dette prosjektet brukes det SHA1. SHA1(Secure hashed algorithm) er en sikkerhets funksjon som genererer en 160- bit hash uansett størrelse på data. Den er litt tregere en MD5(Message Digest) som bare bruker 128-bit hash.

11 Scenario:

12 Litt om Kryptering DES DES(Data encryption standard) er en symetrisk kryptering funksjon, mest brukt i forbindelse med sikker betaling. En unik nøkkel er brukt både for kryptering og dekryptering.

13 Scenario – DES (del 1) Kryptering: Konvertere data String til en ”Byte Array”. Initialisere kryptering algoritme. Generere et objekt for kryptering. Bruke objektet til å initialisere en kryptografisk strøm. Bruke strømmen til å skrive kryptert data pekende til en ”memory strøm”. Ekstrahere byte data som er lagret i strømmen og legge den i en ”Byte Array”. Konvertere krypterte data til en string.

14 Scenario – DES (del 2) Dekryptering: Konvertere data kilden til en ”Byte Array”. Fylle en ”memory Stream” med innholdet fra tabell. Initialisere kryptering algoritme. Bruke algoritme til å generere et objekt for dekryptering. Bruke objektet til å initialisere en kryptografisk strøm. Bruke strømmen til å dekryptere data.

15 Betaling med Kredittkort over internett Her er det brukt for eksempel Authorize.Net for betalling service. Credit Card Processing Service: 1- Brukeren plasserer Ordre. 2- Merchant site overfører data til Authorize.net via internett på en sikker måte. Authorize.Net mottar ordre informasjon og prosesserer. 3- Authorize.Net formaterer transaksjonen og sender den videre via en ”betalling gateway” til prosessor. 4- Transaksjonen er da sendt til kundens bank for tillatelsen. 5- Kundens Banken godkjenner transaksjonen. 6- Authorize.Net returnerer meldingen til merchant. 7- Kundens Banken bekrefter at pengene er overført til merchant bankkonto.

16 Videre arbeid Implementere ordre prosessing slikt at kunden som har plassert ordren får også statistikk over bestilling tilsendt på sin egen e-post. Kjøre Stress testing for systemet. Overføre systemet til en webhotell.


Laste ned ppt "Hovedprosjekt 2005 Oppgavestiller / Veileder Problemstillingen som skal løses Hvorfor ble denne oppgaven valgt Hvordan ble oppgaven løst Teknologi Resultater."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google