Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKristin Bråten Endret for 9 år siden
1
1 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI Forelesning nr 9: Tjenester
2
2 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Definisjon Tjenester er kontinuerlig kjørende programmer som tilbyr en standardisert funksjonalitet, basert på en protokoll, overfor brukere eller klientprogrammer, ofte over nettverk.
3
3 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Flere ulike syn på ’tjenester’ Bruker: E-posten min IT-drift: Mailsystemet Kunde:E-post-leveransen Sendmail-daemonen Økende teknisk spesifiksjon
4
4 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst I dette kapitlet Brukers/kundes/SAs behov Arkitekturvalg Pålitelighet og kompleksitet Navnevalg Skalerbarhet Monitorering
5
5 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Samle data om brukers behov Hvordan skal det brukes Viktig vs nyttig funksjonalitet Hvem er brukerne Hvor kritisk er funksjonaliteten Behov for tilgjengelighet Behov for support
6
6 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Behov for en SLA? Definere tjenesten Spesifisere tjenestens nivå –Tilgjengelighet –Ytelse –Brukersupport Reponstid for ulike problemer Eskaleringsregler Bøter, priser, ekstra arbeid
7
7 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst SLA som grensesnitt til bruker Kunde Brukere Bruk Rapporter Penger Tjeneste SLA Oppgave Redundans Monitorering
8
8 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Operative behov Administrative grensesnitt Interoperabilitet og integrerbarehet Skalerbarhet Oppgraderbarhet Implementerbarhet av pålitelighet Nettverk (latenstid og båndbredde) Budsjettering
9
9 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst ’Tjenester’ kontra ’oppgaver’ E-post Web utskift fillagring navnetjener autentisering Klassiske, synlige tjenester Oppgaver i bakgrunn, som er ’usynlig’ for bruker
10
10 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Valg av standard for en tjeneste De facto Konkret versjon Komite/ de jure Protokoll Statisk Siste ver Dynamisk Produkt
11
11 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Navnevalg Maskin- navn Generiske navn Hardware- navn Tung rekonfig Enkel dynamikk mail.idi.ntnu.nozevs.idi.ntnu.nos/n 2163726091
12
12 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Plassering av tjenestemaskiner Plassering på maskinrom –Sikring mot innbrudd og tyveri –Bedre nettverkstilgang –Synliggjøre avhengighetene –UPS, kjøling og annen infrastruktur Plassering på kontor –Bekvemmelig –Billig
13
13 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Fjerninnlogging Mulig innlogging Aktiviserer ”bugs” Aktivitet Kompleks bruk Dvs minst mulig fjerninnlogging på tjenestemaskiner Fyller loggene Avlytting? ”Støy”
14
14 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst En eller flere tjenestemaskiner En tjener per service –Gir en enkel situasjon på hver maskin –Reduserer avhengigheter –HW blir en del av tjenesten ’En’ tjener for alt –Økt sårbarhet –Gir en maskin som ’universets sentrum’ –Kan følge regionale/organisastorisk grenser
15
15 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Ytelsesplanlegging Estimer ressursbruk (initielt og full bruk) Test for å kunne estimere skalering Skaff nok ressurser Skaff nok kompetanse Gjør det skikkelig fra starten!
16
16 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Monitorering Monitorer for følgende: –Snikende ytelsesdegradering –Tilgjengelighet –Alvorlige feilmeldinger –Kapasitetsproblemer –Brukers subjektive oppfatning –Omfang og mønster av bruk
17
17 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Tjenesteutrulling Gjør det rett første gang (førsteinntrykk) Ha ekstra ressurser i starten Rull ut litt om gangen (hvis mulig) Gjør utrulling sømfri hvis mulig Ta ned gamle løsninger pent Overlever til drift Fullfør (eller avvikle) utrullingen!
18
18 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Tjenestens skalerbarhet Hva er det maksimale fremtidige volum? Hva er krav til peek-performance? Kan den utvides inkrementelt? Er driftskostnadene proporsjonale med bruksvolumet? Skaler arkitekturen maksimalt, men skaler implementasjonen ’rett’. ”Det finnes ikke noe så permanent som en midlertidig løsning som ser ut til å virke
19
19 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Overfasing til ny maskin Gammel tjeneste Ny tjeneste Bruker Monitorering Begge tjenester operative en stund
20
20 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Avhengigheter Tjeneste som mest avhenger av: DNS Tjeneste som flest avhenger av (bl.a): –Utskrift –Fildeling –E-mail Kjenn til avhengighetene!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.