Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis vi skal lykkes med å få frem våre saker i media, må vi være bevisst på hvordan mediene fungerer, og hvordan journalister jobber og tenker. Sosiale medier er en ny og tilgjengelig arena som blir viktigere og viktigere. Både ift. folk flest og media. Sosiale medier.

2 Sosiale medier – brukere per sept. Facebook – 2.734.280 Origo (Blogg) – 346.191 (oppdaterte tall i dag) Twitter – 292.752 Instagram (mobilapp.) Debattfeltene i diverse nettaviser.

3 Sosiale medier gir muligheter. Når mange. Tilgjengelig for alle. Lav terskel. Direkte kommunikasjon med folk flest gjennom kommentarfelt, blogg m.m. Setter dagsorden selv. Kommer på med saker du ikke får solgt inn til media. Media ivrig på å følge tillitsvalgte og folkevalgte. Bygge eget omdømme (balanse mellom person og tillitsvalg/folkevalgt). Folk danner seg et bilde av hvordan du er som person.

4 Sosiale medier forplikter. Som representant for Sykepleierforbundet forventer både folk flest og forbundet ansvarlighet fra dere. Seriøs. Respekt. Deltar i debattene vi har startet selv. Fallgruber: -tror at Facebook er et lukket forum som bare mine venner ser. Eks. tidligere varaordfører i Aure, m.fl. -bruk av ironi/sarkasme -bevissthet i bruk av bilder -kommentarer du selv legger igjen hos andre. Tidsperspektiv (prioritere tidsbruk, når poste?)

5 Facebook Personlig profil, «fan-side», gruppe, arrangement. Sykepleierforbundet i Møre og Romsdal egen Facebook-side. Når mange – men avhengig av antall venner / antall «likes». Vurdere lukket eller åpen profil / gruppe (åpne eller lukkede kommentarfelt). Begrense «posting» fra andre på din vegg? Avveining på hvem du aksepterer som venner? Avveining på hvor klokt det er å slette «venner»? Avveining på hvor ofte du oppdaterer status, legger ut bilder mm?

6 Facebook - omdømmebygging Dere er tillitsvalgte og aktive mennesker. Folk flest opptatt av å følge ekstra godt med dere. Gir både muligheter og utfordringer. Framsnakking av hverandre: «likes» og kommentarer gir større oppmerksomhet. Fordel mtp. synlighet og omdømmebygging. Hvordan framstår vi? Vellykket, perfekte, alltid blide, ufeilbarlige? Bør vi også by på andre sider? (skuffet, kritisk, selvironisk, innrømme tabber osv.) Men vei ordene dine på gullskål…. Mix mellom person og tillitsvalgt er viktig for at folk skal ha interesse av å følge dere. Bilder. Bursdager.

7 Facebook - politisk Poste politiske budskap, lenker, blogginnlegg, meningsytringer hvor du inviterer til debatt. Viktig med saklighetsnivå. Si fra når du mener noen går over streken (den enkelte må vurdere selv). Still åpne spørsmål / be om innspill: -Viktig sak Sykepleierforbundet jobber med, be om synspunkt. -Programarbeid / forslag til årsmøter, kongress m.m., oppfordre folk til å komme med forslag på tema/saker som er viktige for de. Slik vil folk oppleve at de deltar i viktige debatter og at du er en aktiv tillitsvalgt som tar vervet ditt alvorlig. Viktig at de som kommenterer får respons. Vær raus, gi ros! Eks: Norsk Sykepleierforbund sin side, min profil.

8 Origo (346.191 brukere) Nettsamfunn med personlige profiler og mange aktuelle soner. Egen blogg (kan også velge blogg på andre nettsamfunn). I blogginnlegg: mix politiske innlegg / andre tema (omdømme). Mange aviser som er knyttet til systemet, f.eks. Tidens Krav. Innlegg du skriver kan publiseres med «ropert» og blir kan dermed postes på mange nettaviser. Mange som leser og kommenterer disse. Kan «like» innlegg. Obs. mange «netthaier», både organiserte og uorganiserte Origo: http://origo.no/-/site/globalhttp://origo.no/-/site/global Min blogg på Origo: http://tovelise.mittap.no/http://tovelise.mittap.no/

9 Twitter (microblogg 140 tegn) Hovedsakelig politikere, mediefolk, profilerte personer (kulturpersonligheter, tillitsvalgte, næringslivstopper, rikssynsere m.fl) og organisajoner. «Folk flest» også mer og mer på Twitter. Du følger de DU vil. Andre følger deg om DE vil. All kommunikasjon er åpen. Trenger hverken å følge eller bli fulgt for at folk skal se hva du ytrer (men unntak av direktemeldinger). Effektivt dersom du ønsker oppmerksomhet rundt et budskap. Også her veksle mellom person og politikk (omdømmebygging). Ulike funksjoner som tweet, svar på tweet (samtale), retweet, favoritisere en tweet, # (angi tematråd), #ffnor (anbefaling). Eks. Sykepleierforbundet eller min Twitter-konto.

10 Twitter Kan langt på vei brukes på samme måte som Facebook: Sette dagsorden. (eks. «Lei det politiske spillet») Poste blogginnlegg, bilder, vise til aktuelle lenker osv. Delta i en debattråd. Kommentere andres tweeter. Komme med tydelige ytringer (gjerne spissformulert – pressen). Stille spørsmål, be om innspill og folks mening. Gi ros til folk som fortjener det. Framsnakking fungerer bra. Viktig at tillitsvalgte er tilstede og er aktive også på Twitter!


Laste ned ppt "Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google