Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMathias Mathisen Endret for 9 år siden
1
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008
2
uvm Senter for atferdsforskning 20082 Kollegaer som læringsbase?
3
uvm Senter for atferdsforskning 20083 Individ - organisasjon
4
uvm Senter for atferdsforskning 20084 Organisasjonens kunnskap Felleseie
5
uvm Senter for atferdsforskning 20085 Prosjektets mål Utvikle organisasjonens felleskunnskap om klasse/gruppeledelse gjennom utvikling av en håndbok ved bruk av strukturerte kollegamøter
6
uvm Senter for atferdsforskning 20086 1. Fellesforståelse av oppgaven 2. Hva skal den enkelte gjøre for å bidra til læring i teamet Læring i team/grupper
7
uvm Senter for atferdsforskning 20087 Trygghet og prestasjoner i team/gruppe Opplevd trygghet Teamets lærings atferd Edmondson 1999 i Farr et al. 2003 Teamets prestasjon
8
uvm Senter for atferdsforskning 20088 Læringshindrende atferd i grupper Groupthink Defensive rutiner Late som du forstår
9
uvm Senter for atferdsforskning 20089 Faste grupper med leder 13 møter 12 hovedemner Møtetid 2t hver gang Fast møteform Kollegamøtenes struktur
10
uvm Senter for atferdsforskning 200810 Arbeidsmetodikk Individuell tid Dialog Diskusjon
11
uvm Senter for atferdsforskning 200811 Eksempel ”Den voksne er modell for barnas oppførsel” Dette betyr: Konkrete, nyttige erfaringer om hvordan du kan være en Positiv voksenmodell for barns oppførsel i barnehage og skole:
12
uvm Senter for atferdsforskning 200812 Tydelig leder Relasjoner Faglig tilrettelegging Kontroll/ oppfølging Samarbeid voksne V-B B-B TPO Flyt Tilpass fysisk miljø Regler, rutiner Forutsigbarhet Evaluering Reaksjoner Foreldre kontakt V-V Innhold: Klasse / gruppeledelse
13
uvm Senter for atferdsforskning 200813 Arbeidsgangen videre Gruppenes arbeid leveres til en redaksjon Redaksjonen foreslår tekst til håndboka De ansatte får reagere på forslaget Når boka er ferdig, skriver rektor/styrer forord
14
uvm Senter for atferdsforskning 200814 Forskningsspørsmål Hvordan opplevde lærere/førskolelærere sine læringsmuligheter i kollegagruppene? Intervju med seks førskolelærere fra tre barnehager Intervju med fem lærere fra tre skoler Datagrunnlag
15
uvm Senter for atferdsforskning 200815 Områder av interesse Arbeidsmetodikken Klima Læringsutbytte
16
uvm Senter for atferdsforskning 200816 Resultat: Intervjupersonenes opplevelse av arbeidsmetodikken Positivt: Individuell tid godt for å samle tankene Bidro til å holde fokus Ingen får dominere Skaper forutsigbarhet Negativt: Omstendelig Å måtte bidra kunne oppleves som et press
17
uvm Senter for atferdsforskning 200817 Resultat: Intervjupersonenes opplevelse av klimaet i gruppa Preget av åpenhet og trygghet Humor i gruppa Leder viktig ”Vi har ikke vært mye uenige. Det er vel derfor det går så greit. Vi har jo forskjellig perspektiv og forskjellige meninger, men vi er ikke uenige”
18
uvm Senter for atferdsforskning 200818 Resultat: Intervjupersonenes opplevelse av læringsutbytte Konkrete ideer Bekreftelse på det du gjør Stille spørsmål ved eget arbeid Nye og litt annerledes tanker
19
uvm Senter for atferdsforskning 200819 Håndboka er ferdig – hva så?
20
uvm Senter for atferdsforskning 200820 WWW.uis.no/saf
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.