Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BARNE-FOTBALL PÅ RØA Trener- og lagledermøte april 2008 Ole Bjørn Edner (sportssjef)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BARNE-FOTBALL PÅ RØA Trener- og lagledermøte april 2008 Ole Bjørn Edner (sportssjef)"— Utskrift av presentasjonen:

1 BARNE-FOTBALL PÅ RØA Trener- og lagledermøte april 2008 Ole Bjørn Edner (sportssjef)

2 Barnefotball Norges Fotballforbunds visjon er: Fotballglede, muligheter og utfordringer for alle! Røa ILs visjon: Alle barn, ungdom (og foreldre) i Røaland gis muligheter til fotballglede, muligheter og utfordringer. Mål: Røa Il skal ha lag på alle alderstrinn som drives godt Røa IL skal ha lag som gir sportslig utvikling og utfordringer på alle alderstrinn Røa IL skal ha lag i øverste (eller nest øverste) divisjon på alle alderstrinn

3 Barnefotball Verdier som skal ligge i bunn : GLAD RØA ! Glede og humør skal være utgangspunktet for alt vi driver med på og utenfor banen. Langsiktig jobbing med spillere og støtteapparat skal prege oss. Aksepterende vil si at vi skal akseptere at alle ikke er like og har de samme meninger Dynamite girls er merkenavnet

4 Barnefotball Redelighet og ærlighet skal prege en røaspiller Øvelse gjør mester er et motto som skal prege oss Annerledes. Vi ønsker å være kreative for å finne løsninger som er utradisjonelle og annerledes enn A-4 modellen. Ved å sette sammen forbokstavene i våre verdier får vi: GLAD RØA. Dette skal prege oss på vei mot målene. (Følgende tre sider er en suksesshistorie fra Røa IL):

5 Historikk: Røa IL: Idrettslag fra 1900 med tradisjon for ski, bandy og herrefotball i 4. og 5. divisjon Oppstart jentefotball 1983 mot styrets vurdering 1976 årgangen vinner mye: kretsmesterskap, Adidas cup, Dana cup, Norway cup som jr i 1994 Begynner seniorfotball i 4. div 1994 Kjemper mot VIF i 1. divisjon 2000 Toppserien fra 2001 med plass nr 7, 4, 4 og 1 DYNAMITE GIRLS

6 RØA DAMELAGS HOVEDREGLER FOR ANGREPSSPILL Utgangspunkt er 4:3.3 Se alltid om du kan slå ballen direkte i bakrom, dernest opp på midtspiss eller indreløper i mellomrommet Før ballen framover når du ikke er presset Spill pasninger framover – helst diagonalt foran medspiller i bevegelse Løp for å være spillbar når du ikke har ballen – helst forover når medspiller har kontroll og kan spille forover Hold full bredde på angrepssida, skjær inn fra motsatt side for mulige gjennombrudd Vend med ballen hvis du kan, spill støtte når du må Ved innlegg slås –helst raske innlegg på tvers bak forsvaret (ikke til keeper) –45 grader ut når ballfører kommer nærme mål og det er forsvarsspillere nærme mål Bevegelse foran mål ved innlegg rykk foran motspillerne motsatt kantspiss eller midtspiss angriper rom ved første stolpe indreløperne kommer inn i feltet bakfra søk ny posisjon hvis du er ved nærmeste stolpe og det ikke har kommet innlegg Ikke stress i avslutningene – du har som regel bedre tid enn du tror. Sikt på et hjørne eller over keeper, presisjon er viktigere enn kraft! DYNAMITE GIRLS

7 RØA DAMELAGS HOVEDREGLER FOR FORSVARSSPILL Når vi angriper skal laget være samlet og 2 eller 3 fra bakre ledd skal markere motstandernes spisser Den som har mistet ballen skal prøve å vinne den tilbake først eller bli den første som presser motstanderen Løp mens ballen går, førsteforsvarer sjekker motstanderens førstetouch og takler eller presser mot 2.forsvarer – innover i angreps- og midtbanesonen, utover i forsvarssonen Laget skal ha 3 presseledd. Avstanden mellom pressleddene skal være meter, avstanden mellom hver spiller i leddet 8-10 meter, nærmere jo nærmere vi er eget mål. Når motstander har ballkontroll på midtbanen og det ikke er press på ballfører, skal bakre ledd trekke seg på linje bakover til skuddhold (ca 20 meter) Når motstanderen angriper på siden kan sideback gå fram og presse, de øvrige i forsvarsleddet sideforskyver Når motstanderen angriper i midten skal nærmeste midtstopper fram og presse – senest på skuddhold (ca 20 meter). Sidebackene sikrer bak og komprimerer Ved innlegg og dødball, markeres motspillerne foran mål. Vær først på ballen og klarer! DYNAMITE GIRLS

