Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

 Gir økt selvtillit og selvbilde  En blir glad av å være i fysisk aktivitet  Gir økt konsentrasjon- og læringsevne  Øker kondisjonen/utholdenheten.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: " Gir økt selvtillit og selvbilde  En blir glad av å være i fysisk aktivitet  Gir økt konsentrasjon- og læringsevne  Øker kondisjonen/utholdenheten."— Utskrift av presentasjonen:

1

2  Gir økt selvtillit og selvbilde  En blir glad av å være i fysisk aktivitet  Gir økt konsentrasjon- og læringsevne  Øker kondisjonen/utholdenheten  Gir økt muskelstyrke  Bedre koordinasjon  Bedre motorikk  Får et sterke skjelett, spesielt viktig før barnet blir 13 år  Forebygger fedme  Reduserer risikoen for og utvikle livsstilsykdommer som: diabetes type 2, noen typer kreft og hjerte- og karsykdommer  Gir økt levealder

3 får en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring skaffer seg gode erfaringer med varierte og allsidige bevegelser og utfordringer videreutvikler sin kroppsbeherskelse, grovmotorikk og finmotorikk, rytme og motoriske følsomhet får gode erfaringer med friluftsliv og uteliv til ulike årstider utvikler glede ved å bruke naturen til utforskning og kroppslige utfordringer og får en forståelse av hvordan en bruker og samtidig tar vare på miljøet og naturen utvikler forståelse og respekt for egen og andres kropp og for at alle er forskjellige får kunnskap om menneskekroppen og forståelse for betydningen av gode vaner og sunt kosthold Gjennom arbeid med kropp, bevegelse og helse skal barnehagen bidra til at barna:

4

5  Lett intensitet  Tilsvarer aktiviteter som medfører omtrent normal pusting. Eksempel: gå rolig  Middels intensitet  Tilsvarer aktiviteter som medfører raskere pust enn vanlig. Eksempel: gå hurtig/raskt  Høy intensitet  Tilsvarer aktiviteter som medfører mye raskere pust enn vanlig. Eksempel: løping

6 Minirøris = 20 minutter Leke ute = 40 minutter = 60 minutter fysisk aktivitet Minirøris = 20 minutter Lek inne = 10 minutter Lek ute = 30 minutter = 60 minutter fysisk aktivitet Leke inne 15 minutter Leke ute 30 minutter Leke inne 15 minutter = 60 minutter fysisk aktivitet Gå på tur =40 minutter Leke ute = 20 minutter = 60 minutter fysisk aktivitet Mniirøris = 10 minutter Leke ute = 30 minutter Leke inne = 20 minutter = 60 minutter fysisk aktivitet Aktiv tur ute = 60 minutter

7  Gå på tur i skogen – kan gjerne invitere med venner og familie. Bruk gjerne tid. Det er ikke så viktig at dere når målet!  Utforsk nærområdet – kanskje finner dere noen nye lekeområder eller lekeplasser?  Ta med mat og spis ute - mange friluftslivsområder har tilrettelagte bålplasser som alle kan benytte. Eks Liastua (http://www.skiforeningen.no/marka/showstue.cgi?id=90)http://www.skiforeningen.no/marka/showstue.cgi?id=90  Ta med barna for å bade ute eller inne  Dra på gårdsbesøk  Gå ut på vinterstid for å ake, gå på ski, bygge snømenn eller snøborg  Geocaching - skattejakt med GPS/mobiltelefon (mer informasjon finner du her:  Hoppe strikk, hopp tau eller lek med ball  Dra på sykkeltur

8 Riktig påkleding er viktig – Lag-på-Lag plakaten kan hjelpe deg Lettere å være mer aktive ute enn inne pga plass Friluftsliv gir andre opplevelser Styrker den motorisk utvikling Barn som er mye ute er oftere aktive når de blir voksne Husk sporløs ferdsel, det vil si rydd opp etter deg!


Laste ned ppt " Gir økt selvtillit og selvbilde  En blir glad av å være i fysisk aktivitet  Gir økt konsentrasjon- og læringsevne  Øker kondisjonen/utholdenheten."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google