Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertViggo Danielsen Endret for 9 år siden
2
Oppdraget Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor. Arbeidet utføres av Osloregionens sekretariat og Oslo Business region (eid av Oslo kommune) Har engasjert Kreab Gavin Andersen/SAHR, Gambit Hill & Knowlton og Geelmuden Kiese Skal utarbeide: tydelig og forankret strategi med handlingsplan for internasjonalt profileringsarbeid modell for organisering og finansiering av profileringsaktiviteter privat-offentlig partnerskap rundt internasjonal profilering og posisjonering av Osloregionen internasjonalt Strategiarbeidet fullføres 1. kvartal 2015 2
3
Utgangspunkt 3 En av de beste storbyregionene i verden Den raskest voksende hovedstadsregionen i Europa Lite kunnskap om Oslo og Osloregionen internasjonalt - kunnskapsgap Kunnskapsgapet reduserer utviklingsmulighetene i fremtiden
4
Oslo vurderes ikke som et attraktivt sted å lokalisere ny næringsvirksomhet ”Best city to locate business today”: 1. London 2. Paris 3. Frankfurt …. 16. Stockholm 25. København 31. Helsingfors 34. Oslo (33 i 2009) 35. Bucuresti 36. Athen Kilde: Cushman & Wakefield (2010) 4
5
Cities in motion index 2014 Oslo er nr. 10 på listen over verdens «smarteste byer». Ikke alle byer har det omdømme de fortjener…. 5
6
6 På overflaten går mye bra i dag Men; i fremtiden må vi skape ny vekst med basis i våre styrker, innenfor nye rammebetingelser Vi har et gunstig utgangspunkt akkurat nå!
7
Viktig for Osloregionen 7 Tiltrekke talenter Tiltrekke investeringer Styrke muligheter ved internasjonalt arbeid Tiltrekke turister og besøkende Regionalt stolthet og identitet
8
Overordnet mål: Styrke Osloregionens internasjonale posisjon Nåsituasjon Ønsket posisjon Osloregionen er i utvikling Endring skaper muligheter - potensialet skal realiseres Mål: Positiv og målrettet utvikling i regionen Metode: Samarbeid, deltakelse og felles engasjement Substans Felles forståelse
9
Suksesskriterier for profileringsprosjektet 9 Ærlig og troverdig: Bli bedre til å vise frem det vi faktisk er bra på Involvere: Inkludere alle relevante aktører i utarbeidelsen av prosjektet Tydelig: Budskapsplattform som er tilstrekkelig omforent og tilstrekkelig spiss. Konsistent: Etablere et organisatorisk og økonomisk grunnlag som gjør det mulig å gjennomføre et langsiktig profileringsarbeid. Bygge allianse: Kommuner, fylkeskommuner, næringsliv, reiseliv, kunnskapsinstitusjoner, mm. Ikke logo eller slagord: Fokus på innhold og prosess
10
10 Spørre viktige aktører og befolkningen Faglig basert oversikt over de viktigste aktørene med antatt interesse i en sterk internasjonal posisjon for Osloregionen Supplert med spesifikk kunnskap om viktige identitetsbærere i regionen Og lokal kunnskap i ulike deler av regionen om viktige aktører som må inkluderes
11
Involveringsprosess ”Alle” ”Interessenter” ”Movers and shakers” Studentkonkurranse Questback Sosiale medier Konferanser Workshops Dybdeintervjuer
12
Hva skjer videre? Strategien vil foreligge i løpet av 1. kvartal 2015 Fortsette å bygge nettverk og allianser Forsiktig start i 2015 Hvis alt går etter planen: Organisasjonsmodell og finansieringsmodell operativ fra fra 2016
13
Følg oss: www.projectosloregion.no #projectosloregion Facebook/projectosloregion
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.