Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fysisk aktivitet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fysisk aktivitet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fysisk aktivitet

2 Hvorfor skal vi øke den fysiske aktiviteten?
Gir økt selvtillit og selvbilde En blir glad av å være i fysisk aktivitet Gir økt konsentrasjon- og læringsevne Øker kondisjonen/utholdenheten Gir økt muskelstyrke Bedre koordinasjon Bedre motorikk Får et sterke skjelett, spesielt viktig før barnet blir 13 år Forebygger fedme Reduserer risikoen for og utvikle livsstilsykdommer som: diabetes type 2, noen typer kreft og hjerte- og karsykdommer Gir økt levealder

3 Hva sier rammeplanen? Gjennom arbeid med kropp, bevegelse og helse skal barnehagen bidra til at barna: får en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring skaffer seg gode erfaringer med varierte og allsidige bevegelser og utfordringer videreutvikler sin kroppsbeherskelse, grovmotorikk og finmotorikk, rytme og motoriske følsomhet får gode erfaringer med friluftsliv og uteliv til ulike årstider utvikler glede ved å bruke naturen til utforskning og kroppslige utfordringer og får en forståelse av hvordan en bruker og samtidig tar vare på miljøet og naturen utvikler forståelse og respekt for egen og andres kropp og for at alle er forskjellige får kunnskap om menneskekroppen og forståelse for betydningen av gode vaner og sunt kosthold

4 Anbefalingene Barn: 60 minutter fysisk aktivitet med middels til høy intensitet x 7 i uken Voksne: 30 minutter fysisk aktivitet med middels til høy intensitet x 5 i uken

5 HVA MENES MED LAV, MIDDELS OG HØY INTENSITET?
Lett intensitet Tilsvarer aktiviteter som medfører omtrent normal pusting. Eksempel: gå rolig Middels intensitet Tilsvarer aktiviteter som medfører raskere pust enn vanlig. Eksempel: gå hurtig/raskt Høy intensitet Tilsvarer aktiviteter som medfører mye raskere pust enn vanlig. Eksempel: løping

6 Hvordan oppnå 60 minutter fysisk aktivitet hver dag?
Aktiv tur ute = 60 minutter Minirøris = 20 minutter Lek inne = 10 minutter Lek ute = 30 minutter = 60 minutter fysisk aktivitet Gå på tur =40 minutter = 60 minutter fysisk aktivitet Leke ute = 20 minutter Leke inne 15 minutter Leke ute 30 minutter = 60 minutter fysisk aktivitet Minirøris = 20 minutter Leke ute = 40 minutter = 60 minutter fysisk aktivitet Mniirøris = 10 minutter Leke ute = 30 minutter Leke inne = 20 minutter = 60 minutter fysisk aktivitet

7 Tips til aktiviteter dere kan gjøre sammen med barna
Gå på tur i skogen – kan gjerne invitere med venner og familie. Bruk gjerne tid. Det er ikke så viktig at dere når målet! Utforsk nærområdet – kanskje finner dere noen nye lekeområder eller lekeplasser? Ta med mat og spis ute - mange friluftslivsområder har tilrettelagte bålplasser som alle kan benytte. Eks Liastua (http://www.skiforeningen.no/marka/showstue.cgi?id=90) Ta med barna for å bade ute eller inne Dra på gårdsbesøk Gå ut på vinterstid for å ake, gå på ski, bygge snømenn eller snøborg Geocaching - skattejakt med GPS/mobiltelefon (mer informasjon finner du her: Hoppe strikk, hopp tau eller lek med ball Dra på sykkeltur

8 Friluftsliv Riktig påkleding er viktig – Lag-på-Lag plakaten kan hjelpe deg Lettere å være mer aktive ute enn inne pga plass Friluftsliv gir andre opplevelser Styrker den motorisk utvikling Barn som er mye ute er oftere aktive når de blir voksne Husk sporløs ferdsel, det vil si rydd opp etter deg!


Laste ned ppt "Fysisk aktivitet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google