Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger"— Utskrift av presentasjonen:

1 Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Lærlingseminar 9. desember 2008 Terje Skarsvåg Daglig leder PILOT-Østfold

2 Hva er et opplæringskontor?
En organisasjon, drevet av bedrifter i en bransje, som samarbeider om opplæring for lærlinger. Sammen må bedriftene kunne gi opplæring i hele læreplanen.

3 Hva er et opplæringskontor?
Lærekontrakten blir inngått mellom lærlingen og opplæringskontoret. Opplæringskontoret kan være organisert som forening, stiftelse eller aksjeselskap.

4 ”OK Øst” 1. Lærlingkompaniet Øst
2. Opplæringskontoret BILFAG ØSTFOLD AS 3. Opplæringskontoret for bygg- og håndverksfagene 4. Opplæringskontoret for elektrofag 5. Opplæringskontoret for offentlig sektor 6. Opplæringskontoret for tømrerfag 7. OTEK Østfold 8. Prosessbedriftenes opplæringskontor, PILOT-Østfold 9. Opplæringskontoret for frisører

5 Medlemmer i PILOT-Østfold
A/S Rockwool, Moss Norske Skog Saugbrugs ASA NTP AS Borregaard Ind.Ltd. Aker Solutions Subsea, Moss Denofa A/S Peterson Emballasje A/S Nexans Peterson Linerboard A/S Fresenius Kabi Norge AS Nordic Paper Greaker AS GLAVA AS Metso AS Unger Fabrikker A/S Å&R Carton AS Glomma Papp A/S Jotun A/S Kemira Chemicals A/S Promens AS Kronos Titan AS Skanem AS BIOBE AS Stabburet, Råbekken AS Movar IKS

6 Noen av våre oppgaver Yrkesorientering til ungdomsskoleelever, -foreldre, lærere og rådgivere Gi informasjon om lærefag og muligheter i bransjene overfor elever i videregående skole Bistå ved formidling (koble lærested og lærling) og tegning av lærekontrakt Sikre rekruttering av gode fagfolk til våre bransjer Oppfølging av lærlingene

7 Læreplass til alle? Annet Fagprøve i skole Formidlet Formidlet Ikke Stoppet/ Søknad Uaktuelt Totalt annet fylke formidlet ukvalifisert trukket ønske NEI………..MEN LANGT FLERE HADDE KUNNE FÅTT LÆREPLASS HADDE DET VÆRT KVALIFISERTE SØKERE

8 Utfordringer Vi må få tilstrekkelig antall lærlinger - med tilstrekkelig kvalitet - som grunnlag for rekruttering til næringslivet og offentlig sektor. Vi er bekymret for de ”negative” holdningene ovenfor yrkesfagene. 8

9 Hva forventer vi? Av Fylkeskommunen
En tilbudsstruktur som er tilpasset Østfoldsamfunnet Dyktige og inspirerende lærere Disiplin og orden i undervisningen (RO) Samhandling i rådgiver/karriereveiledertjenesten VI MENER AT Frafallet i fag- og yrkesopplæringen som er på nesten femti prosent, kan henge sammen med svake rådgivningstjenester og dårlige basiskunnskaper fra grunnopplæringen.

10 Rådgivningsdillemaet..........
VIDEREGÅENDE SKOLE Behov Dimensjonering Rådgivning/ påvirkning

11 Hva forventer vi? Av elevene Interesse for faget og innsatsvilje
Lavt fravær og god oppførsel Alle fag bestått før de begynner i lære VI MENER AT Flere yngre lærere vil være motiverende for elevene Samt at flere teoristerke elever må rådes til å ta fag- og yrkesopplæring, dersom de er motivert til det.

12 Hva forventer vi? Av lærlingene Interesse for faget og innsatsvilje
Sosial kompetanse VI MENER AT De kravene som stilles i arbeidslivet må innøves på skolen for å lette overgangen til en jobbsituasjon. Prosjekt til fordypning er ett skritt på veien….

13 Det handler om kompetanse
Prosessindustrien er opptatt av kompetanse fordi nettopp kompetanse gjør denne Industrien ”i stand til” å drive Industriell virksomhet.

14 Det er disse det gjelder…


Laste ned ppt "Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google