Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Online distribusjon – erfaringer fra Norge Svenska Daisykonsortiet 14. nov. 2014.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Online distribusjon – erfaringer fra Norge Svenska Daisykonsortiet 14. nov. 2014."— Utskrift av presentasjonen:

1 Online distribusjon – erfaringer fra Norge Svenska Daisykonsortiet 14. nov. 2014

2 JørnElla Hanna Nanna

3 Litt om NLB Budsjett litt over kr 50 millioner 55 ansatte Fem avdelinger – Utlån/formidling, Innlesing, Utvikling, Informasjon og Administrasjon Alle samlet i Oslo

4 En aksjon i regi av NLB

5 Alt for få kjenner tilbudet

6 Kampanjepakken for Spre ordet! Hva gjør vi: Leverer grunnleggende informasjon om NLB og tilbudet Tipsliste til hvordan drive aktiv formidling under kampanjeperioden Leverer pressemelding dere kan sende til lokale medier Stiller med plakatvegg til utstilling Leverer et antall T-skjorter og bokmerker med kampanjebudskap Hva gjør dere: Er aktive! Forteller om Rett til å lese og NLB i lokalmiljøet, til pressen i SoMe Stiller en del av publikumsarealet til disposisjon Deler ut bokmerker Går med litteratur-T-skjorte

7 Sentralt i aksjonen står nettstedet Nettstedet spiller på leseglede og skal bidra til at budskapet spres. Her kan du: dele leseopplevelser sende gratis lydboksnutter kjøpe litteratur-T-skjorter møte ambassadører for aksjonen

8 Online i Norge – men først noen forkortelser… DOD – DAISY Online Delivery: standardisert streaming og nedlasting av DAISY-bøker via Internett. DODP – DAISY Online Delivery Protocol: standarden som definerer de tekniske rammene for DOD. DOD-service – Det tilbudet et bibliotek eller lignende yter ved hjelp av DOD. DOD-spillere – spillere som er kompatible med DODP, og som dermed kan utnytte DOD-servicen fra et bibliotek eller lignende. DODH-spillere – hardware-spillere som forstår DODP, og som dermed kan utnytte DOD-servicen fra et bibliotek eller lignende.

9 Erfaringer fra et prosjekt for å teste ut distribusjon til DODH-spillere – litt om formålet  Få erfaring med distribusjon til DODH- spillere  Finne ut hvordan målgruppa tilpasser seg ny teknologi  Teste ulik nettverkstilgang  Få brukeropplevelser  Teste innhold fra andre innholdsleverandører  Finne ut om våre løsninger var gode nok

10 Hovedmål for prosjektet Lydbok rett i spilleren Gjennomføre en pilottest med online-distribusjon til DODH- spillere på en liten gruppe teknologisvake lånere i en begrenset periode

11 Målgruppe for prosjektet Lydbok rett i spilleren  Kvinner og menn  Pensjonsalder og oppover  Teknologisvake  Bosted i Oslo  Lånere i NLB  Ikke nødvendig med nettilgang

12 Hypotese 1: En brukergruppe som synes det er vanskelig med ny teknologi….

13 Hypotese 2: Teknologien er på plass, det er bare å sette i gang, vi behøver bare vise for interessentene at det virker… Hypotese 2: Teknologien er på plass, det er bare å sette i gang, vi behøver bare vise for interessentene at det virker…

14 Hypotese 3. Spillerne er helt klare for online-bruk…

15 Skulle teste distribusjon til fire spillertyper NAV trakk seg ut rett før prosjektoppstart Én spillertype fungerte ikke

16 Satt igjen med én spiller og 14 brukere 2 med trådløst nettverk hjemme 12 med oppkobling til telenettet (4G-ruter fra Telenor)

17 Dette har vi gjort  Planlagt  Skaffet midler  Rekruttert testbrukere  Skaffet samarbeidspartnere  Opprettet prosjektskranke  Vært på hjemmebesøk  Testet og delvis løst innmeldte problemer  Fulgt opp testbrukere  Registrert erfaringer  Gjennomført spørreundersøkelser  Gjennomført gruppesamtaler

18 Resultater Dette har stort sett fungert:  Målgruppa var positive  Nettverkstilgang  Brukervennlig spiller  Nedlastning til spilleren

19 Resultater Dette har ikke fungert så bra:  Streaming  Lesefeil  Hopping  «Finner ikke tittelinformasjon»  Spilleren henger seg opp  Bøker «forsvinner»  Uklare meldinger fra spilleren  Enkelte problemer med nedlastning

20 Resultater Behov for bistand:  15 min. konfigurering av spiller og aktivering av ruter per. testbruker  1 time opplæring og installasjon per bruker på hjemmebesøk  Gjennomsnittlig 30 sekunder telefonbistand hver dag per bruker – mest i starten

21 Resultater - hovedkonklusjoner  NLBs løsning for distribusjon til DODH-spillere må forbedres  Overgang til ny teknologi var ikke så komplisert for målgruppa  Overgang til ny teknologi krever mer enn spillerne – NAV og kommunene må ha rutiner for opplæring og support

22 Hva gjør vi nå?  Har som mål at distribusjonen skal være tilpasset brukernes behov  Videreutvikler Lydhør – sammen med MTM og andre  Fortsetter med CD-distribusjon  Fortsetter med nedlasting og strømming  Arbeider for å identifisere hva som skal erstatte CD-er – DODH-spillerne er en kandidat, men mye må forbedres og avklares


Laste ned ppt "Online distribusjon – erfaringer fra Norge Svenska Daisykonsortiet 14. nov. 2014."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google