Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

TRENER ROLLEN I LSK - ALPIN! Skape idrettsglede!.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "TRENER ROLLEN I LSK - ALPIN! Skape idrettsglede!."— Utskrift av presentasjonen:

1 TRENER ROLLEN I LSK - ALPIN! Skape idrettsglede!

2  Være engasjerte og inkluderende.  Spre humør på treningene.  Meningsfylte og innholdsrike treninger.  Individuelt målrettet IDRETTSGLEDE!

3  VI SKAL VÆRE TYDELIGE PÅ HVA VI GJØR OG HVORFOR. Relatert til våre aktiviteter.  VI SKAL VÆRE LETTE Å GJENKJENNE PÅ HVEM VI ER. Basert på handlinger og prestasjoner i bakken/arena. SPORTSLIG PLATTFORM/IDENTITET

4  ALLE SKAL HA EN MARKANT BEDRING/SCORE PÅ SKIMAN TESTEN PÅ SENSESONGEN IFHT FØRSESONGEN.  VÆRE EN KLUBB Å REGNE MED PÅ RESULTATLISTENE. TRENERES MÅLSETNING

5 VARIERT OG GOD BARMARK. Sykling, styrke, roller-blades, løping SKI SAMLINGER. Juvass, Sølden, Skeikampen SOSIALE BARMARKS SAMLINGER. Hoppenspretten og klatreparken på Tryvann TEORI/TEMA KVELDER Skiteknikk, kosthold, etc AKTIVITETER UTENFOR SKISESONGEN!

6  Sølden: 26 september til 5 oktober  Fartssamling i Hafjell  Skeikampen: 30 oktober til 2 november 14 oktober til 16 november Familiesamling Skeikampen november SKISAMLINGER HØSTEN 2014

7 STRATEGI FOR SKITRENING STÅ PÅ SKI UNDER ALLE FORHOLD VARIERENDE LØYPE PROFILER FORBEREDE OSS PÅ KONKURANSE SESONG

8  GOD BALANSE  GOD POSISJON PÅ SKI  KANTING AV SKI  SKLI TEKNIKK  DYNAMIKK  TIMING IFBM SPORVALG  TIMING AV BEVEGELSER GOD SKI TEKNIKK

9 MODERNE TEKNIKKTRENING.  Begrense og fordele bruk av ytre feedback.  Prioriter øvingsbilder med god rytmikk.  Unngå negativ feilretting.  Kutt ut utsagnet «Dere er flinke»  Benytte og utvikle utøvernes selvvurderingsevne  Gi en oppgave om gangen.  Video opptak bør ikke brukes for mye.

10  Faste oppvarmings øvelser som alle gjenkjenner og kan iverksette ved oppmøte i bakken.  Kvalitet over kvantitet ved løypekjøring. Få gjennomkjøringer med 100% konsentrasjon og velpreparerte løyper  Mye/fast bruk av modeller med formål å innøve flere svingteknikker, valg av spor, etc.  Kjøre utenfor komfortsonen. Fart, ski-cross, etc AKTIVITETER PÅ SKITRENING.

11 KARTLEGGE INDIVIDUELLE MÅL Bli en bedre utøver/alpinist Kjøre rene skjær Forbedre sporvalg Utvikle konkurranse instinkt Tørre å feile på trening for å øke prestasjoner Etc etc

12 VURDERINGER FOR INDIVIDUELL TRENING/OPPGAVER.  Treningsalder.  Fysikk.  Erfaring.  Kilometer/sesonger på ski.  Terreng.  Forhold.

13  Skiman testen er utarbeidet av Ernesto Perez som ett verktøy for trenere til å måle utøveres ferdigheter.  Skiman testen kan utføres av alle uavhengig av alder og nivå. «SKIMAN»

14  Hjelpe til som sherpaer og bidra til å preparere/vedlikeholde løyper. Tidlig igangsetting og godt preparerte løyper betyr optimal kvalitet på treningene.  Ikke under noen omstendighet utføre «sidecoaching» (Hva det skal trenes på er definert av trenerne)  Prioritere tilrettelegging av trening før man står på ski selv. FORESATTES OPPGAVE PÅ TRENING

15  10 år og yngre:  Rasta skole på onsdager fra klokken 17:30 til 19:00  Fjellhamar skole på torsdager fra klokken 17:30 til 19:00  (Antageligvis reduseres dette til kun en av de to dagene) TRENINGSTIDER HØSTEN 2014

16 U12  Novus på mandager fra 18:00 – 20:00 (usikker!)  Fjellhamar skole på tirsdager fra 19:00 – 21_00  Fjellhamar skole på torsdager fra klokken :00 TRENINGSTIDER HØSTEN 2014

17  TL/HL/SKICROSS  Novus på mandager fra klokken 18:00 – 20:00 (usikker!)  Rasta skole på onsdager fra klokken 19:00 – 21:00  Kjennhallen på torsdager fra klokken 18:30 – 20:30 TRENINGSTIDER HØSTEN 2014

18  NB!  Det tas forbehold om endringer dersom vi ikke får benytte oss av Novus. TRENINGSTIDER HØSTEN 2014

19  Olympiatoppen vil ikke bare vektlegge ensidig styrketrening fra 7- års alder, men anbefaler variert trening i denne aldersgruppen.  Det skyldes ikke risikoen for skader, men at annen trening er like viktig i ung alder. Hensikten med barne- og ungdomstreningen er at flest mulig ønsker å drive idrett, og at treningsinnholdet legger til rette for en fremtidig toppidrettskarriere. For å få det til er det avgjørende at treningen i barneårene er variert, lekbetont og mestringsorientert, og at koordinasjonstrening, teknikktrening og bevegelighetstrening vektlegges i barneårene- og i starten av ungdomsårene. Styrketrening for barn og ungdom!

20  Styrketrening bør i hovedsak vektlegge det tekniske elementet i starten av ungdomsårene. Dette er ikke å anse som styrketrening, men som teknisk trening som er avgjørende i for eksempel vektløfting. Styrketrening for barn og ungdom!

21  Styrketrening bør ellers vektlegges på lik linje med spenst- og hurtighetstrening, men vektlegging må avspeile kravet til styrken i den aktuelle idretten  Styrketrening i barne- og ungdomsårene skal være lekbetont og variert, med fokus på riktig utførelse (mestringsorientert). Styrketrening for barn og ungdom!


Laste ned ppt "TRENER ROLLEN I LSK - ALPIN! Skape idrettsglede!."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google