Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale vs. Vertikale prototyper u Papir-prototyper u Tilstandsdiagrammer u Slide shows u Interaktive prototyper u Prototypingsverktøy

3 2 Årsaker til å lage en prototyp u Primært: –Kunne teste ut en designidé empirisk u Sekundært: –Utforske design-rommet –Kommunisere med andre utviklere –Kommunisere med oppdragsgiver –Kommunisere med sluttbrukere –Teste ut et teknisk problem

4 3 Konsekvenser for prototypen u En prototyp som lages for en brukbarhetstest skal ikke behøve å ”overleve” annensteds. u Den behøver ikke være robust, detaljert, rask, realistisk, vakker, utvidbar eller komplett. u Alle triks er lov, og koden bak kulissene må gjerne være grisete og ueffektiv. u Den skal allikevel ”kastes” etter bruk! Dens verdi etter testen er primært av historisk karakter.

5 4 ”Lag og kast” vs. Evolusjonær utvikling u Det er mulig å utvikle et system evolusjonært, og la hver versjon bli testet. u Fordeler i forhold til ”Lag og kast” prototyper: –Man kaster ikke bort arbeidet med prototypene. –Man kan bygge videre mot ferdig produkt. u Ulemper: –Koden blir fort veldig uryddig. –Det tar lenger tid å utvikle med tanke på at koden skal kunne utvides. –Begrenser valgmuligheter i forhold til verktøy.

6 5 Horisontale vs. Vertikale prototyper u Horisontale: Vise totalsystemet uten særlig mye interaktivitet og funksjonalitet. u Vertikale: Gå i dybden på en detalj, d.v.s implementere nok interaktivitet og funksjonalitet til å kunne teste dette.

7 6 Papir-prototyper u Lage skisser av skjermbilder. u Lage et tilstandsdiagram som viser sammenhengen mellom skjermbildene. u Lage små lapper for vinduer, menyer, knapper,, som kan flyttes på under en ”Wizard of Oz” test. u Måter å produsere prototypene på: –Frihånds-skisse –Klippe og lime ferdiglagede GUI elementer –PhotoShop el.l. som skrives ut

8 7 Tilstandsdiagrammer u Viser sammenhengen mellom skjermbildene. u Tilstander, hendelser, handlinger og transisjoner. Startbilde Hoved Handel ”Gå inn”/vis meny Valg av vare Se tilbud

9 8 Slide shows u Bruk PowerPoint el.l. som prototypingverktøy u Fordel: Veldig enkelt å gjøre design. u Ulempe: Meget begrenset funksjonalitet (kun det å skifte mellom skjermbilder)

10 9 Slide shows

11 10 Interaktive prototyper u Fortrinnsvis vertikale prototyper, evt. kombinasjon. u Lag en ”quick and dirty” implementasjon av interaktivitet v.h.a. et egnet verktøy. u Spesialsydd for å teste ut designidéer. u Behøver ikke kunne leve sitt eget liv.

12 11 Prototypingsverktøy u Macromedia Director/Flash u Visual Basic u Web verktøy: eks. Dreamweaver. u HyperCard, SuperCard u Smalltalk u JBuilder, Delphi++


Laste ned ppt "1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google