Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Navn på nybygget

2  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?

3 Hva skal navngis? Nybygget, med innhold, funksjon og opplevelsen av dette

4 Besøkende Brukere Oss selv (ansatte/eiere) Presse Potensielle besøkende Lokalbefolkningen Forskningsmiljøer Fagmiljøer Barn/ familier Hvem skal navnet appellere til? PRIVATE FAG INTERN EKSTERN

5 Speile visjonen Innsikt Opplevelser Hvilke assosiasjoner skal navnet gi? - Kunnskap - Kompetanse - Underholdning - Nysgjerrighet - Inspirasjon - Få svar på spørsmål/ få noe å tenke på - Mangfold/ muligheter/ bredde - Forundring - Refleksjon

6 Hvordan ønsker vi at KUBEN skal bli oppfattet?

7 Hva er en markedsposisjon? Hva er det vi ønsker at personer, viktige for vår suksess, skal tenke, mene, si og føle om oss?

8 Hvorfor skal vi ha en markedsposisjon? En markedsposisjon synliggjør hvordan vi ønsker å fremstå. Den gir oss konkrete mål å jobbe mot i alt vi gjør rettet mot publikum og brukere. En markedsposisjon bidrar også til å skille oss fra andre tilsvarende organisasjoner/konkurrenter, og gir oss en egen identitet.

9 Hvordan definere markedsposisjon? 1.Identifisere Målgrupper, og avdekke tilhørende behov. Prioritere disse etter viktighet 2.For å møte behovene; hva må og kan vi love (våre Løfter) 3.Og hvordan skal vi da oppleves å være (våre Verdier) 4.Hva vil vi at målgruppene skal tenke, mene, føle om oss (vår Markedsposisjon)

10 Organisasjonens formål. En beskrivelse av hva vi gjør, hvorfor og hvordan, hvilket marked vi henvender oss til. Vi skal være en døråpner til fortid, samtid og framtid og et ledende fagmiljø for arkiv og museum. Vår virksomhetsidé

11 Et ønsket fremtidsbilde. Vårt fyrtårn, som vi hele tiden ønsker å styre mot. Retningsgivende og gir energi. Sier noe om hvorfor vi går på jobben. Vel bevart - godt fortalt Vår visjon

12 Universiteter / Høyskoler – lærere og elever Kommuner / fylkeskommune Lokalhistorikere, interessedrevet Enkeltpersoner Museums- og arkivfaglige miljøer Media / presse Barnefamilier Lokalbefolkningen, skuelystne Turister – cruisegrupper/ enkeltpersoner Skoler / barnehager Kulturhistorisk interesserte grupperinger og enkeltpersoner Ad. Hoc-forespørsler Givere Næringslivet Særinteresse. Grupper og personer Lovpålagte henvendelser og oppgaver Ansatte Styret Eiere

13 Våre viktigste målgrupper PROFF / FAG F1 - Kommuner/ Fylkeskommune F2 - Universiteter/ Høyskoler – lærere og elever F3 - Museums- og arkivfaglige miljøer PRIVAT P1 - Skoler / barnehager P2 - Lokalbefolkningen/ skuelystne P3 - Kulturhistorisk interesserte grupperinger og enkeltpersoner P4 - Turister. Grupper og enkeltpersoner INTERNT I1 - Ansatte I2 - Styret I3 - Eiere (representantskap)

14 De 2-4 viktigste løftene vi lover oss selv, kunder, marked og samfunnet vi er del av (skal kunne måles). Vi har mange og viktige målgrupper, så vi definerte 2-4 løfter for hver prioriterte målgruppe! Våre markedsløfter

15 F1: Kommuner/ Fylkeskommune Vi kan ta i mot det de leverer innenfor definert standard, men ikke alt på en gang Optimale forhold for magasinforvaltning Fagkompetanse blant de beste i landet Tilgjengeliggjøring på nett som forenkler kommunenes arbeide Gi råd / bistand F2: Universiteter/ Høyskoler – lærere og elever Nettstedet Arkivportalen Digitalt museum Wikipedia Stipendordninger Det nye bygget (lesesal, forskerceller og faktarom) F3: Museums- og arkivfaglige miljøer Aktive og deltagelse i faglige forum Deler kunnskap gjennom foredrag etc Bidrar til faglig utvikling Våre løfter PROFF/ FAG

16 P1: Skoler / barnehager 2,5 pedagoger ansatt Eget årlig program for skoler og barnehager Alle utstillinger tilpasset læreplanbehovet Egen person i DKS P2: Lokalbefolkningen/ skuelystne Mest moderne arkiv- / museumsbygg i Norge Nye utstillinger hver 6. måned Nye spennende arrangementer hver måned Ingen kan mer om din egen lokalhistorie Café/ butikk P3: Kulturhistorisk interesserte grupperinger og enkeltpersoner Punktene i P2 samt: Tilbyr spesialtilpassede omvisninger Tematiske foredragsserier Forvalter Aust-Agders historie P4: Turister. Grupper og enkeltpersoner Mest moderne arkiv- / museumsbygg i Norge Spennende utstillinger Aktiviteter gjennom sommeren Gruppetilpassede spesialopplegg Café/ butikk Våre løfter PRIVAT

17 I1: Ansatte Vi tilbyr et godt faglig arbeidsmiljø. Vi jobber sammen mot felles mål. I2: Styret Vi når målene vi setter oss. Godt planverk, systematisk arbeid, god rapportering. I3: Eiere (representantskap) Vi er landets beste bygg for oppbevaring og tilgjengeliggjøring av samlinger og dokumenter. Være en av landets beste på å ivareta de lovpålagte oppgavene våre. Godt planverk og god rapportering. Våre løfter INTERNT

18 Beskriver vår personlighet internt og eksternt. Hjelper oss å bli tydelige (beskriver oss som individer). Kunnskapsrik Engasjert (inkludert aktuell og reflekterende) Inkluderende Leken Våre verdier

19 Beskriver hvordan vi ønsker å bli oppfattet og hvilken plass vi skal ha i våre målgruppers bevissthet. Hva vi ønsker at folk skal tenke, si og føle om oss for at vi skal nå våre mål. Markedsposisjon

20 KUBEN er ett av landets mest moderne arkiv- og museumsbygg. KUBEN gjør at samlinger og kompetanse blir mer synlig. KUBEN gjør meg rikere på opplevelser og kunnskap. Vår markedsposisjon

21 Logo og visuell profil

22 SYMBOLET

23

24

25 FARGENE

26

27

28

29 TYPOGRAFIEN

30

31 FARGENE

32

33

34

35

36


Laste ned ppt "Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google