Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
2
Agenda Samarbeidspartner sikkerhetsportal
Kort informasjon om Mercell Samarbeidspartner sikkerhetsportal Hvorfor implementering av elektronisk signatur Praktiske / Tekniske utfordringer Noen skjermbilder av signeringsprosessen Offentlige initiativ – som berører Mercell Oppsummering
3
KORT OM: Mercell ble etablert i 1999 fra gründermiljø i Mosjøen.
Etablert i Sverige, Danmark, Litauen, Estland og Latvia . ca 70 ansatte pr. dags dato. Bransjeuavhengig skandinavisk Markedsplass. (over tilknyttede leverandører) Første norske selskap med EB-Trust sertifisering av Det Norske Veritas i 2002. (tilsvarer BS/NS7799/ISO for Sikker Ehandel)
4
Hva gjør vi: Mercell overvåker og formidler pris- og anbud/forespørsler fra innkjøpere til leverandører Mercell Tender Services: Leverandøren oppdateres via e-post når det foreligger nye aktuelle pris- og anbudsforespørsler. Funksjoner: Vedlegg, påmelding, kommunikasjon, tilbud. Mer enn skandinaviske leverandører er tilknyttet. Mercell Sourcing Service: Elektronisk verktøy for konkurranseutsetting av anskaffelser, både for privat og offentlig sektor. (Elkem ASA, Fjord Seafood, Forsvarsbygg Innkjøps- tjenester og Helse Nord, Narvik Energi)
5
Mercell Sourcing Service Elektronisk signering skjer ved innlevering av tilbud og anmodning om deltakelse på konkurranse
6
Hvorfor implementering av elektronisk signatur
Forskrift om offentlig anskaffelser paragraf 7-3 setter føringer på dette vedrørende innlevering av anbud eller kvalifikasjonsanmodning
7
Kort om samarbeidspartner:
Kantega Secure Identity AS
8
Erfaringer vedr teknisk implementering
Mercell integrasjon med Kantega Noen språk barierer for våre danske teknikere Kantega integrasjon med Buypass / Bank ID Få om noen problemer En eller to tlf har løst de problemer som har oppstått
9
Praktiske utfordringer
Hvilke CA skal vi inngå avtale med i Norden, Europa (“Ikke bare praktisk utfordring, men også ett økonomisk og admi. anliggende”) FOA paragraf 7-3 Utbredelse/bruk av elektronisk signatur Få - om noen - har benyttet elektronisk signatur
10
Digital signatur - trinn-for-trinn
Web app generer dokument for signering Dokument sendes til Id.kantega via Web Service HTTP redirect to Id.kantega Digital signering m/f.eks BankID/Buypass HTTP redirect til web app Signert dokument hentes fra Id.kantega via Web Service My Web App 1 5 3 4 2 6 (login) A digital signature follows this flow of events: The web application creates the document to be signed. This is the responsibility of the web application. KSI may, however, also create documents if requested. The document is uploaded to the KSI Server. The KSI server returns an unique tag identifying this document. The user is redirected to the KSI Server with the unique tag The document i presented to the user for digital signing. The user may read the document and sign it using any mechanism enabled for this scenario. The user is, after signing, redirected back to the application and may continue using the application. The application may download the signed document for archiving. KSI may also do the archiving if it is integrated with a document archive for this purpose.
11
Leverandøren starter godkjenningsprosessen i Mercell
12
Valg av sertifikatutsteder
13
Sjekk av dokument
14
Eksempel på en Buypass signering
15
Eksempel på en Buypass signeringforts.
16
Eksempel på Buypass signering forts
Verifisering / Signering via Kantega secure ID
17
Leverandørens og innkjøperens kvittering
18
Protokollført på tilbudet og
på anskaffelsesprotokollen/rapporten
19
Protokollført på tilbudet og
på anskaffelsesprotokollen/rapporten
20
Protokoll/ Rapport
21
Offentlige initiativ – som berører Mercell
Ny E-ID Portal Ukjent når denne kommer på plass Hvilken tilgang til eksterne aktører vil det åpnes for Ehandel.no Konkurranse om Konkurransegjennomføringsverktøy Etablerer egen midlertidig sikkerhetsportal
22
Oppsummering Bruker utfordringen
Brukervennlighet for første gangs brukeren. Utbredelse av sertifkater og bruk av disse. Tekniske utfordringen ligger på håndtering av CA Hvis man kan begrense CA’er er utfordringene mye mindre Umodendt marked Opplever det som teknisk umodent – ref Europeisk nivå Brukere er fraværende
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.