Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Effektive lederteam og dialogkompetanse

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Effektive lederteam og dialogkompetanse"— Utskrift av presentasjonen:

1 Effektive lederteam og dialogkompetanse
Fredag 12. september 2014 Per Bård Torvik Tlf 

2 MÅL, strategi og visjon Mål- Systematisk Organisere Kultur Prosess
Fra målaksept til målforståelse Organisere Laget Er vi riktig org. ift våre mål Kultur samspill og Verdier Hvilken adferd/ verdier/samspill bidrar til måloppnåelse Systematisk trening/ Øving Hva er kritiske ferdigheter/ prestasjoner for måloppnåelse Prestasjons Coaching Ta ut Potensialet Hos medarbeidere LEDELSE Lederens ansvar er å tilrettelegge for at medarbeiderne skal prestere optimalt. Et vesentlig poeng er at alle elementene må virke sammen, i et balansert forhold, for at målet skal kunne nås.

3 Hva kjennetegner dialogkompetanse?
Mål for økta Hvordan bli enda mer bevisst på hva egentlig et effektivt lederteam er? Hva kjennetegner dialogkompetanse?

4 Team og dialogkompetanse
TH

5 Litt bakgrunn Bruken av team i arbeidslivet økt kraftig siden 1980 tallet. ”Kompleksitets dimensjonen” (Cohen &Mohrman, 1995) Uenighet om at team arbeid er mer effektivt. ”Prosesstap og dysfunksjonelle egenskaper” (Steiner 1972) Derfor utviklet seg et omfattende forskningsfelt: ”HVA” innebærer teameffektivitet og ”HVILKE FAKTORER” påvirker teameffektivitet Siste år publisert utallig vitenskapelige artikler. (Bang, 2008)

6 Teamoppgave

7 Hva er team? To eller flere mennesker som er avhengige av hverandre for å nå et mål A: Felles mål B: Gjensidig avhengig av hverandre (har ditt team tatt dette inn over seg?)

8 Ulike typer team Teamforskning har ikke skilt på ulike typer team.
Produksjonsteam (kirurger på et sykehus). Produktet er konkret og målbart, enkeltpersoners tekniske ferdigheter Opptreden-team (teaterensembler) Sportsteam (blanding av produksjon og opptreden-team) Beslutningsteam (lederteam eller organisasjonsteam) Jobber med kognitive oppgaver. Kjennetegnes ved at de produserer beslutninger og driver problemløsning

9 To grunnleggende spørsmål:
Hva slags team tilhører du på din arbeidsplass? Hvilken kompetanse er avgjørende i teamet for at dere skal lykkes?

10 Hva er ”dialogkompetanse”
Et klima hvor en stimulerer nysgjerrig utforskning av hverandres synspunkter når man diskuterer komplekse saker Dialog (dia = ”gjennom” Logos ”fornuft”) ”gjennom fornuft” Defineres som: En samtale mellom to eller flere personer, preget av gjensidig velvilje, åpenhet og samarbeid. Altså evne til - Å lære av hverandre - Utforske og forstå synspunktene - Sette vurderinger på vent - Akseptere forskjelligheter - Skape felles grunn på basis av dialogen

11 Forholdet mellom teameffektivitet og dialogkompetanse
530 ledere, 75 norske ledergrupper 65 % privat, 35 % offentlig 45 % toppledergrupper, 55 % nivå 2 og 3 Teamets leveranse vs dialogkompetanse Teamets merverdi (gruppefølelse) vs dialogkompetanse Den enkelte team medlems merverdi (tilfredshet og motivasjon) Korrelasjonsanalyse og regresjonsanalyse

12 Dialog vs saksresultat

13 Dialog vs gruppefølelse

14 Dialog vs individuell tilfredshet

15 Hvilke faktorer er avgjørende
Kommunikasjonsferdigheter: Evnen til å utforske forskjellige syn i teamet lytte, gode spørsmål, anerkjenne/feedback, by på seg selv, osv. Lærende holdning: Grunnleggende holdning til de andre i teamet som i handling indikerer at man kan lære noe av hverandre. Respekt (holdning) Respekt for andre selv når man er uenig, uansett ulikhet og menneskelig avstand Ferdighet Evnen til å bygge på hverandres syn. NB teamleders evne til å samle opp synspunkter og bringe teamet videre

16 Mål med dialogkompetanse
Bort fra debattkultur og biljardkuleeffekten Mer nysgjerrig på andre, enn alltid å bringe egne ting til torgs! Skape felles grunn for dialogen Bedre fokus i diskusjoner, mer målrettet og det blir gøyere å delta!

17 Lederrollen LEDELSE Hvordan få medarbeidere til å prestere?
Kommunikasjon, motivasjon, oppfølging, ”være flink med folk”. LEDELSE FAG ADMINISTRASJON Vite hvordan ting skal gjøres faglig Erfaring, yrkesstolthet, kunnskap Administrator ”Gjøre tingene riktig” Rutiner, systemer, budsjetter, papirarbeid

18 TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!
SKAP EN GOD SAMLING I DAG OG SKAP EN GOD HELG NÅR DEN KOMMER! HUSK: DET ER DEG DET KOMMER AN PÅ!!

19 Vi får mennesker og organisasjoner
til å nå sine mål


Laste ned ppt "Effektive lederteam og dialogkompetanse"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google