Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro
2
Dyrk nysgjerrigheten den tabloide fortellingen ærligheten klarheten kritikken
3
Hva er en nyhet? Aktuell Vesentlig Skaper identifikasjon Sensasjon Relevant Forståelig Personfokusert Konflikt Eksklusiv
4
Pressetekstens byggestener Overskrift Ingress Brødtekst Bildetekst Mellomtitler Uthevede sitater Byline
5
Overskrift Undertittel Byline Ingress Bilde (blikk) Bildetekst Inngang brødtekst Lenker til andre VG-saker
7
Du-journalistikk Skaper identifikasjon Lister med lenker
9
Ulike typer vinkling -fakta: Hekta på baneHekta på bane -person: Alba skadet under sex-sceneAlba skadet under sex-scene -årsak: Trekker seg etter anmelder-tabbeTrekker seg etter anmelder-tabbe -sammenheng: Snart frisk (også person)Snart frisk -konsekvens: Opptil 50 dødeOpptil 50 døde
10
Spissing et begrep som ligner vinkling sette saken på spissen brukt for å gjøre det enda tydeligere hva saken dreier seg om
11
Agenda og definisjonsmakt Dere bestemmer hva som er aktuelt, relevant og sensasjonelt knagg ikke unnskyld saken ikke tro at en generell inngang er forventet ikke la intervjuobjektet styre saken deres gå rett på sak
12
Sjanger Nyhetsartikkel Feature/reportasje Kommentar
13
subjektiv avsender med signatur/byline undersjangere: petiten, kritikken eller anmeldelsen, lederen, kronikken, replikken, kåseriet, mfl krevende sjanger i forhold til godt språk og god oversikt over sakskomplekset
14
Feature reportasjer, portretter, reisebrev osv mer krevende ift research og skrivestil lenger tekst enn nyhetsartikler mer avhengig av knagg øyne, ører, munn og nese for leseren stort tilfang av bilder
15
Enqueter still samme spørsmål til alle still aldri ja/nei-spørsmål still oppfølgingsspørsmål om dere får lite svar svarer de ja/nei skriver dere hele setningen dere hadde med i spørsmålet
16
Nyhetsartikkelen Den omvendte pyramiden: si det viktigste først desken kutter alltid bakfra i teksten Kiss and tell: enkelt og kort korte, enkle ord, fraser, setninger ikke to ord som sier det samme
17
Valg av tema vidt generelt unngå tema som begrenser stort tilfang av konkrete ideer til saker
18
Roller ansvarlig redaktør vaktsjefer (webansvarlige) bilderedaktør fotografer yhetsjournalister featurejournalister kommentatorer/kritikere
19
Redaksjonelt arbeid Redaksjonsmøte: morgenmøter hvor saker diskuteres/fordeles ettermiddagsmøter hvor dagen oppsummeres Redigering: helst to bør lese korrektur (for hverandre, pluss redaktør) Redaktør har siste ordet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.