Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMathias Dahl Endret for 9 år siden
1
1 Velkommen til ledersamling DIS-Norge, Slekt og Data Ledersamling Gardermoen 8.-9. november 2014
2
2 Programmet Lørdag 8. november DIS-Norge 2020 – hvor vil vi? –Hva skjer for tida? Presentasjon fra styret v / Tone Moseid Lunsj 12.30 – 13.30 –Velkommen til ny Riksarkivar DIS-Norges strategier framover v / Tone Moseid En åpen, synlig og profesjonell organisasjon, hva betyr det for oss? Arkivverkets strategi og prioriteringer v / Riksarkivar Inga Bolstad Samarbeid med DIS-Norge, Slekt og Data
3
3 Programmet Lørdag 8. november DIS-Norge 2020 – hvor vil vi? 14.45 – 16.30 Tiltaksplan for DIS-Norge Rundebordskonferansen med lederne Middag kl 19.00
4
4 Programmet Søndag 8. november DIS-Norges aktiviteter Gode verktøy for å bli bedre Kursvirksomheten Administrativt Prosjektpresentasjoner Ledernes forum, “hva skjer”? Lunsj kl 13 14.00 – 14.30: Oppsummering og vel hjem
5
5 Hva skjer for tida? Styrets arbeidsform Åpen, synlig og profesjonell Oppfølging av landsmøtesaker Videreføre strategiarbeidet Styreinstruks
6
6 Hva skjer for tida? Retningslinjer for oppdragsforskning DIS-Norges slektsforskerregister Statistikkloven! Tiltaksplan Kommunikasjonsplan
7
7 Hva skjer for tida? Folketellinga 1875 – status og framdrift Kontakter: –NSF –Nasjonalbiblioteket –Riksarkivet –Stortinget, budsjetthøring
8
8 Økonomiprosjektet Langsiktig økonomisk strategi for DIS-Norge –Det settes i gang et økonomiprosjekt med mål å styrke økonomistyringen, og flytte ressurser fra drift og over på utviklingsprosjekt. Styret sammen med generalsekretær utgjør prosjektgruppa. Mål 2014 - 2016: –25 % flere medlemmer 700.000 kr Statlig grunnstøtte 250.000 kr Økte salgsinntekter/annonseinntekter 150.000 kr Samarbeidspartnere 25.000 kr Prosjektorganisering/ - finansiering 100.000 kr Frigjøre midler fra drift 100.000 kr Sum 1 325.000 kr
9
9 Økonomiprosjektet Medlemsverving og medlemspleie –Produsere markedsføringsmateriell? –Styrke kurstilbudet? –Rekruttere medlemmer fra USA? Statlig grunnstøtte Økte salgsinntekter –Annonseinntekter –Bokprosjektet Prosjektorganisering Driftsutgifter
10
10 Revitalisering av nettsidene Nettsidene vårt viktigste ansikt utad Nettsidene vårt viktigste aktivum mot medlemmene (ved siden av den direkte medlemskontakten) Vår viktigste arena for deling og samarbeid Og hva får medlemmene igjen for kontingenten? Arbeidsgruppe Samling for webredaktørene i oktober
11
11 LUNSJ 12.30 – 13.30
12
12 Velkommen! DIS-Norge, Slekt og Data ønsker ny Riksarkivar Inga Bolstad velkommen!
13
13 DIS-Norges strategier 2015 - 2017 DIS-Norge, Slekt og Data skal fortsatt være Norges ledende organisasjon for slektsforskere Verdigrunnlag: åpen, synlig og profesjonell DIS-Norge: «vi gjør slektsforskning enklere»
14
14 Organisasjonsutvikling og økonomi DIS-Norge skal ha en transparent, tilpasset og effektiv organisasjon. Vi skal jobbe kontinuerlig med å utvikle og tilpasse organisasjonen. I 2017 skal vi: –ha en administrasjon som er rigget for å utnytte de mulighetene som finnes innen offentlige tilskudd –ha styrket og videreutviklet distriktsledere og –lagene –ha et grunntilskudd på minst 3 MNOK
15
15 Produkt- og medlemsutvikling DIS-Norge skal utvikle enda bedre tilbud og aktiviteter til våre medlemmer, slik at vi forblir en attraktiv organisasjon som tiltrekker oss nye og beholder gamle medlemmer.
16
16 Produkt- og medlemsutvikling I 2017 skal vi: –ha utviklet nye og attraktive kurs ved bruk av nye medier i tillegg til de tradisjonelle kursene –kunne tilby våre medlemmer verdiskapende veiledning innen områder som berører slektsforskning –avholde åpne samlinger med aktuelle tema for å tiltrekke interesserte
17
17 Synliggjøring og politikk DIS-Norge skal være synlig og godt gjenkjennelig i det offentlige rom, og ha tyngde og betydning i fagspørsmål innen slektsforskning.
18
18 Synliggjøring og politikk I 2017 skal vi: –ha en ny, tydelig, sterk og gjenkjennelig markedsprofil –være likestilt med andre kulturorganisasjoner i form av anseelse og troverdighet –ha befestet slektsforskningens anseelse –ha skapt forståelse for den betydning slektsforskning har for å ivareta individets historie –skal være uredde og proaktive både mot fagmiljøer og våre medlemmer
19
19 DIS-Norges styrke Landsdekkende Velutviklet organisasjonsapparat Mange frivillige ildsjeler Fremdeles vekst i medlemstall Interessant samarbeidspart Nyter tillit og har troverdighet
20
20 DIS-Norges utfordringer Økt konkurranse i kjølvannet av «Hvem tror du at du er»-bølgen Lite økonomisk handlingsrom Medlemmene stiller andre krav: –fra «kjøkkenbenk-programmering» til hyllevare –hva får jeg igjen for innsatsen min?
21
21
22
22 Tiltaksplan Revitalisering nettsidene ved John Ludvigsen og Trond Gangnes Kursmoduler på nett – noe for DIS-Norge? ved Tone Moseid og Knut Bryn
23
23 DIS-Norges aktiviteter Gode verktøy for å bli bedre Office 365 v / Tore Mehl, DIS-Hordaland Kursvirksomheten vår – hva skjer? Kjell Helge Moe, DIS-Oppland
24
24 Søndag 9.11. Diskusjon i grupper og plenum: –Hva skal prioriteres i tiltaksplanen? –Kursvirksomhet (tillitsvalgte og medlemmer) –Medlemsfordeler –Markedsføring og profileringsmateriell –Revitalisering av nettsidene
25
25 DIS-Norges aktiviteter Ledernes forum: Carl Birger van der Hagen Per Valebrokk Administrativt: –Felles kontoplan v / Økonomiansvarlig Tilskuddsportalen v / Morten Thorvaldsen UTSJEKK FØR KL 12.00
26
26 Kontrollkomiteen Kontrollkomiteen presenterer seg v / leder Ole Bjørn Darrud og så lunsj!
27
27 Oppsummering Tiltaksplan: –Revitalisering nettsider –Nye kursmoduler / kompetansebygging tillitsvalgte –Verktøy for deling / delingskultur –Medlemsfordeler Åpen, synlig og profesjonell
28
28 Oppsummering Strategisk plan: – Produkt- og medlemsutvikling – Synliggjøring og politikk – Organisasjonsutvikling og økonomi … og vel hjem!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.