8

9 Barnefotball NFF sier: Spilleren skal være med å velge ut fra egne ønsker og behov Talentene skal også tas vare på (treningshverdagen og konkurransetilbudet skal legges til rette for at disse får optimale utviklingsmuligheter) Klubbene bør gi utvidet tilbud til de som vil øve mer, gjerne gjennom hele året Det må øves i store mengder fra barnealderen av slik en fiolin- eller pianospiller gjør Jo nærmere spillerne kommer toppnivå, må man i større grad tenke enkeltspiller enn lag

10 Observasjoner for yngre spillere fra Røa: 1.Spillere møter ikke opp på kretstiltak 2.Spillere gir ikke beskjeder når de ikke møter på egne treninger 3.Spillere prioriterer tennis, ski, basket m.m. fordi ”det er tvunget frammøte” 4.Spillere/trenere har ikke tilstrekkelig forståelse for at ”øvelse gjør mester” 5.Spillere har mangelfulle ferdigheter: Innside spark, vristspark, skudd, heading, mottak Fysikk hurtighet, styrke, kondisjon 5. Spillere har ikke taktiske kunnskaper (Jf hovedregler for angreps- og forsvarsspill) Ungdomsfotball

11 Barnefotball Forslag til tiltak: 1.Still krav til spillere om: Frammøte minst to ganger pr uke (helst faste dager) + kamp Riktig fotballantrekk Alle skal gi beskjed hvis de ikke kommer 2. Krav til trening Trenerne har et fornuftig opplegg som gir aktivitet og kan vise teknikk (ha med eldre spiller) Nødv treningsutstyr (minst like mange baller som spillere) Trening og spill bør ha bakgrunn i en klar strategi (forsv og angrep) 3. Talentfulle spillere kan hospitere på høyere lag i trening og kamp (trener/lagleder bør motivere til det)

12 Barnefotball Fellesutstyr på treninger: Fotball til alle, med luft Kjegler nok Vester for å skille lag Mål Dette er det aller mest nødvendige I tillegg skal lagene ha ” stiger” for å øve på fotarbeid førstehjelpskoffert

13 Barnefotball Definisjon på fotballferdighet: Å gjøre riktige valg og utføre handlingen på en god måte for å skape fordel for eget lag. I tillegg til den individuelle ferdigheten kommer: Relasjonell ferdighet (samhandling) Strukturell ferdighet (lagorganisering og retningslinjer for spillet)

14 Barnefotball Hva er fotball og hva skal vi trene på? (Sagt enkelt) Fotball går ut på å føre eller spille ballen til hverandre og skyte den i mål. Da må vi i første omgang øve på å –Føre ballen –Spille ballen til hverandre –Skyte ballen i mål. –Siden det andre laget også forsøker å score, må vi også prøve å forhindre at det andre laget scorer, altså øve på forsvarsspill. God folkeskikk – fair play! –Røa skal være et godt lag å spille på, spille mot og være dommer for –Alle på laget er like mye verdt (nulltoleranse mot mobbing og diskriminering)

15 Barnefotball Utgangspunkt for laget bør være Nils Arne Eggens ”godfotteori”: Et lag er viktigere enn enkeltspilleren Dyrk spisskompetanse Sett sammen relasjonelle ferdigheter Spill for å gjøre de andre gode Summen av lagets prestasjon blir større enn summen av ferdighetene til hver enkelt

16 Barnefotball Ordinær treningsøkt: Oppvarming med ball med diverse tekniske øvelser (diverse typer ballføring og –finting) Pasninger 2 og 2 eller 3 og 3 Uttøyning Avslutninger Spill!!!

17 Barnefotball Hva er fotball og hva skal vi trene på? (Sagt enkelt) Fotball går ut på å føre eller spille ballen til hverandre og skyte den i mål. Da må vi i første omgang øve på å –Føre ballen –Spille ballen til hverandre –Skyte ballen i mål. –Siden det andre laget også forsøker å score, må vi også prøve å forhindre at det andre laget scorer, altså øve på forsvarsspill.

18 Barne- fotball


Laste ned ppt "BARNE-FOTBALL PÅ RØA Trener- og lagledermøte april 2008 Ole Bjørn Edner (sportssjef)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google